ut mot havet Startet 21.August.2010 Link til dette innlegget Startet 21.August.2010 Prøvde å søke på forumet om dette temaet men klarte ikkje å finne noko. Eg vurderer å kjøpe Tiki kartprogram men er usikker på om min gamle Toshiba er brukande til dette, eg tenker på skjermkvalitet bla. Er det nokon her på forumet som kan dele litt kunnskap med meg om kva pc som er bra til dette bruk så er eg takknemlig. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Det finnes mange linker om emnet. Søk på Tiki. Når det gjelder Pc er det mange meninger. Selv har jeg brukt 2 stk Pcer med Tiki og GPS-mus fra Claes O. Begge Pcene er eldre "proffpcer". Dvs laget med solid ramme og litt mer robuste enn "hjemme-bærbar" Den første var en Compaq proff pc med 14.1" skjerm. Den nyeste er en HP-proff 12.1" skjerm kjøpt brukt for ca 3000,- med 4 Gb ram i minnet og xp pro innstalert. Den ligger i båten hele tiden. Proff Pc har mer lys-sterk skjerm og leveres ofte med xp pro. Du bør se etter en Pc med "matt" ikke glossy skjerm. Prosessor for å dra Tiki er ikke voldsomt krevende. Så kommer andre ønsker som å se film, bredbånd, Tv inn på pc, musikk etc som ofte krever mye prosessor og harddisk. Mine anbefalinger er noe eldre modeller av thinkpad, compaq og HP i proff serie. Større skjerm gir mulighet for å kjøre flere kart samtidig. Kjøp/prøv en båtpc som kan "ofres". De ser mye fuktighet, slag av bølger etc.. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 21.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Begge Pcene er eldre "proffpcer". Dvs laget med solid ramme og litt mer robuste enn "hjemme-bærbar" Proff Pc har mer lys-sterk skjerm og leveres ofte med xp pro. Du bør se etter en Pc med "matt" ikke glossy skjerm. Takk for innspel, eg får kikke litt på nettet om det kan vere noko brukt.. Sitér dette innlegget Link to post
KnutIvar@home Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 jeg bruker ganske enkelt en mini pc fra dell til 2300 kr jeg kan til og med kjøre spotify samtidig som kartprogrammet er oppe uten problemer. sikkert ikke så ressurs krevende den heller da. ikke så krevende og kjøre disse kart programmene, jeg bruker pr i dag telchart, kan ikke forestille meg at det skulle by på store problemer og kjøre med tiki heller. har faktisk kikket litt på tiki, om du kjøper den, kunne du jo poste litt erfaringer om den. Sitér dette innlegget Link to post
Tromsværing Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 (redigert) Jeg bruker følgende: Skjerm 10" kjøpt ifra England. Tåler mye sollys. Touchscreen. http://linitx.com/viewproduct.php?prodid=12428 Pc kjøpt ifra Multicom, Åmli. http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:2961309;c:100585 Denne har 2 uttak for skjerm , 1 hdmi utgang og 1 Vga. Hdmi utgang bruker jeg til 22" flatskjerm i lugaren, hvor ungene kan surfe på Ice-net eller se på film, mens jeg kjører Pc-kartprogram på 10". 10 " er felt inn i dashbord i båt. Flott kombinasjon. Totalpris med tastatur og trådløs mus er ca. 7000 kr. Redigert 21.August.2010 av Tromsværing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.