Jump to content

VP, er systemrens av sjøvannsiden noe lurt?


Arild81

Recommended Posts

Hvilken skade skulle det gjøre? Det må i så fall være i tilfeller der rustflak etc holder hull tette, og Systemrensen oppløser disse. Systemrens fjerner ikke annet enn korrosjon og krystallisert salt, alt annet klarer seg helt greit...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hadde en gang i tiden en vp 225d (v8) som mjeg brukt systemrens i ferskvannsdelen, med ett meget bra resultat. Saltvannsdelen av kjølesystemet har jeg brukt et produkt fra Mar-kem som heter powder scale remover. Dette er brukbare saker blandes i varmtvann og lar motoren gå en stund, la den deretter stå i "vannet" over natten og kjør igjennom på nytt før man skyller med ferskvann og monter tilbake alle sinkanoder.

 

lykke til.

 

Erik

Link to post
  • 10 måneder senere...

Hei. Jeg kaster meg inn her med litt egenerfaring som kanskje kan være nyttig.

 

Jeg kjøpte en båt i 2010 med 2 stk TAMD 40B fra 1987. Jeg var klar over at den ene motoren gikk varm ved full belastning. Jeg tenkte at jeg ville forsøke Systemrens først, da jeg hadde hørt mye positivt om dette.

 

Nå viste det seg (i ettertid) at grunnen til at denne motoren gikk varm, var en liten sprekk i toppen (som ikke er et ukjent problem på disse motorene - har jeg blitt fortalt). Begge motorene hadde svart og fin ojle, ved oljeskift på sensommeren.

 

Så til det som er foruroligene:

Etter en runde med Systemrens på begge motorene (både saltvann og ferskvannsside) tar tar begge motorene inn vann i olja :-( Den med sprukket topp valgte jeg å bytte. Da jeg satte ut nå i sommer for å klargjøre til ferie, oppdaget jeg under prøvekjøring at den friske motoren også hadde vann i olja :-(

 

Jeg ønsker ikke på noen måte å klandre Systemrens for dette, men vil bare gi dere et lite hint om at dere KAN få en overraskelse som koster mange "båtpenger" mer enn en god gammeldags rens av kjølesystemet....

 

Jeg vet ikke hva som har skjedd, men mistenker at systemrensen har tatt tettningene (irr, slagg, hva-vet-jeg..) i sylinderforingene.

 

Det kunne selvsagt vært mange grunner til at en motor fikk lysegrå olje, men når det skjer med to, syntes i alle fall jeg at det er litt mer enn tilfeldig.

 

Ha en fin sommer - dere som har båt som kan brukes.....

Link to post

I samråd med verkstedet har jeg kjørt gjennom med rens på min D 4 motor etter 600 t. Dette på saltvannssiden. Gjøres ikke dette vil varmeveksler etter hvert gå tett. Da må alt demonteres og det blir fort dyrt. Men pass på at ikke rensen står i kjølesystemet lenger enn brusanvisningen sier. Det er sterke saker. Hva gjelder ferskvannssiden har jeg forstått det slik at det ikke kjøres rens gjennom her. Her er det viktig å skifte kjølevæske annet hvert år i samsvar med spesifikasjonene. Ellers kan ferskvannssiden også gå tett.

Link to post

Hei igjen.

 

Jeg har forholdt meg stort sett til lokale forhandlere og har ikke fått inntrykk av at det er vanskelig å få tak i deler..... På den annen side, det eneste jeg har kjøpt nytt er en turbo for 2 år siden og et eksosbend for en uke siden.

 

Jeg har fått inntrykk av at oljekjøler og varmeveksler også er greit å få tak i...

Link to post
  • 11 måneder senere...

Hei igjen.

 

Jeg vil gjerne fortsette på denne tråden.

 

Jeg er inneforstått med at mitt tidligere innlegg kan oppfattes som om jeg skylder på at Systemrens er er produkt som eter opp motorer. Det var også min første tanke etter at begge motorene mine fikk vann i oljen etter at jeg kjørte Systemrens på ferskvann- og saltvannssiden :-(

 

I ettertid har jeg selvsagt tenkt tanken at jeg kan ha kjøpt "katta i sekken" og fått 2 motorer som har vært fylt med en eller annen form for radiatortetning, motortetning, eller hva slags "juksemiddel" det måtte være. Det ville selvsagt Systemrens fjernet, og vann i oljen ville være et faktum.

 

Nå har jeg fått overhalt de 2 opprinnelige motorne til en "ny" motor som fungerer glimrende. Jeg kjøpte en brukt TAMD40B med fin historikk (ny topp og rens av varmeveksler i 1998) fra 1987 som motor nr. 2. Den har vært til årlig service hos merkeverksted.

 

I fjor ble det ikke noe båtliv, men i år har jeg sjøsatt med en "ny" motor og den nevnte bruke...

 

Den brukte motoren går varm på maks belastning :-(

 

Med tanke p¨å mine tidligere innlegg og ikke veldig gode erfaring med Systemrens (selv om jeg er åpen for at det er motorne som har vært jukset med), vil jeg gjerne vite følgende:

 

HAR NOEN AV DERE BRUKT SYSTEMRENS PÅ TAMD40B???

 

Dette er vel den siste modellen som har løse sylinderforinger og jeg lurer på¨om de kan være svake for Systemrens?

 

Alle svar mottas med takk - Jeg vil gjerne få 2 motorer som fungerer 100% i båten min :-)

Link to post

Løse foringer ble brukt på alle motorer til og med kad300. Jeg vil tro at det er slurvet med sinkbytte på oljekjølerene dine og at systemrensen har åpnet en lekasje her. Da kommer oljen i kontakt med vannet.

40 motoren var den siste med forkammer i innsuget. Ellers er det samme blokka hele veien fra 85hk til 285hk.

Link to post

Ikke vet jeg, men jeg trykktestet både ojlekjøler og etterkjøler uten at vi fant noen sprekk. Det var heller ikke toppen og derfor konkluderte jeg med at det var tetningene itl sylinderforingene som ble "spist" av Systemrensen.

 

Men som nevnt er jeg ikke fremmed for at motorene mine har blitt jukset med på et tidligere stadie og at Systemrensen bare har fjernet "juksemidlet"....

 

Jeg brukte Systemrens i henhold til bruksanvisning :-)

Link to post

Min erfaring ved kjølerene på båten er at de ikke er åpne etter 2 døgn som det står på flaska. Jeg har trengt 4 før de er reine. Men når jeg leser denne tråden høres det jo ut som det er for lenge. Innsatsen tok jeg hjem og la i kar med systemene i, så jeg fikk studert endringen fra dag til dag ganske greit.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...