Mulligan Startet 22.August.2010 Link til dette innlegget Startet 22.August.2010 Havnemanøver? Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Interessant! En kombinasjon av pivoterende seildrev og baugtruster. Nesten som en IPS-mini. Noen som har sett/prøvd? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Den går vel litt lenger enn IPS den løsningen der. Kun en funksjon mangler for at det er perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Hva i F.. er det ddere snakker om!!!? Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
innaskjærs Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Komfort og pysepropeller på alle sider....ikke tull a dere. (Vet jeg provoserer litt nå---) Start å øv med en VG jolle og gå gradene.....? Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Bearded Beast Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 vel han gikk nå deisende i brygga på begge snuttene bare at i siste hadde han tilfeldigvis en fender imellom Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Jeg synes folk skal starte med å lære seg å legge til og gå fra på spring jeg. Jeg blir stadig forundret over at ikke denne enkle teknikken er mer kjent. Er spent på hvordan dette ZF systemet funker i sidevind - er det sterkt nok da? Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Enig at kunnskapen rundt å bruke spring ved til- og fralegging er noe alle burde skaffe seg og regelmessig øve på. Men, det kan ikke sette stopper for innovasjon innen manøvreringsutstyr og nye fremdriftsmåter. Kan dette seildrevet rotere 360 grader? Det burde vel ikke være noe problem i en seilbåt med nok kraft da. Det er jo ikke store vindfanget i en seilbåt (dog med seilene nede) sammenlignet med en flybridge/trawler type i samme størrelse? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Thanks to its joystick, which synchronises a pivoting saildrive base and bowthruster, DOCK & GO allows you to manoeuvre a large sailing yacht calmly, whatever the wind and tide or port layout. Kan bare underskrive at joy stick er en drøm ved tillegging. Jeg har pratet med eiere av tilsvarende båt som oss som uten problemer har gått sideveis fra kai med 20m/s rett i siden. Sitér dette innlegget Link to post
Lbjordal Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Har ventet lenge på dette og har i grunnen aldri forstått kvifor seildrev ikkje har vore azimuthende tidligere. Naturligvis har systemene vore tilgjengelig også tidligere, men gjennombruddet kjem nok med dette systemet. Så da blir det neste en elektrisk retractable versjon, både forran og bak Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Med to maskiner, hjulvips forrut og kjøl under hele båten har man alt man trenger. Havnemanøvrering er noe av det morsomste og mest utfordrende man har i båtlivet, spør du meg. At jeg skulle korte dette ned til en pinne å dreie på ville gleden blitt borte. Med en planende båt ville jeg selvsagt sett annerledes på saken. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Ribtjenester Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 At jeg skulle korte dette ned til en pinne å dreie på ville gleden blitt borte. Ganske enig hvor er utfordringen når man har IPS eller lignende systemer:) Hilsen Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Bitteliten Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Jeg har forferdelig lite behov for utfordringer med å legge til i havn med masse andre båter rundt meg. Jeg synes det er litt rart at dere andre har det. Sitér dette innlegget Link to post
Evita IV Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Kan man sin greie er det jo veldig morsomt å bevise at man behersker teknikken. I min båt med 2 motorer m/hekkaggregat og baugthruster, så gjør man det man vil. Nesten som IPS, dog må 3 hendler + ratt opereres samtidig. I sidevind blir det jo ditto utfordrende med hekk fortøyning i båsen! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Er spent på hvordan dette ZF systemet funker i sidevind - er det sterkt nok da? Jeg vil tro at det i høy grad er avhengig av om sidevinden er laber bris eller stiv kuling. Men det er nok bare et spørsmål om tid før denne kommer som Volvo-Penta. Gjerne med en forandring slik som traktorpropeller. Så da blir det neste en elektrisk retractable versjon Det finnes. Litt dårlig bilde men. Full azimuth, drop-down thruster. Montert på en ca. 60 fot seilbåt. Med to maskiner, hjulvips forrut og kjøl under hele båten har man alt man trenger. Den viste båten har en maskin, kort kjøl og er ellers flatbunnet. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Her har vi jo en utgave. Azimuthing retractable thruster. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.