Jump to content

Ødelagt motor seilbåt, hva gjør jeg? Hero 34 fot. Kubota motor


Camillak

Recommended Posts

Hei,

 

har en 34 fots seilbåt fra 1980. Båten har en gammel motor som nå er ødelagt og må skiftes ut. Vi har lite penger og et lån på båten. Den ble kjøpt for 280000 i 2002. Hvordan løser vi det problemet på en billig måte? Selger vi båten og kjøper ny går vi i tap og vi er glad i den gamle havseileren. Men en motor og montering kan jo bli fryktelig dyrt. Noen som har tips el erfaringer? Det er en gammel traktor motor som er i båten nå.

 

Kan man installere motorer selv??

Link to post

Kunne det være en ide å fortelle hvilken båttype/-merke og motortype/-merke (også traktormotorer er av et merke) det er?

 

Hvis dette gjøres allerede i tittelen, synker også sjansene at hele tråden rett og slett stenges. Slik tittelen fremstår nå bryter den med regelverket. Du har tid til ca kl 10:12 å redigere innlegg og tittel.

 

:nonod:

Link to post

Litt av en velkommst for en nytt medlem... :wflag:

 

havna.com har en artikkelserie nå der ulike alternativer for motorbytte blir prsentert. Kan sikkert være en ide å lese litt der.

 

Vil jo tro det kommer mer tips her også med litt mer informasjon om båttype og ikke minst motor. Antar det er fast aksling siden du skriver traktormotor. Dette gjør saken litt mer komplisert enn om dere hadde hatt seildrev.

Link to post

En båt med defekt motor er lite verdt, så jeg ville ha forsøkt å få tak i en brukt motor og byttet selv. Da min gamle motor sviktet kjøpte jeg en bil med tilsvarende motor, mariniserte denne og monterte den selv. Dermed slapp jeg unna med ca 10-12.000,- i stedet for 150.000,- for en ny båtmotor.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Du har en flere alternativer, men felles for dem alle er jo at det koster en del.

Rimeligste alternativ vil være å få tak i en brukt motor. Det er en viss risko forbunnet med dette. Ofte er det en grunn til at motorer som selges er byttet ut.

Nye motorer er relativt kostbart, men kanskje ikke uoverkommelig?

Alternativet om å selge båten med tap har du selv skissert, men hva med et bytte? Det kan være verd å prøve en annonse der du ønsker å bytte din 35 fots med defekt motor mot en som er mindre (eller eldre), men med god motor.

 

Er din gamle motor helt fortapt? Motorer i seilbåter er ofte små og det trenger slett ikke bli enorm kostbart å få den overhalt. Her kommer det selvsagt an på motortype og hva som er galt med den gamle.

Link to post

Jeg har selv byttet motor i min tidligere Hero. Det kom på 10000,- ikke så ille selv om jeg måtte kjøpe en gammel "grønn" motor igjen. Prøv å få tak i en brukt motor, evnt få en kompis/kjenning til å rep/overhale/montere det du har. Ordinært verksted er vanligvis ikke å tenke på pga prisen.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post

http://www.havna.com/wip4/detail.epl?id=496983&cat=5863

 

Link til havna.com

 

Ellers så var det en annonse i praktisk båtägande om sole diesel til 50 000 svenske kroner.

Vet ikke om du har din motor fremme i båten eller bak i båten. Har sett på flere Hero som har motoren montert framme.

 

Gammel motor kan fungere godt. Kanskje kontakte Tor Sneve som er en dyktig mekaniker som holder til i Oslo.

Han kan kanskje hjelpe deg med den motoren du allerede har?

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post

Det er riktig at Kubota lager traktorer og annen redskap.

Men de er også en stor leverandør av basismotorer til diverse firma som mariniserer.

Kubotamotorene dukker bl. a. opp som Beta Marine og Nanni.

Og da nærmer vi oss.

VIl tro at motoren som står i Heroen er tilsvarende Nanni N3.30.

Tresylindret på 29 hk.

Og de forhandles i Norge av Nogva Motorfabrikk på Søvikneset.

Koster NOK 72330.-.

Fåes med gearkasse eller adapter til seildrev.

Link to post

Snakket med dem som fikset den forrige gang (Båtservice i Mandal), og det virker som det er en skive i gearkassa som er brukket. Visstnok en slags overgang mellom drevet og giret eller noe i den duren. Den står ganske midt i båten, er en ganske stor kar som tar mye av kabinplassen. Kunne derfor tenke oss å bytte til en mindre motor uansett, så en kompis med en 3 år gammel penta og ble ganske misunnelig på både størrelse og støy-forskjellen. Det høres dermed ut som det smarteste erå kjøpe en brukt en, og prøve å finne noen som kan hjelpe oss å sette den inn. Er det noen tips om hvordan man finner motorkyndige folk utenfor verkstedene?

Link to post

hei og velkommen til forumet :yesnod:

 

Ta noen bilder og legg ut her (velg laste opp bilder knappen - last de opp - kopier billedadressen - klikk på bilde ikonet (nr 2 til venstre for smilefjes på linjen over) - lim inn bildeadressen - trykk ok)

 

Den tekniske kompetansen her inne er utrolig stor. Kan være at dere kan få fikset motoren enkelt nå (virker som om motoren er OK og at det er noe med kraftoverføringen som er ødelagt) - så har du mer tid til å vurdere mer langsiktige alternativer.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Hvis det er en "skive" i gearkassa som er kaputt så har jo dette ingenting med selve motoren og gjøre.. Motoren er koblet til et gear av et slag og da trenger du kun et nytt gear ikke en helt ny motor.. gear kan man ofte få tak i gunstig..

 

At kompisen din har nettere instalasjon en deg får man intet gjort noe med uten og koste på i 100 000 kroners klassen ofte.. og det var vel ikke aktuellt etter hva keg forsto?

 

En ting som kan ryke etter neoen år på gamle motorer og gear er selve demperplaten som sitter mellom motoren og gearet ditt.. dette er en plate som gjærne har fjærer på seg og disse kan ruste vekk/knekke etter noen år. Ei demperplate koster ca fra 3000 til 7000 kroner.

 

Hvis du kunne tatt noen informative bilder så tror jeg helt sikkert du får god hjelp her inne :flag_bp:

 

1. Starter motoren?

2. hvis ja.. går den da i gear?

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Hei,

 

takk for mange gode tips og svar!! :smiley::smiley:

Har ingen bilder her nå men skal se om jeg fåt tak i noen etter hvert.

 

En av grunnene til at vi tror vi må skifte motoren er også at vi har hatt masse utgifter med den da det hvert år er noe som ødelegges. Kjølevannet fungerer ikke optimalt og den begynner ofte å "koke". Tror derfor det er best å bytte dem. Ellers er jeg usikker på de tekniske tingene rundt motoren og hva den "heter".. :blush:

Redigert av Camillak (see edit history)
Link to post

En av grunnene til at vi tror vi må skifte motoren er også at vi har hatt masse utgifter med den da det hvert år er noe som ødelegges.

 

Sånn er det å ha båt! Men om dere ikke har råd til å legge ut 100-150.000,- på en ny motor, ville jeg heller ha reparert den gamle for 8-10.000,- og deretter solgt båten mens alt virker. En demperplate er ikke noe hokus pokus å skifte, men det betinger jo at man er vant til å skru da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei,

 

hva med å montere en påhengsmotor som en brukandes løsning rent økonomisk og praktisk ?

Sikkert ikke optimalt men kanskje det kan fungere.

Det kan sikkert noen andre uttale seg om.

 

Siden du har hatt så mye utgifter og irritasjon på den gamle motoren spørs det om ikke det raskeste og mest økonomisk er å avhende den.

Av erfaring vet jeg at det ofte kommer feil og utgifter i rykk og napp når ting er gammelt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...