Jump to content

Volvo Penta d2-55 motortimeteller på display virker ikke.

kringsjå

Recommended Posts

[sitatslettet]

Hvis det er LCD-vindu (Flytende Krystaller-display) det er snakk om så skal du være forsiktig med oppvarming, vridning, ja nær sagt alt. Undersøk alle mulige (dårlige) kontakter som gir strøm til det.

Vær snill å skrive hva som ordnet feilen om dere finner det ut!

Akkurat nå er det nedbør så det holder her i Bergen , skal forsøke å spraye med fuktfordriver ved første anledning. [/sitatslettet]

Jøss, har VP fortsatt problemer med dette.... Har jo vært en gjenganger på forumet, den digitale timetelleren, integrert i turteller, kom på 80-tallet.

Akkurat timeteller er et godt eksempel på utstyr hvor mekanikk fortsatt er å foretrekke fremfor elektronikk. En mekanisk timeteller er definitivt verdt å installere, koster lite og holder evig....

Hadde jeg drevet med salg av båtutstyr ville jeg forsøkt å sporet opp en turtallsbasert timeteller, altså en som i praksis gir en anvisning av antall ganger motoren har tørnet rundt. Dette er jo den mest reelle måten å måle på.

En vanlig årsak til at LCD paneler svikter er dårlig kontakt. Det ligger en stripe av ledende 'gummi' mellom panelglasset og kretskortet. Ved å rense denne med f.eks. elektronikkrens kan man være heldig å få liv i panelet igjen.

Nå har det seg sånn at vi faktisk diskuterte akkurat dette ombord i båten til dykkerklubben for etpar dager siden, i den båten er også telleren død. En elektronikk kyndig skulle ta med seg turtelleren og se på den. Vet foreløpig ikke hva resultatet ble.

Det er vel fortsatt VDO som lager dette for Volvo, hadde det samme på min D2-55 og på de to 41 motorene jeg hadde... Det kom og gikk

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Er dere sikker på at displayet er ødelagt og at ikke dere bare har glemt å lese maualen?

Jeg har faktisk hatt samme problemet og fikk en Volvo-mekaniker til å se på problemet: etter at han hadde feilsøkt i en drøy time så spurte han meg om jeg hadde prøvd å dimme det opp....

"Ehhh.....Dimme det opp, kan det dimmes.....?"

En av knappene fungerer som en dimmefunksjon, slik at panelet blir blankt om man holder denne inne for lenge. Husker ikke i farten hvilken knapp det var (og har solgt den båten), men det finner dere ut av når dere leser manualen. :)

Så mitt tips er: prøv å trykke på dimmeknappen før dere tilkaller en mekaniker. :cheers:

/RS

Kan det være fuktighet?

Demonter, ta med hjem og tørk det langsomt. Da riskerer du ingenting med krystallene.

Hvis det innbakt i plast fra baksiden så kommer kanskje fuktigheten fra forsiden, dårlig lim eller sprekk i glasset?

Dere har kanskje hørt at LCD ikke skal ligge i solen og varmes. Da forsvinner/blekner visningskrystallene. ved for lang tids varme kan de forsvinne for godt.

Mange LCD skal heller ikke utsettes for direkte sollys over tid. De mangler nødvendig filter i glasset.

Min timeteller kommer og den også, men den teller hele tiden selv om displayet ikke viser noe. Det er mest i perioder med stabilt pent vær den virker så trikset med å varme den forsiktig kan nok fungere.

Geir

og du har selvfølgelig prøvd dimmerknappen? ;) hadde som sagt samme symptomer selv

det er forresten den sorte boksen på motoren som teller, ikke displayet

Vedr. Bryter nr 14 i tegningen det er link til i et tidligere innlegg:

Jeg tror at den venstre er en "ringeklokkebryter" for å teste alarmen, den høyre er en vanlig bryter til instrumentbelysningen.

Det ser slik ut på beskrivelsen av 14 og stemmer overens med instrumenteringen for MD2010 til -2040

Har også lest instruksjonsboken for MD2010 til MD2040 og finner ikke noe om dimming der heller.

Bare innført fra D1 / D2?

Det nevnes at tallene "kommer og går". Dette høres for meg ut som elektrisk vakkelkontakt, dvs dårlig kontakt.

Hvordan skal noen av disse enkle bryterne ha dimme-funksjon i tillegg?

Noen som vet noe konkret om dette?

Motoren jeg hadde var en D2-55 på en Bavaria 42 CR fra 2007, jeg kan ikke svare for andre båter eller motorer, de har forandret på dette panelet avhengig av årsmodell. Men på vårt panel kunne man "dimme" LCD panelet med "multifunksjonsknappen", det er den knappen som ser ut som et lydhorn, den må holdes inne i noen sekunder så begynner panelet så bli sterkere/svakere (forøvrig helt ubrukelig funksjon - hva skal man med den?).

Her er fra loggboken vår den dagen jeg var på verksted med dette :)

http://syirie.wordpress.com/2008/05/31/stockhom-som-turist/

Redigert av runes (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...