Jump to content

Er du skeptisk til å ligge til ankers på svai?

mateco

Recommended Posts

Har brukt ankeret hele 3 ganger siden vi kjøpte vår GB. Den ene gangen satte jeg inn gule strips for hver 2. meter slik at jeg kan se hvor mye jeg tar ut. Røde for hver 5. meter. Greit å vite om man skulle være "nødt" til å ankre opp.

Det finnes så mange lune gjestehavner med longsideplasser eller bøyer for hekk mot brygga,som gjør nytte for en fredfull helg på sjøen. Og heldigvis er vi ikke alle like og har de samme behovene. :cheers:

Ikke har vi jolle heller! Og dette kalles seg båtfolk! :giggle:

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Med en 11 tonns båt, 20 kg Bruce kopi og kjetting kun 3x dybden mener jeg flere ting blir noe knapt. Jeg vil minst ha 25 kg, kanskje 30 kg anker og 10mm kjetting.

..........

Jeg skal være enig at både kjettingens dimensjon og ankerets vekt kan ”synes” noe spinkelt på en 41 fots, 11 tonns motorbåt.

Er også enig i resonnementet med at jo kraftigere og tyngre jo bedre. Men hos meg måtte det bli et kompromiss mellom kjettinglengde og kjettingstørrelse pga begrenset plass i kjettingkassen.

I dag, med 50 m 8mm kjetting, så må jeg ned med hånda for å skufle unna kjetting for hver 10 meter jeg hiver opp.

Også er det dette med ekstra vekt. I dag veier anker og kjetting ca.100 Kg, og det synes jeg i grunnen er mer enn nok helt fremme i baugen.

Jeg har studert litt denne ankertesten. Ikke for ankertypenes egenskapers del, men for hva artikkelforfatter skriver om forventet drag i ankerline fra en 35 fts motorbåt i forhold til vindstyrken, samt de dimensjoner/krefter som har vært benyttet under testen.

Under beskriver jeg min egen oppfattelse av denne testartikkelen. Den kan selvfølgelig oppfattes annerledes av andre!

I denne testen ble det benyttet 20 ft 5/16 inch kjetting fra anker og resten tauverk. 5/16 inch tilsvarer ca. 8mm godstykkelse i kjettingen. Dvs. samme godstykkelse som er benyttet som ankerkjetting forut i egen båt.

Iflg Flak.no er bruddstyrken til 8mm galvanisert kortlenket og kalibrert kjetting DIN766, oppgitt til ca. 2500 Kg (min kjetting er handlet hos Seatronic men har tilsynelatende samme spesifikasjoner).

Under testing av de forskjellige ankrene ble ankerlinen strukket til maks 5000 lb ved flere anledninger. 5000 lb tilsvarer vekt på ca. 2273 Kg, hvilket også beviser at kjettingen holdt bra under alle forsøk.

Når det gjelder ankerlinens belastning ved forskjellige vindstyrker så skrives det i test-artikkelen at man med en 35 fts båt kan forvente følgende belastninger i ankerlinen:

Vindstyrke Dynamisk drag (lb) (vekt i kg)

60 knp – 31m/s (Sterk Storm) 6000 lb (2727 kg)

30 knp – 15,4m/s (Stiv kuling) 1500 lb (682 kg)

15 knp – 7,7 m/s (Laber Bris) 380 lb (173 kg)

Disse verdiene er tatt direkte fra den beskrevne testen og tar ikke hensyn til bølgekraften. Tallene er generert av Alain Fraysse’s Excel regneark som fritt kan lastes ned og studeres her. På denne weben vil dere også finne flere beregningsmodeller for oppankring med tilhørende grafer og annet matematisk snacks (som jeg ikke skjønner så mye av) !

Nå er min båt 41 fot og veier ca. 11 tonn så jeg ville ha forventet noe større belastning på ankerlinen under de forskjellige oppgitte vindstyrkene (ref.tabellen over)

.

Og når det gjelder hvor man velger å ankre opp så må det være lov å bruke fornuften. Man ankrer da opp en plass hvor man ligger lunt mht forventet værmelding og sjekker at bunnforholdene er av en slik karakter at det passer ankeret.

Å ankre opp i en steinrøys eller på berggrunn gjelder kun i ytterste nød. Å ankre opp på slike plasser til vanlig overlater jeg til andre.

Når det er sagt så har jeg nok ville startet opp og forflyttet skuta for lengst før vindstyrken nådde storm styrke (> 20 m/s). Men igjen, det avhenger jo av hvor godt båten ligger skjermet!

Mht styrke forhold og satt i et litt annet perspektiv.

Kjettingen vil kunne løfte vekten av 3 personbiler fra sjøbunnen uten å ryke. Den kan løfte en betongkloss med tetthet 2,4 på godt over en kubikkmeter fra en hard sjøbunn.

Jeg benytter meg av kjettingkrok og avlastningsskrev til begge pullertene når vi ligger på svai. Ved jevn last så vil hver pullert måtte tåle 1250 Kg før kjettingen ryker. Dvs. 1,5 personbil hengende i hver pullert

Når det gjelder selve testen så er jeg noe skuffet over at Lewmar’s Bruce kopi som ble benyttet kom så dårlig ut. Når det skal sies, så kom dette også resultatet som en tilsynelatende overraskelse på test teamet. De spekulerer på om kanskje ankerklørnes vinkling og skarphet ikke var optimale i forhold til originalt Bruce anker.

Etter selve hovedtesten ble det utført en mini test der det ble benyttet en noe letter test båt med litt mindre motorkraft. Da fikk de også de ”dårlige ankrene” til å feste seg.

Nå er det jo nettopp et lignende anker jeg har. I testen benytter de et kopi anker på 16,3 Kg. Mitt er på 20 Kg (21 Kg påstemplet ankeret) og kjøpt hos Seatronic, og jeg har enda ikke merket at det ikke setter seg ordentlig.

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

"Er du skeptisk til å ligge til ankers på svai?"

Nei.

Evt. nei, så lenge bunnforholdene er gode og forholdene tilsier at det er greit. Pilotbøker er også fin hjelp.

Legger ut 5x dybden med kjetting eller mer (40-50m) hvis mulig og tester at ankeret holder ved å bakke (først lavt... så litt høyere turtall).

De gangene det har vært et problem har det blitt oppdaget ila. den første halvtimen på anker, så jeg venter ofte litt med å forlate båten.

Seiler med langturdrømmer

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...