oda78 Startet 22.August.2010 Link til dette innlegget Startet 22.August.2010 Jeg tenkte meg til Nederland neste sommer via Danmark og i den forbindelse har jeg lyst å utruste båten med en ekstra påhengsmotor som både kan brukes på lettbåten og på seilbåten (28 fot) om innenbordsmotoren skulle streike. 5 hester hadde vært bra på lettbåten, men blir kanskje litt snaut for seilbåten? Lurte også på hvordan det er smartest å montere den på? Trenger vel bare å få propellen nedi så kan jeg styre med rorkulten. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 En slik brakett? Jeg har 5 hester på min båt på 20 fot og 1,5 tonn. Er ikke mye fart en får med noe vind rett i mot. Det bør nok være lang stamme på den... Sitér dette innlegget Link to post
oda78 Svart 22.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Takk Alidal, den ser ikke så gæern ut. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Har en 15hk fire-takter som motor på min 27 fots seilbåt på ca 2 ton plus utstyr, mann og mus. Den gir bra fremdrift. Tror at 5hk på min båt hadde blitt noe snaut og knapt gitt fremdrift hvis man hadde hatt både vind, strøm og sjø imot! Har også hatt en slik brakett på en skjærgårdsjeep og den funker bra til en 5hk, men ville ikke satt på en 15hk på den selv om den sies å være beregnet for det. Nå liker jeg å ha litt god margin, på sjøen er det fornuftig, etter mitt syn. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
aileenll Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Det var seil båt du hadde? Bruk heller tid på å sørge for at innebordsmotoren er i god stand, og at seilgarderoben tåler litt vær. Bruk av påhenger på seilbåt er ok i stille vær, men er heller ugreit i uvær, da den lett dyppes på hekken i stampesjø o.l.. Sørg for å trimme manskapet i kunsten å tilpasse seil etter vindstyrke. (reve) evt ha Stormseil i beredskap. God tur! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Brodern Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Det er lurt å ha en ekstramotor. Det hjelper ikke at hovedmotoren er i aldri så god stand. Den kan gå istykker uansett. Eller hva hvis man treffer noe skrot og ødelegger propellen, får tau i propellen etc ? Da hjelper det lite med en god hovedmotor. En backupmotor/nødmotor er veldig greit å ha Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
SeaRaymond Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 En backupmotor kan alltids være greit å ha, men på en seilbåt er det vel strengt talt hovedmotoren som er backup, er det ikke Sitér dette innlegget Link to post
Halcyon Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Trodde heller ikke man trengte flere motorer på en seilbåt... men hva skal du med en motorbrakett hvis du har med en lettbåt? kan du ikke bare slepe/buksere deg til havn med den hvis motoren skulle dø? Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Enig med aileenII. Eneste en påhenger kan hjelpe deg med er fremdrift i vindstille vær. Har hatt seilbåt med utenbords og denne måtte tas av braketten og puttes inn i båten når været tiltok. Nå har jeg innenbords men bruker kun seilene i mye vind. Båten blir mye bedre i sjøen og farten god. Kan ærlig talt ikke helt se hvordan en påhenger skal hjelpe deg så mye. Svikter motoren på en godværsdag blir sjelden situasjonen kritisk, og i dårlig vær vil den ikke gi noen effekt. Bruk tid på å lære deg å seile båten under alle forhold, da vil du nok føle en trygghet som gjør "reserve" motoren overflødig. Sitér dette innlegget Link to post
oda78 Svart 22.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Takk for mange svar! Jeg fikk ødelagt motoren min tidligere i sommer og måtte legge til for seil når jeg kom fram. Det gikke forsåvidt veldig fint, men i og med at jeg skal litt lenger vekk senere tenkte jeg det kunne være kjekt om jeg kunne ha en påheng som kunne vært brukt både på lettbåten og båten. Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg Aileen, det er innenbordmotoren som er hjelpemotoren. Og til deg Halcyon, og trekke med lettbåten er veldig vanskelig å få til, spesielt om en er alene på tur. Så nå har jeg har vel egentlig slått fra meg ekstramotor. Får heller kjøpe meg et drivanker om motoren skulle dø og det skulle være vindstille og kanskje også et stormseil. En kan vel få litt fremdrift med kun å jobbe med roret også. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 (redigert) Poenget med en ekstra motor er manøvrering i opptil 3 himmelretninger, ikke nødvendigvis rett i mot tung sjø og vind. Da vil selv 2 hk hjelpe på en 28 foter. Seilbåt er ganske lettdrevet. Braketten må sitte langt nok nede og motoren må være langstammet være tett nok til å tåle å få vann høyt opp på dekslet uten at forgasseren suger vann. Hovedtemaet er om du skal ha motoren plassert på braketten eller feste den når uløkka er ute. Da blir selv den letteste motor tung å flytte til braketten. Redigert 24.August.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sodne Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Jeg har bare påhengs, på min 24'. og i "mye "sjø dras motoren ut av vannet, dette er ett lite problem,( Alt som går opp, kommer som regel ned igjen) større er det på andre type båter der motoren druknes, men vi bruker jo som regel motoren opp mot land, ute på havet i dønninger og sjø har vi jo seil. Men i lite vind og mye strøm er det kjekt med motor og da kan en påhengs være god. Jeg hadde en slik som blir henvist til her på tråden, med en 8 hk honda på. Denne ble vridd slik at motoren stod vannrett ,i 1-2 meters bølger, ikke kjekt. Etter dette byttet jeg den i en som Bogenesen her på BP selger, den er jeg veldig fornøydd med, send en im' til han. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.