Jan E. Startet 21.August.2010 Link til dette innlegget Startet 21.August.2010 Sa jeg skulle ha M8 dieselslanger til båten på TESS, og fikk det. Noen dager senere var jeg innom en annen TESS avdeling, og skulle ha noen koblinger til dieselfilteret. I den butikken nevnte de at de hadde spesielle dieselslanger som var CE merket for båt. Disse hadde ca dobbelt så tykk godstykkelse (total diameter på M8 slange ca 3cm) en de jeg fikk på første stedet. Men de jeg fikk først var også egnet for diesel sa han. Må jeg bytte slanger? Båten skal CE merkes, og kommer kontrolør for å se på båten. Men kan ikke finne noe steder at det er krav om dieselslangene skal være CE merket i tillegg til å være godkjent for diesel? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Birchwood 320 Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Om du er i en CE merkings jobb må du ha desse "CE" merkede slangene. Og doble klemmer . Ellers kan han henge seg opp i dette. Eg måtte dokumentere med bilder og greier at slangene hadde rette merkinger Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Jan E. Svart 21.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 (redigert) Men virker også litt rart, siden motorene er CE godkjent. Og slangene på motoren på vei ut til T stykket innkoblingen skal skje på, er av den tynne typen. Men nå er det kanskje ikke alt CE utstyr som faktisk er i hht standarden Jeg har dobble klemmer på alt. Men krever CE det på alle "interne" koblinger? Er det ikke kun koblinger i forbindelse med skroggjennomføring som skal ha dobble klemmer? Eller er drivstoff unntaket? M.a.o alt som kan fylle opp båten ved lekkasje, ikke bare forflytter veske? Redigert 21.August.2010 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Ikkje bekymre deg over at Tess sin CE slanger er tykke og klumpete. Skjekk andre leverandører. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Birchwood 320 Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Doble klemmer på alt drivstoff. + stenge ventil for drivstoff nermest mulig tank. Du må dokumentere alle slanger og innstalasjoner du gjør i forbindelse med merkingen. Eg fekk såvidt godkjent plast gjennomføringer til manuell lensepumpe og dreneringer. Egentlig ville dei at eg skiftet alt til metall. Det er heilt sløve regler. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Trophy Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Avsluttet en CE merking i mai 2009 og da var det ISO 9001 eller 9002 merke på slangen til tankfyllinga som gjaldt.... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Sydvesten Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 ISO 9001 eller 9002 merke på slangen til tankfyllinga som gjaldt.... Merkelig, ISO 9000 serien er jo kun et "quality management system" Har selv brukt noen måneder på å skaffe tilveie management dokumentasjon for å tilfredsstille ISO 9002... Jeg ble auditert to ganger, og det var ingenting om produksjonenskvalitet her, kun at vi hadde alle systemene på plass.. Det gikk greit med kun en observasjon, som ble rettet rettet på.. og sertifiseringen er i boks. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
thon Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Bare nysjerrig spurt. Hva skjer om den ikke går gjennom CE-kontrollen? Får du "kjøreforbud"? Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 21.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Siden en båt som ikke er CE ikke kan selges, eller taes i bruk, før den er det. Så blir svaret: Ja. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
thon Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Okei.. Går det ann å CE-merke en båt på nytt med f.eks større motor da? Sitér dette innlegget Link to post
Lykken VI Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Siden en båt som ikke er CE ikke kan selges, eller taes i bruk, før den er det. Er det slik at båter uten CE, tenker da på selvbygde og ombygde båter, ikke kan brukes og evnt selges? Da tror jeg det finnes mange "ulovlige båter"..... Hvem er det som CE godkjenner båtene til private folk(ikke fabrikker)? Og hva koster det? Mener å ha lest en plass på BP at om du bygger om eller lager egen båt og bruker den i 5år, så kan du selge den. Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
Lykken VI Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Har starten en egen tråd vedr mine spørsmål i forrige innlegg. Da spørsmålene kansje er noe utenfor denne trådens emne. Se: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/72650-er-en-baat-uten-ce-merking-eller-annen-godkjenning-forbudt-aa-bruke/page__view__getnewpost__fromsearch__1 Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
NilsPils Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Når det gjelder godkjenning av enkeltkomponeneter som dieselslanger og lignenede er det ikke CE-merket som er det viktige, men produsentens samsvarserklæring. CE-merket sier ingenting om bruksområdet gjenstanden er godkjent for. Samsvarserklæringen sier derimot hvilke standarder som ligger til grunn for merkingen. Strengt tatt skal samsvarserklæring alltid foreligge sammen med bruksanvisning (på norsk!). Når Tess selger dieselslanger skal de kunne gi deg en kopi av produsentens samsvarserklæring for den slangetypen det gjelder. Det holder ikke å si at de har en CE-merket slange for fritidsbåter. Da jeg dokumenterte båten min som kom fra Thailand måtte jeg i noen tilfelle tilskrive (dvs. maile) produsenten for å få samsvarserklæringen, for eksempel på Shields dieselslanger av den typen som ble brukt og for FNM motoren. Ellers finner du den ofte på nettet ved å søke på gjenstand/produsent. Ellers er det slik at når en produsent har utstedt samsvarserklæring for en sammensatt gjenstand, for eksempel en motor, gjelder det for alle komponentene på motoren. Dvs. at en ikke skal behøve å dokumentere på nytt for eksempel dieselslangene som følger som del av motoren. Når en så legger dieselslanger fra motor til tank gjelder selvfølgeligt ikke motorens samsvarserklæring. Da må en ha egen samsvarserklæring fra produsenten som gjelder for akkurat den slangetypen som brukes. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jan E. Svart 23.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Når Tess selger dieselslanger skal de kunne gi deg en kopi av produsentens samsvarserklæring for den slangetypen det gjelder. Det holder ikke å si at de har en CE-merket slange for fritidsbåter. Takker, får ta en tur til TESS å prøve og få en slik samsvarserklæring. Og ha i bakhånd om kontroløren spør. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
NilsPils Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Jeg har hatt mange runder med produsenter og leverandører om dette. Vanligvis må du kontakte produsenten fordi leverandøren ikke har peiling. Forventer derfor ikke noe fra butikkekspeditøren, men Tess sentralt burde strengt tatt sørget for å ha orden i slikt, selv om jeg tror det er å som å tro på julenissen. Du vil imidlertid i noen tilfelle for andre produkter se at det ligger en samsvarserklæring sammen med bruksanvisningen. Det er slik EU forskriftene forlanger at det skal være. CE-merking i seg selv sier jo ikke noe om hvilket bruksområde gjenstanden er godkjent for. Er slangen CE-godkjent for: Næringsmidler? Bensin? Diesel? Trykkluft? Septik? ..... Jeg tror det kun er press fra forbrukerne som kan få produsentene til å skjerpe seg her. Du har krav på kopi av samsvarserklæring for alle CE-merkete produkter. Dette har jeg lært "the hard way" av IMCI's representant da jeg lagde dokumentasjon for båten min. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.