Nemo Svart 29.August.2010 Del på Facebook Svart 29.August.2010 Det var hyggelig å høre at motoren er i gang og går fint. Var det mye vann i dieselen? Regner med at du har skiftet dieselfilteret på motoren også. Jeg hadde nok tatt jobben med å gjøre tanken ren når den først var tom. Lykke til videre med motoren. Sitér dette innlegget Link to post
thomassv Svart 29.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2010 (redigert) Takk for det! Det var ikke så enkelt å se hvor mye vann det var i dieselen - brukte en liten el-pumpe med delvis gjennomsiktig slange slik at det var enkelt å se diesel dyrene Dieselen som jeg tappet av har jeg på spyleveskekanner på gårdsplassen foreløpig og det er mulig at jeg vil se at det danner seg et lag av vann nederst i disse? Jeg har også byttet diesel filteret på motoren ja - og nå sjekker jeg vannutskilleren på grovfilteret gjenvnlig. PS jeg har ikke klart å finne ut hvordan jeg kommer til diesel tanken - og mekanisk rensing er derfor ikke enkelt... mvh Thomas Redigert 29.August.2010 av thomassv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 29.August.2010 Del på Facebook Svart 29.August.2010 Det er synd at tanker blir montert slik at tanken ikke kan rengjøres på en enkel måte. Når du har tappet diesel på kanner, skiller nesten alt vannet seg fra dieselen straks. Jeg hadde tidligere en båt der det var umulig å komme til å gjøre tanken ren. Stadig kom det grums i dieselen. Da jeg endelig bestemte meg for å bytte tanken, så jeg at det var på høy tid. På tanken var det ganske mye grums. Etter at jeg satte inn ny tank med mulighet til rengjøring, kom det aldri mer grums i dieselen. Det er bra med filteret du har montert, da har du kontroll på dieselen. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 Maritim selger en trakt med filter mot vann og skitt. Jeg bruker dem alltid når jeg fyller diesel og har ikke hatt noen plager. Vær obs på at det selges diesel fra tanker med vann og skitt, særlig i begynnelsen av sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 Hei Godt du fikk liv i maskinen igjen. Jeg ville kikket litt på dieselpåfyllingen da jeg synes det ser ut på bildene som om du har hatt vann i systemet. Det er flere alternativer rundt fyllingen som kan lede vann inn i tanken. Hvis tanklokket ditt er av den typen som har et tverrgående stort skrujernspor og tetter med O-ring under en flens på lokket er det svært viktig at O-ringen er hel og at det ikke er et sandkorn der når du setter på lokket. Videre er det ofte stor slakk i gjengene på disse lokkene slik at du må passe på at det er i senter når O-ringen treffer. Det er mulig å skru det så skjevt inn uten å bomme på gjengene at det blir lekkasje forbi O-ringen. I spalten mellom lokket og flensen du skrur den ned i vil det nesten alltid ligge vann, og dette renner ned i tanken hvis det ikke er tett. Hvis flensen på påfyllingen ikke tetter skikkelig mot dekket vil vann følge utsiden av røret ned og komme på innsiden av fylleslangen under dekk. Hvis slangeklemma da ikke er tett renner det ned i tanken. Noen har ikke klemme her engang.. Hvis du har av de lokkene som har "nedfelt" handtak som du vipper/trekker opp kan du ha et problem. Handtaket står nedfelt i en "trakt" i tanklokket og er satt fast med en liten bolt som går tvers igjennom "trakten" Jeg har sett flere lokk som lekker igjennom denne lille boltgjennomføringen i lokket. Tok det opp med en lokal forhandler, men de ristet bare på hodet når de så lekkasjen og fortsetter å selge dritten. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.