Jump to content

Perkins 4.108 starter, hoster og stopper igjen


thomassv

Recommended Posts

Hei.

Samtidig som jeg byttet ut den gamle båten (Oksø 32 fra 1972)med som er praktisk talt ny (Jeanneau Rush 120 fra 1986)- byttet jeg også ut en Yanmar 3YM20 fra 2005 (210 timer) med en Perkins 4.108 fra 198? (xxxx timer :-)Det har heldigvis gått bra så langt med noen fine turer i indre Oslofjord for motor og seil.

 

Men, på lørdag fant vi ut at vi skulle kjøre Mr. P på tomgang mens vi seilte - for å lade batteriene som ungene stadig klarer å tappe ved hjelp av Nintendoer og DVD spillere... Etter en liten time stoppet vi motoren og seilte videre til vi nærmet oss planlagt utehavn. Når vi så skulle mottre inn til plassen vår startet ikke motoren som vanlig (veldig lettstartet) - men trengte 15-20 sec med starteren før den hostet og harket litt for så å stoppe igjen. Vi forsøkte å starte på nytt noen ganger, men i den grad vi fikk liv i motoren så var det ingen "kraft" og den stoppet igjen nesten med en gang. Det hele endte med at vi seilte hjem igjen og fikk noen hyggelig polske fiskere til å slepe oss de siste 150m til bøya. Så ble det middag og overnatting for hele familien - om ikke helt slik som vi hadde tenkt (og far tok et ekstra glass rødvin...)

Dagen etter forsøkte jeg på nytt å starte Mr. P, men det var fremdeles bare "host og hark" etter 15-20 sec med starteren og så ingen ting. Deretter var motoren helt død i noen timer, før det på nytt kommer litt host og hark.

 

Jeg håpet at dette muligens var et problem som hadde oppstått fordi det var kommet luft i diesel systemet pga. at båten krenget når vi seilte, men jeg har forsøkt etter beste evne å "lufte ut" og det kommer diesel ut av alle skruer og dyser som skal skrus på i følge manualen. Jeg er dog ikke 100% sikker på at jeg har fått ut all luften og har planlagt en runde til etter å ha lest mange innlegg om lufting av Perkins har på baatplassen. Blant annet er jeg usikker på hvor mye diesel som typisk må pumpes ut - en luftboble er jo enkel å se, men skal man så fortsette å pumpe i tilfelle det er flere bobler eller er det tilstrekkelig med et pump eller to til før man går videre til neste ventil?

 

Er det noen har på forumet som har opplevd noe lignende og funnet et løsning?

 

Hilsen Thomas - stolt eier av en nydelig båt med en stolt engelskmann under trappa (men, vi har litt språkproblemer)

Link to post

Luft eller mangel på diesel. Det skal komme ren diesel ut (ikke med luft) når du lufter. Kommer det ren diesel ut ved lufteprosedyren (husk også dieselpunpa) og du fremdeles ikke for start, ta løs et høytrykksrør ,kinne og se hva som kommert ut ved br.ventilen. Sjekk også ut hvor evnt. luft kommer fra (lekasje).

Link to post

Hei,

 

se om det ligger en brukermanual på dokumentarkivet som beskriver luftingen.

Du bør visuelt sjekke om det er sprekker i slangene til og fra tank (gamle slanger ?) Hvis det er mannlokk på tanken så kan du jo skru opp og se om det er mye grums i bunnen av tanken. Kan være dieseldyr. Hvis dette er ok kan du gå videre.

Mest sannsynlig har du et luftproblem eller et tett dieselfilter.

jeg ville byttet filteret og deretter startet lufteprosedyren, det skal luftes noen steder underveis på pumpe og tilslutt på dyser (brennstoffventiler).

Hvis det viser seg at krenging er årsaken ville jeg vurdert å bytte ut tanken med en med skikkelige skvalpeskott.

 

Jon

Link to post

Da har jeg forsøkt å skifte diesel filteret som er montert på motoren (det andre viste seg å være et slags grovfilter) og luftet på nytt etter beste evne til ingen nytte. Nå er det ikke anntydning til tenning i det hele tatt, selv om jeg kjører starteren i 10 - 15 sek flere ganger med korte pauser i mellom. Jeg har også forsøk å trekke spaken til "stoppekrana" i rettning av fjæren til ingen nytte. Men, jeg har oppdaget at det er veldig mye "groms" i dieselen, selv det som kommer ut via lufteskruen på dieselpumpa (som jo er etter diesel filteret som jeg har byttet.) For å spisse feilsøkingen litt har jeg derfor to spørsmål til baatplassen sine medlemer:

 

1. Kan luft i systemet føre til at motoren ikke tenner på denne måten - det er kommer plenty med diesel når jeg løsner på skruene på toppen av dysene og jeg syntes det er rart at det ikke kommer et eneste "puff"?

2. Kan "grums" i dieselen føre til at motoren ikke tenner på denne måten?

 

Jeg er nå mentalt klar til å tømme og skylle tanken, bytte filter (igjen) og så lurfte på nytt for å fjerne "grums" men vil gjerne høre om noen tror at det er noen annet som er hovedproblemet.

 

PS Forrige eier byttet tenningslås like før jeg fikk båten og hadde litt problemer med koblingen da den var litt anderledes - det gjør at jeg lurer på om f.eks. glødingen virker som den skal, men jeg har startet motoren uten problemer flere ganger etterpå.

 

mvh

Thomas

Link to post

Her ville jeg forsøkt følgende: stenge dieseltilførselen og koble fra dieselslangen inn på fødepumpa. sett på en slange som du putter oppi ei kanne med diesel, evt påhengstank med diesel. Pumpe frem diesel med håndpumpa og følge "lufteprosedyren" til punkt og prikke, kan være kilne å lufte disse fordelerpumpene og luft i pumpa kan kødde til regulering og greier. ved å teste på denne måten eliminerer du vekk alle mulige punkter hvor det kan trekkes inn luft på sugesiden av fødepumpa! Lykke til!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Kommer det ren luftfri diesel ut her på pumpa ? se bilde

dieselpumpe_003.jpg

 

Hvis det kommer ren diesel ut her så kan du løsne diesel rørene høytrykk de som går opp på dysene på toppen av motoren de du ser i bakgrunnen på bildet ,,.. kinne til du får ut diesel der og da bør du få start ved denne operasjonen gi full gass for å få frem dieselen raskest mulig ....Lykke til

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Takk igjen for flotte svar. Etter en dags pause blir det en tur i båten i kveld med nyinnkjøpt slange, noen slangeklemmer og plastdunk til diesel + startgass.

 

LALUNA II - dessverre er det "grums" (og sannsyligvis også luft) i dieselen som kommer ut av lufteskruen på diesel pumpa. Derfor skal jeg teste forslaget til Christensen med å koble bort alt før fødepumpen, samtidig som jeg setter inn et ubrukt diesel filter før jeg lufter på nytt og forsøker å starte. Samtidig vil jeg teste med startgass, bare for å se om det "sviver rundt" og for å styrke min egen tro på at det er mulig å få motoren i gang igjen :confused:

Oppdatering følger.... Thomas

Link to post

Grums ut av luftingen på dieselpumpen høres ikke bra ut :sweat:

Er redd for at du må overhale pumpen for å få rengjort den .......er ikke rare dritten den takler før problemene er der og i verste fall må du og overhale dyser og

Men først og fremst må du bli kvitt grumset :smash:

IKKE prøv å starte med med startgass før du har (helt sikkert ) har fått bort all grums ,,helst unngå den er ikke bra for motoren :headbang:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Dette grumset ser ut som dieseldyr. I så fall har du også vann på dieseltanken.

 

For å se om du har vann på tanken er best å se om du tapper fra tanken og har dieselen opp på en tom og ren brusflaske. Vannet vil ligge på bunnen av flasken og dieselen på toppen. I overgang mellom diesel og vann vil dieseldyrene ligge.

 

Neste trinn blir å tappe diesel av tanken og gjøre den helt ren.

Link to post

Hei, igjen!

 

Etter et par nye kvelder i båten og et par timers "on site" hjelp fra en meget hyggelig og dyktig mekaniker fra Krogsrud Marine på Skøyen fungerer motoren nå slik den skal :sailing:

Tank og gammelt CAV filter ble koblet bort og erstattet med en slage ned i en beholder med diesel - deretter ble motoren luftet omtrent slik jeg hadde gjort, MEN en av dysene til motoren ble løsnet (ikke retur røret slik som det ofte står beskrevet veledningene jeg har sett) og så ble startmotoren kjørt mye lenger enn det jeg hadde turt.... :eek:

Så var det bare å sette igang å tømme tanken (100l diesel på 1 x 25l tank og resten spyleveskekanner a 4l som ble kjørt til land i en liten gummibåt) Heldigvis var det ikke mye døde eller levende dieseldyr i tanken og ingenting i de siste 10 - 15 literne som ble sugd ut - Jeg valgte da å ikke vaske tanken, men kjøpe ny diesel og tilsette Bioprotect 2. Jeg har samtidig montert et nytt filtet via et konverteringskit til CAVén (1500kr) slik at eventuelle rester av dieseldyr blir stoppet. Det nye filteret har også en gjennomsiktig vannutskiller i bunnen slik at det er lett å følge med på mengden vann som kommer med dieselen.

Takk for hjelpen alle sammen - og om det er noen som lurer på hvor skruene som skal løsnes sitter når en Perkins 4.108 skal luftes - er det bare å spørre :wink:

 

mvh

Thomas

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...