Camillak Startet 23.August.2010 Link til dette innlegget Startet 23.August.2010 Hei, har en 34 fots seilbåt fra 1980. Båten har en gammel motor som nå er ødelagt og må skiftes ut. Vi har lite penger og et lån på båten. Den ble kjøpt for 280000 i 2002. Hvordan løser vi det problemet på en billig måte? Selger vi båten og kjøper ny går vi i tap og vi er glad i den gamle havseileren. Men en motor og montering kan jo bli fryktelig dyrt. Noen som har tips el erfaringer? Det er en gammel traktor motor som er i båten nå. Kan man installere motorer selv?? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Kunne det være en ide å fortelle hvilken båttype/-merke og motortype/-merke (også traktormotorer er av et merke) det er? Hvis dette gjøres allerede i tittelen, synker også sjansene at hele tråden rett og slett stenges. Slik tittelen fremstår nå bryter den med regelverket. Du har tid til ca kl 10:12 å redigere innlegg og tittel. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Litt av en velkommst for en nytt medlem... havna.com har en artikkelserie nå der ulike alternativer for motorbytte blir prsentert. Kan sikkert være en ide å lese litt der. Vil jo tro det kommer mer tips her også med litt mer informasjon om båttype og ikke minst motor. Antar det er fast aksling siden du skriver traktormotor. Dette gjør saken litt mer komplisert enn om dere hadde hatt seildrev. Sitér dette innlegget Link to post
Camillak Svart 23.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Hei, Takk for svar. Forsøkte å endre tittel med skjønner ikke hvordan... Det er en Hero med en Qbota motor. Den har fast aksling ja. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 (redigert) En båt med defekt motor er lite verdt, så jeg ville ha forsøkt å få tak i en brukt motor og byttet selv. Da min gamle motor sviktet kjøpte jeg en bil med tilsvarende motor, mariniserte denne og monterte den selv. Dermed slapp jeg unna med ca 10-12.000,- i stedet for 150.000,- for en ny båtmotor. Redigert 23.August.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
knutza Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Du har en flere alternativer, men felles for dem alle er jo at det koster en del. Rimeligste alternativ vil være å få tak i en brukt motor. Det er en viss risko forbunnet med dette. Ofte er det en grunn til at motorer som selges er byttet ut. Nye motorer er relativt kostbart, men kanskje ikke uoverkommelig? Alternativet om å selge båten med tap har du selv skissert, men hva med et bytte? Det kan være verd å prøve en annonse der du ønsker å bytte din 35 fots med defekt motor mot en som er mindre (eller eldre), men med god motor. Er din gamle motor helt fortapt? Motorer i seilbåter er ofte små og det trenger slett ikke bli enorm kostbart å få den overhalt. Her kommer det selvsagt an på motortype og hva som er galt med den gamle. Sitér dette innlegget Link to post
Camillak Svart 23.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Skrev innlegget med iPhone men har nå logget på med en pc. Ser nå hvordan man kan endre tittel, men nå er det vel for sent. Er det noen måte å endre tittel på nå, så innlegget ikke forsvinner? Sitér dette innlegget Link to post
Camillak Svart 23.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 (redigert) Takk for mange gode svar Det høres lurt ut å kjøpe en brukt ja, men jeg er redd det mest kostbare blir å få noen til å montere den? Eller er det noe "alle kan klare selv? Vi har fått reparert den gamle motoren mange ganger, men nå har den nok blitt ødelagt for godt.. Redigert 23.August.2010 av Camillak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Innlegget blir ikke slettet. Det kan være at det blir stengt, men da er det bare å poste et nytt emne. Hvilken båt og motortype snakker vi om? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Har endret tittelen, så får vi håpe at tråden får leve Sitér dette innlegget Link to post
Camillak Svart 23.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Det var bra! Det er en Hero på 34 fot, motoren er en Kubota (er det sånn det skrives? eller Kobuta) med fast aksling. Den har også navnet hydro marine og er en marinisert traktormotor Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 (redigert) Jeg har selv byttet motor i min tidligere Hero. Det kom på 10000,- ikke så ille selv om jeg måtte kjøpe en gammel "grønn" motor igjen. Prøv å få tak i en brukt motor, evnt få en kompis/kjenning til å rep/overhale/montere det du har. Ordinært verksted er vanligvis ikke å tenke på pga prisen. Redigert 23.August.2010 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Finner litt på et dansk diskusjonsforum. Er det denne motoren du har? Hva er det som er galt med din motor? Sitér dette innlegget Link to post
TellusTellus Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 http://www.havna.com/wip4/detail.epl?id=496983&cat=5863 Link til havna.com Ellers så var det en annonse i praktisk båtägande om sole diesel til 50 000 svenske kroner. Vet ikke om du har din motor fremme i båten eller bak i båten. Har sett på flere Hero som har motoren montert framme. Gammel motor kan fungere godt. Kanskje kontakte Tor Sneve som er en dyktig mekaniker som holder til i Oslo. Han kan kanskje hjelpe deg med den motoren du allerede har? Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
Mulligan Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Det er riktig at Kubota lager traktorer og annen redskap. Men de er også en stor leverandør av basismotorer til diverse firma som mariniserer. Kubotamotorene dukker bl. a. opp som Beta Marine og Nanni. Og da nærmer vi oss. VIl tro at motoren som står i Heroen er tilsvarende Nanni N3.30. Tresylindret på 29 hk. Og de forhandles i Norge av Nogva Motorfabrikk på Søvikneset. Koster NOK 72330.-. Fåes med gearkasse eller adapter til seildrev. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Hva er galt med motoren? Det er rimeligere å reparere enn å skifte motor. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Camillak Svart 23.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Snakket med dem som fikset den forrige gang (Båtservice i Mandal), og det virker som det er en skive i gearkassa som er brukket. Visstnok en slags overgang mellom drevet og giret eller noe i den duren. Den står ganske midt i båten, er en ganske stor kar som tar mye av kabinplassen. Kunne derfor tenke oss å bytte til en mindre motor uansett, så en kompis med en 3 år gammel penta og ble ganske misunnelig på både størrelse og støy-forskjellen. Det høres dermed ut som det smarteste erå kjøpe en brukt en, og prøve å finne noen som kan hjelpe oss å sette den inn. Er det noen tips om hvordan man finner motorkyndige folk utenfor verkstedene? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 (redigert) hei og velkommen til forumet Ta noen bilder og legg ut her (velg laste opp bilder knappen - last de opp - kopier billedadressen - klikk på bilde ikonet (nr 2 til venstre for smilefjes på linjen over) - lim inn bildeadressen - trykk ok) Den tekniske kompetansen her inne er utrolig stor. Kan være at dere kan få fikset motoren enkelt nå (virker som om motoren er OK og at det er noe med kraftoverføringen som er ødelagt) - så har du mer tid til å vurdere mer langsiktige alternativer. Redigert 23.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Hvis det er en "skive" i gearkassa som er kaputt så har jo dette ingenting med selve motoren og gjøre.. Motoren er koblet til et gear av et slag og da trenger du kun et nytt gear ikke en helt ny motor.. gear kan man ofte få tak i gunstig.. At kompisen din har nettere instalasjon en deg får man intet gjort noe med uten og koste på i 100 000 kroners klassen ofte.. og det var vel ikke aktuellt etter hva keg forsto? En ting som kan ryke etter neoen år på gamle motorer og gear er selve demperplaten som sitter mellom motoren og gearet ditt.. dette er en plate som gjærne har fjærer på seg og disse kan ruste vekk/knekke etter noen år. Ei demperplate koster ca fra 3000 til 7000 kroner. Hvis du kunne tatt noen informative bilder så tror jeg helt sikkert du får god hjelp her inne 1. Starter motoren? 2. hvis ja.. går den da i gear? Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Camillak Svart 23.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 (redigert) Hei, takk for mange gode tips og svar!! Har ingen bilder her nå men skal se om jeg fåt tak i noen etter hvert. En av grunnene til at vi tror vi må skifte motoren er også at vi har hatt masse utgifter med den da det hvert år er noe som ødelegges. Kjølevannet fungerer ikke optimalt og den begynner ofte å "koke". Tror derfor det er best å bytte dem. Ellers er jeg usikker på de tekniske tingene rundt motoren og hva den "heter".. Redigert 23.August.2010 av Camillak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Camillak Svart 23.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 og: motoren starter men den går ikke i gir.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 En av grunnene til at vi tror vi må skifte motoren er også at vi har hatt masse utgifter med den da det hvert år er noe som ødelegges. Sånn er det å ha båt! Men om dere ikke har råd til å legge ut 100-150.000,- på en ny motor, ville jeg heller ha reparert den gamle for 8-10.000,- og deretter solgt båten mens alt virker. En demperplate er ikke noe hokus pokus å skifte, men det betinger jo at man er vant til å skru da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mulligan Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 legge ut 100-150.000,- på en ny motor Ja, dersom du kjøper en Volvo. En ny Kubota koster 60.000 for en 21 hk, og 72000 for 29 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Ta et problem av gangen - så løser dette seg greit. Ta bilder av motoren - eventuelt video som du laster opp på youtube og linker til hit - da får du mase hjelp At motoren koker kan skyldes at varmeveksleren er tett - det løses ofte enkelt med systemrens. Hjelp får du her til det aller aller meste Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Hei, hva med å montere en påhengsmotor som en brukandes løsning rent økonomisk og praktisk ? Sikkert ikke optimalt men kanskje det kan fungere. Det kan sikkert noen andre uttale seg om. Siden du har hatt så mye utgifter og irritasjon på den gamle motoren spørs det om ikke det raskeste og mest økonomisk er å avhende den. Av erfaring vet jeg at det ofte kommer feil og utgifter i rykk og napp når ting er gammelt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.