thomassv Startet 23.August.2010 Del på Facebook Startet 23.August.2010 Hei. Samtidig som jeg byttet ut den gamle båten (Oksø 32 fra 1972)med som er praktisk talt ny (Jeanneau Rush 120 fra 1986)- byttet jeg også ut en Yanmar 3YM20 fra 2005 (210 timer) med en Perkins 4.108 fra 198? (xxxx timer :-)Det har heldigvis gått bra så langt med noen fine turer i indre Oslofjord for motor og seil. Men, på lørdag fant vi ut at vi skulle kjøre Mr. P på tomgang mens vi seilte - for å lade batteriene som ungene stadig klarer å tappe ved hjelp av Nintendoer og DVD spillere... Etter en liten time stoppet vi motoren og seilte videre til vi nærmet oss planlagt utehavn. Når vi så skulle mottre inn til plassen vår startet ikke motoren som vanlig (veldig lettstartet) - men trengte 15-20 sec med starteren før den hostet og harket litt for så å stoppe igjen. Vi forsøkte å starte på nytt noen ganger, men i den grad vi fikk liv i motoren så var det ingen "kraft" og den stoppet igjen nesten med en gang. Det hele endte med at vi seilte hjem igjen og fikk noen hyggelig polske fiskere til å slepe oss de siste 150m til bøya. Så ble det middag og overnatting for hele familien - om ikke helt slik som vi hadde tenkt (og far tok et ekstra glass rødvin...) Dagen etter forsøkte jeg på nytt å starte Mr. P, men det var fremdeles bare "host og hark" etter 15-20 sec med starteren og så ingen ting. Deretter var motoren helt død i noen timer, før det på nytt kommer litt host og hark. Jeg håpet at dette muligens var et problem som hadde oppstått fordi det var kommet luft i diesel systemet pga. at båten krenget når vi seilte, men jeg har forsøkt etter beste evne å "lufte ut" og det kommer diesel ut av alle skruer og dyser som skal skrus på i følge manualen. Jeg er dog ikke 100% sikker på at jeg har fått ut all luften og har planlagt en runde til etter å ha lest mange innlegg om lufting av Perkins har på baatplassen. Blant annet er jeg usikker på hvor mye diesel som typisk må pumpes ut - en luftboble er jo enkel å se, men skal man så fortsette å pumpe i tilfelle det er flere bobler eller er det tilstrekkelig med et pump eller to til før man går videre til neste ventil? Er det noen har på forumet som har opplevd noe lignende og funnet et løsning? Hilsen Thomas - stolt eier av en nydelig båt med en stolt engelskmann under trappa (men, vi har litt språkproblemer) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 Luft eller mangel på diesel. Det skal komme ren diesel ut (ikke med luft) når du lufter. Kommer det ren diesel ut ved lufteprosedyren (husk også dieselpunpa) og du fremdeles ikke for start, ta løs et høytrykksrør ,kinne og se hva som kommert ut ved br.ventilen. Sjekk også ut hvor evnt. luft kommer fra (lekasje). Sitér dette innlegget Link to post
thomassv Svart 23.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2010 Takk for hurtig svar! Jeg har løsnet skruen på første og siste "sylinder" og det kommer diesel ut - er det det du mener med høyttrykksrør? Kinne forstår jeg er å kjøre startmotoren, men br.ventilen er jeg usikker på hvor sitter :-) mvh Thomas Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 Brenstoffventiler (noen kaller det dysa, men som er en del av br,ventilen)er hver syl. Du kan åpne røret (høytrykk)inn på br.vent. Når motoren går rundt skal det komme ut en liten sprut u/luft. Er du ikke så motorkyndig vil jeg kanskje foreslå at du for hjelp av en, kanskje en bilmekaniker. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 Hei, se om det ligger en brukermanual på dokumentarkivet som beskriver luftingen. Du bør visuelt sjekke om det er sprekker i slangene til og fra tank (gamle slanger ?) Hvis det er mannlokk på tanken så kan du jo skru opp og se om det er mye grums i bunnen av tanken. Kan være dieseldyr. Hvis dette er ok kan du gå videre. Mest sannsynlig har du et luftproblem eller et tett dieselfilter. jeg ville byttet filteret og deretter startet lufteprosedyren, det skal luftes noen steder underveis på pumpe og tilslutt på dyser (brennstoffventiler). Hvis det viser seg at krenging er årsaken ville jeg vurdert å bytte ut tanken med en med skikkelige skvalpeskott. Jon Sitér dette innlegget Link to post
thomassv Svart 23.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2010 Takk for hjelpen så langt. 2 stk diesel filter er kjøpt inn og skal monteres i kveld eller i morgen kveld - sammen med en god utlufting :-) Thomas Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 Lufteskrue på pumpen hvis din ligner denne = er rett under armen for speed rett over merket som står på pumpen denne er til en 4.106 (gammlebåten) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Janoho Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 hei, tillot meg å tegne litt på bildet. Jeg mener det er en tilsvarende skrue på andre siden av pumpen også. de som er på toppen skal ikke røres såvidt jeg husker. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 Min 4108 var sån i våres og da hadde stop hendelen nede på pumpa hengt seg opp! Bare dyttet til den med en skrutrekker og ikke hatt problemer etter dette. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
thomassv Svart 23.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2010 Jeg har ikke sjekket stopphendelen - hvor sitter denne? mvh Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 Godt poeng det med stoppventilen. På min forrige båt hadde jeg 4108 og måtte moe oppstoppventilen og stramme opp fjæra som drar denne tilbake i posisjon. Solenoiden ligger i bakkant av motor med et stag frem til dieselpumpa om jeg husker riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 Det er den delen med fjær på bildet. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
thomassv Svart 24.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2010 Da har jeg forsøkt å skifte diesel filteret som er montert på motoren (det andre viste seg å være et slags grovfilter) og luftet på nytt etter beste evne til ingen nytte. Nå er det ikke anntydning til tenning i det hele tatt, selv om jeg kjører starteren i 10 - 15 sek flere ganger med korte pauser i mellom. Jeg har også forsøk å trekke spaken til "stoppekrana" i rettning av fjæren til ingen nytte. Men, jeg har oppdaget at det er veldig mye "groms" i dieselen, selv det som kommer ut via lufteskruen på dieselpumpa (som jo er etter diesel filteret som jeg har byttet.) For å spisse feilsøkingen litt har jeg derfor to spørsmål til baatplassen sine medlemer: 1. Kan luft i systemet føre til at motoren ikke tenner på denne måten - det er kommer plenty med diesel når jeg løsner på skruene på toppen av dysene og jeg syntes det er rart at det ikke kommer et eneste "puff"? 2. Kan "grums" i dieselen føre til at motoren ikke tenner på denne måten? Jeg er nå mentalt klar til å tømme og skylle tanken, bytte filter (igjen) og så lurfte på nytt for å fjerne "grums" men vil gjerne høre om noen tror at det er noen annet som er hovedproblemet. PS Forrige eier byttet tenningslås like før jeg fikk båten og hadde litt problemer med koblingen da den var litt anderledes - det gjør at jeg lurer på om f.eks. glødingen virker som den skal, men jeg har startet motoren uten problemer flere ganger etterpå. mvh Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 24.August.2010 Del på Facebook Svart 24.August.2010 Her ville jeg forsøkt følgende: stenge dieseltilførselen og koble fra dieselslangen inn på fødepumpa. sett på en slange som du putter oppi ei kanne med diesel, evt påhengstank med diesel. Pumpe frem diesel med håndpumpa og følge "lufteprosedyren" til punkt og prikke, kan være kilne å lufte disse fordelerpumpene og luft i pumpa kan kødde til regulering og greier. ved å teste på denne måten eliminerer du vekk alle mulige punkter hvor det kan trekkes inn luft på sugesiden av fødepumpa! Lykke til! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Bernt Svart 24.August.2010 Del på Facebook Svart 24.August.2010 Motorn trenger ikke gløding. Du kan prøve forsiktig med startgass : få noen til å vri på startern mens du spraier litt startgass inn i innsuget,er motorn mekanisk i orden burde den starte med en gang, DU MÅ ALDRI SPRAYE STARTGASS INN I MOTORN FØR DEN GÅR RUNDT. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Vanisian Svart 24.August.2010 Del på Facebook Svart 24.August.2010 (redigert) Motoren kan ved enkelte høve ha bruk for starthjelp. Enkelte motorer har løyst dette med glødeplugger, men hjå Perkins er dette løyst ved att lufta blir forvarmet i innsugsmanofoilen. Der ligg ei dyse som blir tilført diesel, denne dieselen blir så antent ved hjelp av ein glødespiral. Redigert 24.August.2010 av Vanisian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 25.August.2010 Del på Facebook Svart 25.August.2010 (redigert) Kommer det ren luftfri diesel ut her på pumpa ? se bilde Hvis det kommer ren diesel ut her så kan du løsne diesel rørene høytrykk de som går opp på dysene på toppen av motoren de du ser i bakgrunnen på bildet ,,.. kinne til du får ut diesel der og da bør du få start ved denne operasjonen gi full gass for å få frem dieselen raskest mulig ....Lykke til Redigert 25.August.2010 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
SiA Svart 25.August.2010 Del på Facebook Svart 25.August.2010 2. Kan "grums" i dieselen føre til at motoren ikke tenner på denne måten? Hei! Kanskje "grumset" har kommet ned i dysene og tettet disse, da er det ikke annet å gjøre enn å ta de ut og sende de til et verksted! Lykke til! Hilsen Sindre Sitér dette innlegget Link to post
thomassv Svart 26.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2010 Takk igjen for flotte svar. Etter en dags pause blir det en tur i båten i kveld med nyinnkjøpt slange, noen slangeklemmer og plastdunk til diesel + startgass. LALUNA II - dessverre er det "grums" (og sannsyligvis også luft) i dieselen som kommer ut av lufteskruen på diesel pumpa. Derfor skal jeg teste forslaget til Christensen med å koble bort alt før fødepumpen, samtidig som jeg setter inn et ubrukt diesel filter før jeg lufter på nytt og forsøker å starte. Samtidig vil jeg teste med startgass, bare for å se om det "sviver rundt" og for å styrke min egen tro på at det er mulig å få motoren i gang igjen Oppdatering følger.... Thomas Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 (redigert) Grums ut av luftingen på dieselpumpen høres ikke bra ut Er redd for at du må overhale pumpen for å få rengjort den .......er ikke rare dritten den takler før problemene er der og i verste fall må du og overhale dyser og Men først og fremst må du bli kvitt grumset IKKE prøv å starte med med startgass før du har (helt sikkert ) har fått bort all grums ,,helst unngå den er ikke bra for motoren Redigert 26.August.2010 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
thomassv Svart 26.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2010 Ok da dropper jeg startgass i første omgang. Men, som jeg skrev tidligere så kommer det plenty med diesel alle steder nå jeg primer, inkludert i fra retur dysene på toppen av sylinderne - så helt tett er det jo ikke Sitér dette innlegget Link to post
thomassv Svart 26.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2010 PS Her et to bilder jeg tok av "grumset" (ble litt uskarpe dessverre) Første bilde er av diesel som lekker ut når jeg løsner på filteret som sitter på motoren like etter fødepumpa. Andre bilde er av diesel som lekker ut fra lufteskruen på dieselpumpen (ikke så mye "grus" heldigvis) Sitér dette innlegget Link to post
SiA Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 så helt tett er det jo ikke Hei, nei tett er det nok ikke, men returen er den dieselen som IKKE sprøytes inn i sylinderen. Riktig forstøving er også viktig for fordelingen luft/ diesel i sylinderen, noen få tette dysehull kan ødelegge mye... Hilsen Sindre Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Dette grumset ser ut som dieseldyr. I så fall har du også vann på dieseltanken. For å se om du har vann på tanken er best å se om du tapper fra tanken og har dieselen opp på en tom og ren brusflaske. Vannet vil ligge på bunnen av flasken og dieselen på toppen. I overgang mellom diesel og vann vil dieseldyrene ligge. Neste trinn blir å tappe diesel av tanken og gjøre den helt ren. Sitér dette innlegget Link to post
thomassv Svart 29.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2010 Hei, igjen! Etter et par nye kvelder i båten og et par timers "on site" hjelp fra en meget hyggelig og dyktig mekaniker fra Krogsrud Marine på Skøyen fungerer motoren nå slik den skal Tank og gammelt CAV filter ble koblet bort og erstattet med en slage ned i en beholder med diesel - deretter ble motoren luftet omtrent slik jeg hadde gjort, MEN en av dysene til motoren ble løsnet (ikke retur røret slik som det ofte står beskrevet veledningene jeg har sett) og så ble startmotoren kjørt mye lenger enn det jeg hadde turt.... Så var det bare å sette igang å tømme tanken (100l diesel på 1 x 25l tank og resten spyleveskekanner a 4l som ble kjørt til land i en liten gummibåt) Heldigvis var det ikke mye døde eller levende dieseldyr i tanken og ingenting i de siste 10 - 15 literne som ble sugd ut - Jeg valgte da å ikke vaske tanken, men kjøpe ny diesel og tilsette Bioprotect 2. Jeg har samtidig montert et nytt filtet via et konverteringskit til CAVén (1500kr) slik at eventuelle rester av dieseldyr blir stoppet. Det nye filteret har også en gjennomsiktig vannutskiller i bunnen slik at det er lett å følge med på mengden vann som kommer med dieselen. Takk for hjelpen alle sammen - og om det er noen som lurer på hvor skruene som skal løsnes sitter når en Perkins 4.108 skal luftes - er det bare å spørre mvh Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.