Arild81 Startet 21.August.2010 Del på Facebook Startet 21.August.2010 Er det egentlig noe lurt å ta systemrens på sjøvannsiden på VP. Kan det egentlig ikke gjør mer skade enn godt, med tanke på lekkasjer osv.? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.August.2010 Del på Facebook Svart 21.August.2010 Hvilken skade skulle det gjøre? Det må i så fall være i tilfeller der rustflak etc holder hull tette, og Systemrensen oppløser disse. Systemrens fjerner ikke annet enn korrosjon og krystallisert salt, alt annet klarer seg helt greit... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Arild81 Svart 21.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2010 Kunne ikke vet om det ville tære veldig på o-ringer og pakninger, mellom sjø og ferskvann feks. Men det er kanskje ikke så sterke saker. Noen som har gode og dårlige erfaringer å dele? Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 21.August.2010 Del på Facebook Svart 21.August.2010 Jeg har bare gode erfaringer med dette. Hadde en MD21B som plutselig begynte å bli varm. Kjørte en systemrens på sjøvannsiden og problemet løste seg. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
jansentry Svart 21.August.2010 Del på Facebook Svart 21.August.2010 Hadde en gang i tiden en vp 225d (v8) som mjeg brukt systemrens i ferskvannsdelen, med ett meget bra resultat. Saltvannsdelen av kjølesystemet har jeg brukt et produkt fra Mar-kem som heter powder scale remover. Dette er brukbare saker blandes i varmtvann og lar motoren gå en stund, la den deretter stå i "vannet" over natten og kjør igjennom på nytt før man skyller med ferskvann og monter tilbake alle sinkanoder. lykke til. Erik Sitér dette innlegget Link to post
josefr Svart 12.Juli.2011 Del på Facebook Svart 12.Juli.2011 Hei. Jeg kaster meg inn her med litt egenerfaring som kanskje kan være nyttig. Jeg kjøpte en båt i 2010 med 2 stk TAMD 40B fra 1987. Jeg var klar over at den ene motoren gikk varm ved full belastning. Jeg tenkte at jeg ville forsøke Systemrens først, da jeg hadde hørt mye positivt om dette. Nå viste det seg (i ettertid) at grunnen til at denne motoren gikk varm, var en liten sprekk i toppen (som ikke er et ukjent problem på disse motorene - har jeg blitt fortalt). Begge motorene hadde svart og fin ojle, ved oljeskift på sensommeren. Så til det som er foruroligene: Etter en runde med Systemrens på begge motorene (både saltvann og ferskvannsside) tar tar begge motorene inn vann i olja :-( Den med sprukket topp valgte jeg å bytte. Da jeg satte ut nå i sommer for å klargjøre til ferie, oppdaget jeg under prøvekjøring at den friske motoren også hadde vann i olja :-( Jeg ønsker ikke på noen måte å klandre Systemrens for dette, men vil bare gi dere et lite hint om at dere KAN få en overraskelse som koster mange "båtpenger" mer enn en god gammeldags rens av kjølesystemet.... Jeg vet ikke hva som har skjedd, men mistenker at systemrensen har tatt tettningene (irr, slagg, hva-vet-jeg..) i sylinderforingene. Det kunne selvsagt vært mange grunner til at en motor fikk lysegrå olje, men når det skjer med to, syntes i alle fall jeg at det er litt mer enn tilfeldig. Ha en fin sommer - dere som har båt som kan brukes..... Sitér dette innlegget Link to post
MS Pluto Svart 12.Juli.2011 Del på Facebook Svart 12.Juli.2011 I samråd med verkstedet har jeg kjørt gjennom med rens på min D 4 motor etter 600 t. Dette på saltvannssiden. Gjøres ikke dette vil varmeveksler etter hvert gå tett. Da må alt demonteres og det blir fort dyrt. Men pass på at ikke rensen står i kjølesystemet lenger enn brusanvisningen sier. Det er sterke saker. Hva gjelder ferskvannssiden har jeg forstått det slik at det ikke kjøres rens gjennom her. Her er det viktig å skifte kjølevæske annet hvert år i samsvar med spesifikasjonene. Ellers kan ferskvannssiden også gå tett. Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 12.Juli.2011 Del på Facebook Svart 12.Juli.2011 Hei Bruker denne tråden til ett spørsmål til Josefr. Hvor mye koster en topp til en 40 motor? Ellers får en alt av deler til disse motorene ? Lars Sitér dette innlegget Link to post
josefr Svart 12.Juli.2011 Del på Facebook Svart 12.Juli.2011 Hei Larss: Jeg kjøpte ikke topp, men en komplett brukt motor, så det vet jeg rett og slett ikke. Jeg har hørt ryter om 25.000,- Josef Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 12.Juli.2011 Del på Facebook Svart 12.Juli.2011 Ok, er det så at endel deler til disse motorene begynner å bli vanskelig å få tak på ? Assisterte en kompis med en slik motor her om dagen å vi kom i prat om dette. Ser på: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-schematics-MarineDieselEngines.aspx at bla kjølere etc er gått ut, eller er det meg som er på jordet ? Lars Sitér dette innlegget Link to post
josefr Svart 12.Juli.2011 Del på Facebook Svart 12.Juli.2011 Hei igjen. Jeg har forholdt meg stort sett til lokale forhandlere og har ikke fått inntrykk av at det er vanskelig å få tak i deler..... På den annen side, det eneste jeg har kjøpt nytt er en turbo for 2 år siden og et eksosbend for en uke siden. Jeg har fått inntrykk av at oljekjøler og varmeveksler også er greit å få tak i... Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 12.Juli.2011 Del på Facebook Svart 12.Juli.2011 Radiatorrens fra biltema funker vel også Sitér dette innlegget Link to post
josefr Svart 12.Juli.2011 Del på Facebook Svart 12.Juli.2011 He, he.. Ja, det gjør det sikkert.... Jeg tror nok at jeg kommer ttil å ta ting på den "gamle" måten i fremtiden ;-) Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 13.Juli.2011 Del på Facebook Svart 13.Juli.2011 Radiatorrens fra biltema funker vel også Erfaringer viser at andre produkter virker vel så godt som det dyreste på markedet "systemrens" , les om min erfaring her : LINK innlegg 166 Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
josefr Svart 28.Juni.2012 Del på Facebook Svart 28.Juni.2012 Hei igjen. Jeg vil gjerne fortsette på denne tråden. Jeg er inneforstått med at mitt tidligere innlegg kan oppfattes som om jeg skylder på at Systemrens er er produkt som eter opp motorer. Det var også min første tanke etter at begge motorene mine fikk vann i oljen etter at jeg kjørte Systemrens på ferskvann- og saltvannssiden :-( I ettertid har jeg selvsagt tenkt tanken at jeg kan ha kjøpt "katta i sekken" og fått 2 motorer som har vært fylt med en eller annen form for radiatortetning, motortetning, eller hva slags "juksemiddel" det måtte være. Det ville selvsagt Systemrens fjernet, og vann i oljen ville være et faktum. Nå har jeg fått overhalt de 2 opprinnelige motorne til en "ny" motor som fungerer glimrende. Jeg kjøpte en brukt TAMD40B med fin historikk (ny topp og rens av varmeveksler i 1998) fra 1987 som motor nr. 2. Den har vært til årlig service hos merkeverksted. I fjor ble det ikke noe båtliv, men i år har jeg sjøsatt med en "ny" motor og den nevnte bruke... Den brukte motoren går varm på maks belastning :-( Med tanke p¨å mine tidligere innlegg og ikke veldig gode erfaring med Systemrens (selv om jeg er åpen for at det er motorne som har vært jukset med), vil jeg gjerne vite følgende: HAR NOEN AV DERE BRUKT SYSTEMRENS PÅ TAMD40B??? Dette er vel den siste modellen som har løse sylinderforinger og jeg lurer på¨om de kan være svake for Systemrens? Alle svar mottas med takk - Jeg vil gjerne få 2 motorer som fungerer 100% i båten min :-) Sitér dette innlegget Link to post
Asbjørn2 Svart 28.Juni.2012 Del på Facebook Svart 28.Juni.2012 Systemrens er sitronsyre, ved for sterk konsentrasjon eller hvis den får stå for lenge i systemet vil den tære på metaller. Jeg klarte å ødelegge en tetningsflate på en ståldel etter kun et døgn i stoffet. Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 28.Juni.2012 Del på Facebook Svart 28.Juni.2012 Løse foringer ble brukt på alle motorer til og med kad300. Jeg vil tro at det er slurvet med sinkbytte på oljekjølerene dine og at systemrensen har åpnet en lekasje her. Da kommer oljen i kontakt med vannet. 40 motoren var den siste med forkammer i innsuget. Ellers er det samme blokka hele veien fra 85hk til 285hk. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 29.Juni.2012 Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 Jeg har brukt systemrens på tidligere motorer med godt resultat, klart det er andre typer i handelen men her er det om å gjøre å lese anvisningen for riktig blanding. Også kolonialen på hjørnet har ting man kan ta i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
josefr Svart 29.Juni.2012 Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 Ikke vet jeg, men jeg trykktestet både ojlekjøler og etterkjøler uten at vi fant noen sprekk. Det var heller ikke toppen og derfor konkluderte jeg med at det var tetningene itl sylinderforingene som ble "spist" av Systemrensen. Men som nevnt er jeg ikke fremmed for at motorene mine har blitt jukset med på et tidligere stadie og at Systemrensen bare har fjernet "juksemidlet".... Jeg brukte Systemrens i henhold til bruksanvisning :-) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 30.Juni.2012 Del på Facebook Svart 30.Juni.2012 Min erfaring ved kjølerene på båten er at de ikke er åpne etter 2 døgn som det står på flaska. Jeg har trengt 4 før de er reine. Men når jeg leser denne tråden høres det jo ut som det er for lenge. Innsatsen tok jeg hjem og la i kar med systemene i, så jeg fikk studert endringen fra dag til dag ganske greit. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 30.Juni.2012 Del på Facebook Svart 30.Juni.2012 Les denne artikkelen i Båtmagasinet. http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motor-feberfri-med-kj%C3%B8lerens Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 30.Juni.2012 Del på Facebook Svart 30.Juni.2012 Har du tatt ut og kontrollert termostatene på 40 motoren din? Mine var noe trege og ga de en ordentlig rens. Etter dette går motoren kaldere :) Har en TMD40 Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.