Jump to content

Kryssing av "Sletta"


Westcruiser 32

Recommended Posts

Litt vanskelig å si da det kan variere mht vind og i hvilken retning. I tillegg spørs det også om det har vært sterk vind eller kuling i siste dagene at det vil ta tid for bølgene og dempe seg etterhvert.

 

Jeg har opplevd ca 3 meter høy bølge med 10 ms vind fra vest med litt fra nord når jeg var mot Haugesund (fra Bømlofjord). Det var ikke behagelig med denne vindretningen på side. En annen gang opplevde jeg kun halv til en meter høy med samme vindstyrke på samme sted også.

 

Min egen tommelfingerregel sier at 7 ms vind er nok når en drar ut på en slik strekning som Sletta og andre åpne haver, men 10 ms kan også være greit bare det ikke er 3 meter høye bølger :boxing:

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post

erund har ett poeng her, er neppe noe lett å gi svar på det, det er for mange variabler. Når det begynner å bli ubehagelig med mye sjø og en føler seg litt engstelig er kanskje strikken strukket langt nok. (da trekker iallefall jeg meg til land) Min tanke går ofte i den rettning av at om motoren stopper nå og jeg trenger assistanse, er det da forhold til det eller vil redningsskøyta da tenke, tulling, du burde ikke være her nå.

Link to post

Det er vel ikke helt slik at idag blåser det 12 meter per sekund så idag er det ufornuftig å krysse, i morgen blåser det 11 så da passerer jeg. Tror mye av dette ligger i erfaringer med båt utstyr og strekkningen, jo mer efaring jo tryggere er man. Tror fremdeles på den teorien min om at er det ubehagelig og en blir bekymret kan en la det være med det, båten klarer seg sannsynligvis langt over (nå snakker vi forlis) de grenser du selv føler er komfortable. Er du usikker, prøv og snu i tide om det føles nødvendig, dette gir deg uannsett en erfaring mer.

 

I juli på vei hjem fra sommerferien langs sørlandskysten fikk vi nordvest liten -stiv kuling ved Lista fyr og bølgehøyde rundt 3 meter, det var ikke trivelig i 10 knops fart, og hver 5 bølge slo innover vindskjermbåten min, slakket jeg enda mer av kom hver bølge inn over dekk. Det endte med å søke nødhavn på Hidra der vi ble til kvelden og vinden hadde løyet. Det gikk bra bortsett fra ett vannskadet tv apparat, men det føltes på grensen, og slett ikke noe jeg vile verdt stolt av om jeg måtte kalle på assistense av en eller annen grunn.

 

Min generelle tommelfingerregel på min båt er;

 

Langs åpen kyst, maks laber bris.

Fjorder innaskjers, maks stiv kuling.

 

Men dette er ikke noe fast regel, sjøens bølgehøyde, krapphet, strømforhold samt sol eller striregn er med på å gi en følelse av om det er okey eller ubehagelig. Så mitt konkrete svar er at det må kjennes på med egen båt og tilfredshet.

 

En annen ting er jo at en kan ta utgangspunkt i CE-kategorien båten er merket for, dette gir en aldri så liten pekepinn på hva båten er designet for.

Link to post

Synes "tommelfingerreglene" som nevnes her er veldig fornuftige. Det skal tross alt være lystbåt...

Antar alle er kjent med at bla. Sletta har eget spesialvarsel her: http://go.nrk.no/go/e/main;siteId=225/http://retro.met.no/kyst_og_hav/observasjoner/sletta/index.html

Min erfaring med Sletta er at alle retninger mellom SW og NW er håpløse. Gammel tungsjø går ofte greit, men hvis den blir kombinert med ny vinddreven sjø så blir det fort slitsomt. Er også temmelig stor forskjell på med og motsjø. Bømlafjorden er veldig lang den også, med en sprek SW midt i mot.

 

Spørsmålet var vel å gå sørover i morgen. Da er vindstyrke ca. 10 m/s SW, max. bølge i overkant av 3 m med retning fra SW, mao. midt i baugen. Jeg hadde holdt meg surret til kai, eller tatt en rundtur i indre Sunnhordland om jeg hadde tid :smiley: Det _går_ helt sikkert fint, men jeg synes som nevnt at båttur skal være lystbetont.

Link to post

Problemet på Sletta er jo vestlige vinder, det ligger et felt med grunner rett vest av skipsleia og når sjøen slår inn over dette partiet og møter strømforholdene på innsiden forårsaket av Hardangerfjordsystemet som tømmes og fylles kan det bli direkte utrivelig der. Noe mer enn 8-10 m/s fra mellom sørvest og norvest ville jeg ikke ha vurdert en gang. Rett nord eller sør er mye greiere, og ved østavind kan det blåse "hatter og høy" uten at det gjør noe videre. Men i vestlige vindretninger skal det ikke mye til før jeg trekker meg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Gikk bare fra Fitjar til Buavåg, det begynte å bli endel sjø fra vest og det var mildest talt ubehagelig. Måtte plukke båten rein for ting og tang for det føyk veggemellom.

Gikk i utgangspunktet innom Buavåg for å ta en pause, men etter å ha snakket med en litt eldre kar som tydligvis visste hva han snakket om og som nettopp hadde kommet over Sletta fra Haugesund så valgte jeg å legge båten på gjestebrygga der.

Regner med det går greit å gå videre i morgen ettermiddag, er meldt laber bris og vind fra nord så med vinden i ryggen og litt roligere sjø så går det vel greit.

Link to post

Godt at at Westcruiser fekk ein fin tur sørover. Men både på Sletta og andre vindutsette stadar er ofte ettermiddagen det tidspunktet det bles mest. Som regel er det lurast å gå seint på kvelden, om natta eller grytidleg på morgon. Då kan det vera heilt stille, sjølv om det har blese kraftig berre timar før. På Sletta vil det som regel alltid vera litt havdønning, men det er sjeldan noko problem når ein er klar over det.

 

Elles er det lurt å halda god avstand til land på Sletta også. Kanskje litt rolegare sjø og lenger distanse å reka på ved motorstans, før ein havnar i fjøresteinane ved Ryvarden fyr...

Redigert av JanB (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...