Jump to content

Olje i sylinder - Yamaha 4-takt (lagt på feil side)

Prestjordgubben

Recommended Posts

gode råd..!!??

klarte å legge Yamaha 6hk - 2003 modell motor på feil side under transport - så oljen rant inn i sylinder++. Har skrudd ut plugger -tømt og blåst ut olje med trykkluft - tørket renset plugger - men motoren starter fortsatt ikke. vil også tømme flottørkammer for mulig olje - men er det andre forhold som også må renses/sjekkes?

gode råd tas mot med takk

stein e

Det skulle holde det..Jeg har aldrig brukt trykkluft.Bare ut med pluggene, noen kraftige drag i snora for å få ut olja, og rense pluggene.

Må og drenere forgasseren..noen ganger er det olje der også.

Sjekke at oljenivå ikke er under minimum.

Den vil nok vere litt vond å starte første gang..gi litt gass.

Og det ryker godt når den starter.

Edit: Hvis den ikke starter etter 10-15 forsøk,må du sikkert rense pluggene en gang til.

En liten dusj startgass hjelper og.

Redigert av Kasper22 (see edit history)

Med manuell start merker man fort noe er galt når motoren ikke går rundt ved "vanlig drakraft".

De fleste stopper vel da for å undersøke litt, men tror selv ikke ved å sette beinet på motoren å dra til at man skal klare å ødelegge noe før snora ryker.(Har ikke testet denne teorien)

Motor med elstart kan vere litt skumlere da det er mye krefter som blir overført til veiva.

Ville vel tro(håpe) kilen på svinghjulet er det svakeste punktet, men jeg ville uansett ikke forsøkt å starte motoren hvis den var fraktet liggende, uten å vere sikker på at det ikke var olje i sylinderene.

Når det kommer så mye væske/olje inn i sylinderen som her - så blir det 'væskehammer' i sylinderen - da står veiva 'bang' uansett om det er manuell eller el- start. alternativ blir nok startkrans eller veiv skadet.

Men første symptom er at motoren 'låser' seg - går ikke rundt - deretter er det bare å skru ut plugger og flottørskrue - tappe ut all olje fra sylinder og forgasser - til man har rein bensin i kretsløpet.

dette virker - det fikk jeg selv erfare. Men fikk høre at det fort koster et par tusen å levere den på verksted for en slik oljerens...de penger kan man spare med litt hjelp - slik jeg fikk her!! :sailing:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...