Jump to content

Yamaha 115 hk, fusker ved høyt turtall og grov sjø


SverreD

Recommended Posts

Jeg har en Yamaha 115 hk firtaktsmotor som begynner å fuske litt ut i sesongen. Det begynner gjerne når jeg kjører i litt grov sjø og da kommer det noen kraftige rykk i båten. Motoren fortsetter gjerne å gå, men rykkene kommer tilbake med ujevne mellomrom. I verste fall må jeg kjøre hjem på sakte fart når dette skjer. Da går motoren som ei klokke.

 

Jeg har snakket litt med mekanikeren som har båten i vinteropplag og har tror at det er batteriet som etterhvert har for lite strøm. Problemet oppstod første gang denne sesongen på lørdag og jeg skal få laddet opp batteriet for å sjekke teorien.

 

Er det noen andre her på forumet som har erfaring med dette. Kan det være at batteriet er for svakt? Jeg bruker ikke så mye strøm utover det motoren krever. Lite kjøring med lanterner, men jeg bruker å koble opp en bærbar GPS.

 

Svært takknemlig for gode råd og vink da dette er veldig plagsomt.

Link to post
Share on other sites

Antar du har Yamahas std multiinstrumenter?   Der er det voltmeter på det ene, hva viser det før start, når problemet oppstår, og etter kjøring?  

 

Dårlig kontakt som foreslått over kan være en årsak, har også sett at det oppstår dårlig kontakt i selve hovedstrømbryteren.    Jeg ville tro at dersom batteri var dårlig, så ville man merket det når man skulle starte... 

 

Se også etter om det blinker i "check engine" i displayet, tell isåfall blinkene , disse angir en feilkode

 

 

 

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips. Tok meg en tur i ettermiddag. Nydelig vær og flatt hav. Oppsøkte alle hekkbølgene jeg klarte å finne, men da var det selvsagt ingen fusking. Bare vellyd.

 

Dette har vært en feil som gjerne oppstår når det er litt vind og vi hopper mye på bølgene. Er helt sikker på at det har med det elektriske å gjøre da rykkene er helt kontante. Motoren blacker ut.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg har en Suzuki 50hk 2011 mod som har begynt å fuske sånn innimellom.

Tenkte det måtte være bensintilførselen eller noe slikt, men det var det ikke.

Fikk et tips om at det kunne være hovedstrømbryteren, så jeg koplet alle ledningene sammen på samme side av bryteren.

Har ikke fusket 1. gang etter dette ble gjort, så her må det inn en ny bryter.

Link to post
Share on other sites

Yamahaen har vel turtallsperre som vil kutte tenningen til en eller flere sylindre om motoren overruser ved feks luftige svev. Rimelig sikker på at alle 4T motorer har dette. Skjer kun når turtallet passerer forbi øvre tillatte grense.

 

Update:

Rask goog viser at alle Yams har turtallsbegrenser.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

har hatt stopp pga tett (eksternt) bensinfilter på min F115 , det arter seg på en annen måte , motoren dør ikke like momentant.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Låner tråden litt med et lignende problem som kanskje kan bidra til å belyse saken ytterligere.

 

Jeg har en Yamaha F60 2004 modell som har oppført seg lignende, men "nykkingen" skjer på 2500-3000 omin, og forsvinner når jeg drar på. I går kjørte jeg en times tur med avslutning på full gass i ca 5 min (mye av turen i store bøølger). Da jeg nærmer meg bryggen slakker jeg av, og da høres det plutselig ut som om motoren kun går på 2-3 sylindere, er kraftløs og til slutt stopper da jeg kommer inn til bryggen. Er da etterpå vanskelig å få start på, og stopper etter en liten stund. Gjorde ikke ytterligere undersøkelser da, bortsett fra å sjekke at det ikke var vann under dekselet og at pluggledninger satt skikkelig. Mottar tips med takk. Kan dette også være knyttet til strøm?

 

Går forresten ut fra at det ikke er bensinrelatert, da dette nok ville føre til at alle sylindrene gikk dårlig. Kommer likevel til å sjekke elementær bensintilførsel.

 

Jostein

Redigert av Suringen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...