Jump to content

Problemer med manøvrering i havn?

Mulligan

Recommended Posts

Enig at kunnskapen rundt å bruke spring ved til- og fralegging er noe alle burde skaffe seg og regelmessig øve på.

Men, det kan ikke sette stopper for innovasjon innen manøvreringsutstyr og nye fremdriftsmåter.

Kan dette seildrevet rotere 360 grader? Det burde vel ikke være noe problem i en seilbåt med nok kraft da. Det er jo ikke store vindfanget i en seilbåt (dog med seilene nede) sammenlignet med en flybridge/trawler type i samme størrelse?

Thanks to its joystick, which synchronises a pivoting saildrive base and bowthruster, DOCK & GO allows you to manoeuvre a large sailing yacht calmly, whatever the wind and tide or port layout.

Kan bare underskrive at joy stick er en drøm ved tillegging. Jeg har pratet med eiere av tilsvarende båt som oss som uten problemer har gått sideveis fra kai med 20m/s rett i siden.

Med to maskiner, hjulvips forrut og kjøl under hele båten har man alt man trenger.

Havnemanøvrering er noe av det morsomste og mest utfordrende man har i båtlivet, spør du meg. At jeg skulle korte dette ned til en pinne å dreie på ville gleden blitt borte.

Med en planende båt ville jeg selvsagt sett annerledes på saken.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Er spent på hvordan dette ZF systemet funker i sidevind - er det sterkt nok da?

Jeg vil tro at det i høy grad er avhengig av om sidevinden er laber bris eller stiv kuling.

Men det er nok bare et spørsmål om tid før denne kommer som Volvo-Penta. Gjerne med en forandring slik som traktorpropeller.

Så da blir det neste en elektrisk retractable versjon

Det finnes.

dropdown01.jpg

Litt dårlig bilde men.

Full azimuth, drop-down thruster. Montert på en ca. 60 fot seilbåt.

Med to maskiner, hjulvips forrut og kjøl under hele båten har man alt man trenger.

Den viste båten har en maskin, kort kjøl og er ellers flatbunnet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...