Jump to content

Hva er riktig montering av halegatt?

arnearmoa

Recommended Posts

Jeg mener mine er montert feil, og jeg har en plan om å bytte side. Men andre jeg har snakket med (med mange flere år i båt enn meg) sier det motsatte. Dessuten kan det se ut som det er veldig variabelt hvordan det er gjort på forskjellige båter. Og de gangene jeg har tatt en opptelling rundt båten min, har min dårlige løsning såvidt vært i flertall. Kan dette være så vanskelig da?

Den til venstre i figuren under viser hvordan mine er montert, mens den til høyre viser hvordan jeg heller vil ha det.

halegatt.jpg

Jeg mener bestemt at "halegatt 1" er en mindre sikker løsning enn "halegatt 2" fordi tauet lettere kan klatre ut av føringen. Noen av mine motstandere har argumentert med "gnager mer på tauet" o.l., men her må jo hovedfunksjonen (å holde tauet på plass) ha førsteprioritet?

Hva mener båtfolket?

Mener bestemt at det er "halegatt 2" som er riktig. Det holder tauet på plass i de fleste situasjoner. Har også merket meg at det varierer veldig fra båt til båt hvordan de er satt på...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

@SveinHa:

100% enig.

@Birchwood 33:

De kommer i par hvor den ene er speilvendt ifht. den andre. Dvs. du må bestemme deg hvilken som skal hit og hvilken som skal dit. Det er en forskjell. Jeg mener det betyr at den ene er rett og den andre feil.

@OLPI:

Jeg så engang at tauet var på tur over. Da hadde jeg to tau gjennom samtidig. Det ene var til en spring, og ville ikke hatt mulighet til (red: til å klatre over) dersom den bakre spissen hadde pekt "innover". Dette var på utsiden av en vanlig flytebrygge, altså lavere enn dekket.

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Det lages vel ikke halegatt som bare skal monteres på en side vel.

Jo, jeg har "høyre" og "venstre" halegatt slik at det blir likt på begge sider. Men om åpningen skal være forover eller bakover, skal jeg ikke si noe om. Fremme hos meg er det i hvert fall med åpningen som halegatt2. Og hva som er rett eller galt, avhenger jo om en har tau fremover eller spring bakover.

Lars H.

pt. Käringön Sverige

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

@LarsH.:

Den siste setningen er jeg ikke helt enig i. Jeg mener de bør plasseres slik at tauet får mest mulig "tak over hodet". Jeg mener at det ikke er hvor du fester tauet på land som er styrende. Det er heller forholdet mellom plassering til pullert og halegatt.

Bak på en Skarpnes 28 kan det kanskje se sånn ut:

halegatt2.jpg

Da ville jeg si at "halegatt 1" er den beste.

Den gir mest "tak over hodet" i flest situasjoner.

Hos meg er de som nr 1, men halegattet er vinlet slik at tauet i tilfelle må ha svært liten visning i hvis det skal hoppe opp.

Dvs et halegattet er vridd ganske mye med klokken i forhold til nr 1. I praksis vil det si at det ikke hopper opp med mindre tauet er festet uten særlig visning i kombinasjon med at festet på land er høyere enn båten.

Jeg har aldri opplevd at dette er et problem uansett hvordan jeg fortøyer. God visning på baugfortøyning prøver jeg alltid å ha for ta båten skal ligge mer stabilt sideveis.

En pullert midt på siden av båten savner jeg imidlertid på mange båter. Den er kjekk å ha.

En pullert midt på siden av båten savner jeg imidlertid på mange båter.
Det gjør jeg også, men har jeg klart å somle meg til å montere noe slikt i løpet av de 23 årene jeg har hatt båten? :blush: Ellers har jeg aldri opplevet at tau har hoppet ut av noen av mine halgatt enten tauet/tauene har gått forover eller bakover. Og krumningen inne i selve halgattet blir den samme uansett høyre/venstre halgatt eller hvordan de er montert.

Lars H.

pt. Käringön Sverige

webcam fra båten her

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg klarte å somle meg til å kjøpe to sånne i sommer. Den typen som du kan trekke ut og trykke inn. Stikker veldig lite ut når de ikke er i bruk. Iallfall mye mindre enn fenderlista som kommer like under.

pullert.jpg

Men det spørs om jeg får somlet meg til å montere dem da..........

Uansett, kanskje jeg slipper å bytte side på halegattene hvis jeg monterer disse, siden de reduserer behovet for å av og til kjøre to tau gjennom samme halegatt, og dermed blir risikoen for glipp der så liten at jeg kan glemme problemet.

:sailing:

Dersom dette er så vanskelig, hvorfor ikke droppe både halgatt og kryssholdt? Før helgen lå det her på Käringön en regattabåt Farr Out (som tidligere var Kong Harald sin Fram X) som skulle delta i Tjörn Rund seilasen, og den hadde ingen av delene. De sparte kanskje litt vekt på det? Men de måtte "binde fast" båten til bryggen vha. diverse stag!

Lars H.

pt. Käringön Sverige

webcam fra båten her

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...