FjordHT Startet 21.August.2010 Link til dette innlegget Startet 21.August.2010 Har vært å hentet en 7.5 mercury fra en gang på 80 tallet vil jeg tro. Den har thunderbolt tenning(tror jeg det het). Ettersom jeg ikke kjenner disse motorne fra før må jeg spørre om en ting som "virker rart" for meg. Motoren har nå vært oppbevart på altanen hos meg, liggende slik at propellen har vært ned mot dekket. Nå, etter 2-3 dager observerer jeg at det er olje på altandekke, og etter en liten undersøkelse ser jeg at denne olja er gear olje og den kommer ut av et lite hull helt øverst på gearet. Kan sikkert komme med bilde etter en tur i garasjen, men kommer med spørsmålet først :) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 En ting som er sikkert, er at ingen gear skal lekke eller forbruke olje, det er ett lukket system som skal være, ja nettopp lukket. Hadde selv en slik engang, gearet lakk litegranne, trolig i akseltettninger, skiftet/etterfyllte gjevnlig, var lite i bruk og havarerte isåfall ikke den tiden jeg hadde den, oljen blir grå-melkhvit om det er kommet vann i den. Om det er gearolje merkes dette på den karakteristiske lukten den har (søtlig) Du sier den lekker ut fra ett hull, er dette lufting eller påfyllingshull for gearet mangler isåfall skruen. Kan også misstenke avdampede oljerester i eksosen som ikke er uvanlig på en 2 takter med innblandet olje i bensinen, men da er dette griset(olje+eksos) svart. Er det virkelig gearolje som du sier, ja da er det lekkasje og det skal det altså ikke være. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 jeg har hatt 2 slike motorer, ingen av dem lakk olje slik du beskriver. Legg ut et bilde av hullet så er det lettere å se hva du mener. Motorene er forøvrig noen bensinslukere, husker de brukte like mye pr time som en ny 40 HK 4-takt!Var også mye trøbbel med dem, tungstartet og fuskende. Fant aldri ut av hva som feilet dem, så de gikk på havet en mørk natt til slutt:) Sitér dette innlegget Link to post
Auskar Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 (redigert) Hvis skruen står i dette hullet enda, så er det pakningen som er gåen. Er lett å få fatt i slike pakninger, bare ta den gamle ut ( hvis den er der enda ) og gå til nærmeste varehandel som har slikt. Hvis ikke pakningen er i det øverste hullet så kan det være pakning i det nederste avtapnningshullet enda - kjøp begge nye, gjerne med reservepakninger hvis du er tenkt på å beholde motoren. koster bare noen kr. stk og knapt dèt. Har hatt slike 7,5hk tidligere, og den motoren var veldig grei. lettstartet hvis coke ble brukt, desverre hadde den en tedens til å starte vrangveien. Dvs. at når jeg satte gearet i forover, gikk den bakover og motsatt. måtte stoppe da og starte på nytt. Jeg kjørte lenge med 10l bensin på min 7,5hk motor. De levertes med 12,5 - 15l tank også, og den holdt en stund. Har en slik 9,8hk Mercury nå, startet på 3 - 4 draget etter å ha ligget ute i 4 år. Redigert 21.August.2010 av Auskar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 22.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Beklager at jeg ikke var klarere i mitt første innlegg... En ting som er sikkert, er at ingen gear skal lekke eller forbruke olje, det er ett lukket system som skal være, ja nettopp lukket. Hadde selv en slik engang, gearet lakk litegranne, trolig i akseltettninger, skiftet/etterfyllte gjevnlig, var lite i bruk og havarerte isåfall ikke den tiden jeg hadde den, oljen blir grå-melkhvit om det er kommet vann i den. Om det er gearolje merkes dette på den karakteristiske lukten den har (søtlig) Du sier den lekker ut fra ett hull, er dette lufting eller påfyllingshull for gearet mangler isåfall skruen. Kan også misstenke avdampede oljerester i eksosen som ikke er uvanlig på en 2 takter med innblandet olje i bensinen, men da er dette griset(olje+eksos) svart. Er det virkelig gearolje som du sier, ja da er det lekkasje og det skal det altså ikke være. Ja, det er gear olje, motoren har ikke vært startet på noen år nå. Det er heller ikke i/rundt fyllehullet eller tappehullet, men et lite hull på siden. Regnet ellers med at det ikke skulle være slik, men vanskelig å vite sikkert når man ikke har jobbet med en slik motor før. jeg har hatt 2 slike motorer, ingen av dem lakk olje slik du beskriver. Legg ut et bilde av hullet så er det lettere å se hva du mener. Motorene er forøvrig noen bensinslukere, husker de brukte like mye pr time som en ny 40 HK 4-takt!Var også mye trøbbel med dem, tungstartet og fuskende. Fant aldri ut av hva som feilet dem, så de gikk på havet en mørk natt til slutt:) Skal prøve på nytt å ta bilde, så kommer det. Er en del trøbbel med denne motoren også har jeg funnet ut. Den ene coilen gav bare gnist av og til, så motoren gikk på ca 1,2sylindere. Etter undersøkelse viser det seg at den ene ledningen var brent av samt at det var sprekk i coilen. Loddet da opp ledningen(jord) og testet på nytt. gikk bra i kort tid, så tok coilen kveld igjen, sikkert svak coil. Må se om jeg kommer over en ny. Videre oppdaget jeg at den raskt tettet igjen sjekkstrålehullet(vannhullet), staket dette opp med en streng, men fant ut at det var enklest nå å starte den med slangen løs. Fortsatt på leting etter coil for å se om jeg får den å gå skikkelig, litt ugunstig å bruke bare en cylinder :P Hvis skruen står i dette hullet enda, så er det pakningen som er gåen. Har hatt slike 7,5hk tidligere, og den motoren var veldig grei. lettstartet hvis coke ble brukt, desverre hadde den en tedens til å starte vrangveien. Jeg kjørte lenge med 10l bensin på min 7,5hk motor. De levertes med 12,5 - 15l tank også, og den holdt en stund. Har en slik 9,8hk Mercury nå, startet på 3 - 4 draget etter å ha ligget ute i 4 år. Fint å høre at du generelt har gode erfaringer med disse. Som sagt, er ikke dette et hull for skruver, bilde kommer litt senere. Forsøkte du noen gang å kjøre motoren når den vrangstartet, bare i "motsatt gear"? Kunne tenkt meg å høre hvordan det hadde fungert :) Ser ikke for meg at det hadde gått veldig bra med tanke på tenning/fortenning... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 koster bare noen kr. stk og knapt dèt. Hva slags pakninger kjøper du da for hos marina/verksted så koster disse pakningene beregnet for utenbordsmotorer en aldri så liten formue! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
FjordHT Svart 22.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Hva slags pakninger kjøper du da for hos marina/verksted så koster disse pakningene beregnet for utenbordsmotorer en aldri så liten formue! Pakninger for å legge på skruvene kan kjøpes i forskjellige typer på forskjellige plasser. Kork og papp pakninger for m4 og m6 koster vell ikke akkurat så veldig mye. Se på co og biltema. Biltema har ihvertfall sett med o-ringer til en latterlig billig penge. ellers så kan du lage selv av pakningspapir. får vell noen hundre pakninger hvis du kjøper en pakke pakningspapir :) Vi holder oss videre til emnet :) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 22.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Trykk på bildet for å se stort bilde. Hullet er merket med rødt, og er ganske sikker på det er dær olja kom ut. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 (redigert) Trykk på bildet for å se stort bilde. Hullet er merket med rødt, og er ganske sikker på det er dær olja kom ut. I såfald er det antagelig snakk om uforbrent olje ifra selve motoren og ikke girolje, det hullet er der for å drenere ut eventuelt vann som er inne i stammen .. Men for å være sikker bør du sjekke tilstand og nivå på olja i girhuset, lekker olje UT vil vann komme inn også, sjekk også etter litt bruk om det er forandringer i nivå og farve ( kremfarve = vann i olja ). Har forresten samme motor selv, startet på 3 draget etter vinteren ( har stått i "båthuset" hele vinteren ), første draget var mere for å kjenne om ting gikk skikkelig, god motor såfremt den er godt tatt vare på . Arne Kjetil Redigert 22.August.2010 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
FjordHT Svart 22.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Da tror jeg nok jeg må ta ned undervannshuset, for da lekker det nok fra undervannshuset og inn i stammen(kanskje defekt simmering på akslingen?) At det skal kunne komme ubrent totaktsolje ut av det hullet, som er nesten helt blank kan jeg ikke forstå, ihvertfall ikke ettersom motoren ikke har vært startet på flere år.... Regner med at løsningen blir å bruke motoren og bytte olje ofte, hvis ikke noen har ei grei, enkel og billig løsning :) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 (redigert) Da tror jeg nok jeg må ta ned undervannshuset, for da lekker det nok fra undervannshuset og inn i stammen(kanskje defekt simmering på akslingen?) Det er mulig, ville nok tatt av girhuset og sjekket.... ellers kan det være mulig at noen har "konservert" motoren skikkelig med olje direkte i sylinderen eller via forgasseren ?? ... Men du bør sjekke nivået i girhuset FØR du gjør noe videre, er det lite eller tomt har du svaret.... er det fult så... Arne Kjetil Redigert 22.August.2010 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
SeaRaymond Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Nå husker jeg ikke så godt dette fra den tiden jeg selv hadde en slik, men om hullet er et drenhull fra stammen som Droll først var innepå er det ikke så usannsynlig med unormalt mye søl ut derfra ettersom du sier den bare går på en sylinder, den sylinderen som ikke tenner blir alikavel foret med bensin/oljeblanding. Og ettersom det ikke blir tennet grunnet manglende gnist renner det ut her. Men bevares, kontroller oljen og nivå og du har svaret på om gearet lekker. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 22.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Nå husker jeg ikke så godt dette fra den tiden jeg selv hadde en slik, men om hullet er et drenhull fra stammen som Droll først var innepå er det ikke så usannsynlig med unormalt mye søl ut derfra ettersom du sier den bare går på en sylinder, den sylinderen som ikke tenner blir alikavel foret med bensin/oljeblanding. Og ettersom det ikke blir tennet grunnet manglende gnist renner det ut her. Men bevares, kontroller oljen og nivå og du har svaret på om gearet lekker. Joda, greit det med olje og bensin. Men ikke fra en motor som ikke har vært startet på flere år, og ikke nesten ren olje.. Bytta coil, men ser ut til at den knelet også, må undersøke mere i mårra når jeg får ordnet mere bensin. Den startet og gikk fint i balja, men så var det over til å gå på bare en sylinder... Blir mer og mer irritert over den ukjente skjebnen til min gode gamle evinrude 6hk som noen har Stjålet/lånt/omplassert uten å spørre meg :( Sitér dette innlegget Link to post
Auskar Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Hvis det lekker olje ut fra gearhuset så kommer det vann også inn. Hvis oljen er gråhvit, så har du en lekkasje, er gearoljen grei på farge, om enn noe mørk så har du ikke lekkasje inn til gearhuset. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 24.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Joda, klar over at hvis det er lekk ene veien, så lekker det nok andre veien også. Va litt gråe i olja som ble tappet av, og har fylt på ny, skal se bedre på denne når jeg får tid. Olja er uansett såpass billig at om jeg bytter noen ganger iløpet av sesongen og vinterlagrer med ny olje så tror jeg det går meget bra siden motoren får minimalt med gangtid. Må først få den til å gå skikkelig, kan se ut til at den avlivet en coil, men har ikke fått feilsøkt mere. Sitér dette innlegget Link to post
Auskar Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Da er det nok en olje lekkasje ett sted fra gearhuset. Var nettopp og sjekket en 9,8hk Mercury fra 80-tallet. Også denne hadde dette rund hullet på venstre side av stammen, slik du avbildet det. Dermed skal dette hullet være der, for 7,5 og 9,8 Mercury er nær identiske. Kan da lekke gearolje i overkant av gearhuset opp mot vannpumpen. Tror jeg har noen deler til 7,5hk Mercury liggende, men selve motorhode ble solgt og der fulgte coilene med salget. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 25.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Byttet den ene defekte koilen, satt på en som jeg hadde fått tak i, motoren gikk fint en kort tid på begge syl(testet at den gikk på begge med å bare kjøre den på "annen hvær" et kort øyeblikk, ved å fjerne pluggledningen) Etter en kort økt merket jeg at den endret gange, og den ville da kun starte på den nederste sylinderen. Siden jeg tidligere har byttet om pluggene, og disse er meget bra i utgangspunktet, har jeg ingen tro på at det er defekt plugg. Lurer derrimot på om noe i tettingsannlegget kneler coilene, eller om det rett og slett bare kommer strøm ditt en kort tid. Skal av med svinghjulet og gjøre rent, tenker kanskje det er noe dritt dær, men tror uansett ikke det kan føre til at den bare vil gi gnist til en plugg? Kjenner ikke så godt til thunderboltene, som nevnt over, men regner med denne elektronikken er styrt av bare en giver og ellers er ganske lik andre tenningsannlegg? Hvis du har et helt undervannshus liggende så er jeg interessert :) Får tak på en coil til hvis den jeg har er knelet. Har tidligere lært at det er mulig å måle om coiler er ødelagte, må vell rote litt rundt på nettet for å finne ut hvordan det virket og hva som trengs :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.