Prestjordgubben Startet 21.August.2010 Link til dette innlegget Startet 21.August.2010 gode råd..!!?? klarte å legge Yamaha 6hk - 2003 modell motor på feil side under transport - så oljen rant inn i sylinder++. Har skrudd ut plugger -tømt og blåst ut olje med trykkluft - tørket renset plugger - men motoren starter fortsatt ikke. vil også tømme flottørkammer for mulig olje - men er det andre forhold som også må renses/sjekkes? gode råd tas mot med takk stein e Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Så du fikk ikke noe mer reaksjon i den etter jeg gikk? (båtnaboen) Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Kasper22 Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 (redigert) Det skulle holde det..Jeg har aldrig brukt trykkluft.Bare ut med pluggene, noen kraftige drag i snora for å få ut olja, og rense pluggene. Må og drenere forgasseren..noen ganger er det olje der også. Sjekke at oljenivå ikke er under minimum. Den vil nok vere litt vond å starte første gang..gi litt gass. Og det ryker godt når den starter. Edit: Hvis den ikke starter etter 10-15 forsøk,må du sikkert rense pluggene en gang til. En liten dusj startgass hjelper og. Redigert 22.August.2010 av Kasper22 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Prestjordgubben Svart 22.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Da går motoren som ei klokke - etter en rens av forgasser - og litt startgass - så hosta den igang i ei god røyksky!! takk for gode råd - så har man lært hvordan en 4-takter skal transporteres!! Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Hva skjer hvis man forsøker å starte en motor med olje i sylindre? Bare at man ikke klarer det, eller kan trykket medføre skade? Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Med manuell start merker man fort noe er galt når motoren ikke går rundt ved "vanlig drakraft". De fleste stopper vel da for å undersøke litt, men tror selv ikke ved å sette beinet på motoren å dra til at man skal klare å ødelegge noe før snora ryker.(Har ikke testet denne teorien) Motor med elstart kan vere litt skumlere da det er mye krefter som blir overført til veiva. Ville vel tro(håpe) kilen på svinghjulet er det svakeste punktet, men jeg ville uansett ikke forsøkt å starte motoren hvis den var fraktet liggende, uten å vere sikker på at det ikke var olje i sylinderene. Sitér dette innlegget Link to post
Prestjordgubben Svart 23.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Når det kommer så mye væske/olje inn i sylinderen som her - så blir det 'væskehammer' i sylinderen - da står veiva 'bang' uansett om det er manuell eller el- start. alternativ blir nok startkrans eller veiv skadet. Men første symptom er at motoren 'låser' seg - går ikke rundt - deretter er det bare å skru ut plugger og flottørskrue - tappe ut all olje fra sylinder og forgasser - til man har rein bensin i kretsløpet. dette virker - det fikk jeg selv erfare. Men fikk høre at det fort koster et par tusen å levere den på verksted for en slik oljerens...de penger kan man spare med litt hjelp - slik jeg fikk her!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.