kringsjå Startet 21.August.2010 Link til dette innlegget Startet 21.August.2010 Volvo Penta d2-55 a-serie motortimeteller på display virker ikke. Jeg har hørt at den kan vekkes til liv ved forsiktig oppvarming av displayet.Er det noen som har erfaring med dette , eller vet om andre lure måter å få liv den? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Ikke vår heller. Leste også at den kan varmes opp. Men så fort det blir rått og kaldt stopper den igjen. Leste om dette i går på Bavariaklubbens side. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
småbåtentusiasten Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Hvis det er LCD-vindu (Flytende Krystaller-display) det er snakk om så skal du være forsiktig med oppvarming, vridning, ja nær sagt alt. Undersøk alle mulige (dårlige) kontakter som gir strøm til det. Vær snill å skrive hva som ordnet feilen om dere finner det ut! Sitér dette innlegget Link to post
kringsjå Svart 25.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 [sitatslettet] Hvis det er LCD-vindu (Flytende Krystaller-display) det er snakk om så skal du være forsiktig med oppvarming, vridning, ja nær sagt alt. Undersøk alle mulige (dårlige) kontakter som gir strøm til det. Vær snill å skrive hva som ordnet feilen om dere finner det ut! Akkurat nå er det nedbør så det holder her i Bergen , skal forsøke å spraye med fuktfordriver ved første anledning. [/sitatslettet] Sitér dette innlegget Link to post
Leading Edge Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Har samme problem på min. Drittpanel. Kantene med skruehullene sprakk også opp etter et par år. Sitér dette innlegget You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------ Link to post
Ingar Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Jøss, har VP fortsatt problemer med dette.... Har jo vært en gjenganger på forumet, den digitale timetelleren, integrert i turteller, kom på 80-tallet. Akkurat timeteller er et godt eksempel på utstyr hvor mekanikk fortsatt er å foretrekke fremfor elektronikk. En mekanisk timeteller er definitivt verdt å installere, koster lite og holder evig.... Hadde jeg drevet med salg av båtutstyr ville jeg forsøkt å sporet opp en turtallsbasert timeteller, altså en som i praksis gir en anvisning av antall ganger motoren har tørnet rundt. Dette er jo den mest reelle måten å måle på. En vanlig årsak til at LCD paneler svikter er dårlig kontakt. Det ligger en stripe av ledende 'gummi' mellom panelglasset og kretskortet. Ved å rense denne med f.eks. elektronikkrens kan man være heldig å få liv i panelet igjen. Nå har det seg sånn at vi faktisk diskuterte akkurat dette ombord i båten til dykkerklubben for etpar dager siden, i den båten er også telleren død. En elektronikk kyndig skulle ta med seg turtelleren og se på den. Vet foreløpig ikke hva resultatet ble. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Det er vel fortsatt VDO som lager dette for Volvo, hadde det samme på min D2-55 og på de to 41 motorene jeg hadde... Det kom og gikk Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
runes Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Er dere sikker på at displayet er ødelagt og at ikke dere bare har glemt å lese maualen? Jeg har faktisk hatt samme problemet og fikk en Volvo-mekaniker til å se på problemet: etter at han hadde feilsøkt i en drøy time så spurte han meg om jeg hadde prøvd å dimme det opp.... "Ehhh.....Dimme det opp, kan det dimmes.....?" En av knappene fungerer som en dimmefunksjon, slik at panelet blir blankt om man holder denne inne for lenge. Husker ikke i farten hvilken knapp det var (og har solgt den båten), men det finner dere ut av når dere leser manualen. :) Så mitt tips er: prøv å trykke på dimmeknappen før dere tilkaller en mekaniker. /RS Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
GeirKS Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Min timeteller kommer og den også, men den teller hele tiden selv om displayet ikke viser noe. Det er mest i perioder med stabilt pent vær den virker så trikset med å varme den forsiktig kan nok fungere. Geir Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Kan det være fuktighet? Demonter, ta med hjem og tørk det langsomt. Da riskerer du ingenting med krystallene. Hvis det innbakt i plast fra baksiden så kommer kanskje fuktigheten fra forsiden, dårlig lim eller sprekk i glasset? Dere har kanskje hørt at LCD ikke skal ligge i solen og varmes. Da forsvinner/blekner visningskrystallene. ved for lang tids varme kan de forsvinne for godt. Mange LCD skal heller ikke utsettes for direkte sollys over tid. De mangler nødvendig filter i glasset. Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 26.August.2010 Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 Min timeteller kommer og den også, men den teller hele tiden selv om displayet ikke viser noe. Det er mest i perioder med stabilt pent vær den virker så trikset med å varme den forsiktig kan nok fungere. Geir og du har selvfølgelig prøvd dimmerknappen? ;) hadde som sagt samme symptomer selv det er forresten den sorte boksen på motoren som teller, ikke displayet Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
GeirKS Svart 26.August.2010 Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 Kan ikke si jeg har noen dimmeknapp, men jeg ser tydelig at tallene blinker av og på de gangene det virker. Når tallene er "på" er kontrasten fin den. Kjekt å vite at det er boksen på motoren som teller, da lagres jo info der. Geir Sitér dette innlegget Link to post
christensenleif@msn.com Svart 26.August.2010 Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 har samme problemet men når jeg studerer denne exploded view tegningen ser jeg at 14 har både funksjon som alarm testknapp og instrumentbelysning kanskje det er den man skal holde inne for å dimme/dimme opphør? må sannelig prøves http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7746710-30-2884.aspx mvh Leif Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.August.2010 Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 det er forresten den sorte boksen på motoren som teller, ikke displayet Ok, tidligere, på 'mekaniske' motorer lå det inni selve turtelleren, et permanent minne. Mao mistet man antall gangtimer om turtelleren ble byttet. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 26.August.2010 Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 Viktig å dekke til timeteller og annet med LCD display med håndkle eller noe annet for sola tar livet av displayet på sikt Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
småbåtentusiasten Svart 26.August.2010 Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 Vedr. Bryter nr 14 i tegningen det er link til i et tidligere innlegg: Jeg tror at den venstre er en "ringeklokkebryter" for å teste alarmen, den høyre er en vanlig bryter til instrumentbelysningen. Det ser slik ut på beskrivelsen av 14 og stemmer overens med instrumenteringen for MD2010 til -2040 Har også lest instruksjonsboken for MD2010 til MD2040 og finner ikke noe om dimming der heller. Bare innført fra D1 / D2? Det nevnes at tallene "kommer og går". Dette høres for meg ut som elektrisk vakkelkontakt, dvs dårlig kontakt. Hvordan skal noen av disse enkle bryterne ha dimme-funksjon i tillegg? Noen som vet noe konkret om dette? Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 26.August.2010 Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 (redigert) Motoren jeg hadde var en D2-55 på en Bavaria 42 CR fra 2007, jeg kan ikke svare for andre båter eller motorer, de har forandret på dette panelet avhengig av årsmodell. Men på vårt panel kunne man "dimme" LCD panelet med "multifunksjonsknappen", det er den knappen som ser ut som et lydhorn, den må holdes inne i noen sekunder så begynner panelet så bli sterkere/svakere (forøvrig helt ubrukelig funksjon - hva skal man med den?). Her er fra loggboken vår den dagen jeg var på verksted med dette :) http://syirie.wordpress.com/2008/05/31/stockhom-som-turist/ Redigert 26.August.2010 av runes (see edit history) Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
småbåtentusiasten Svart 26.August.2010 Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 (redigert) Ser ikke ut til at det finnes multifunksjonsknapp på panelet til MD2010 som umiddelbart ser slik ut som på linken over.(Volvo Penta MD22L-B, MD22P-B, TAMD22P-B, TMD22-B, TMD22P-C). Redigert 26.August.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.