Jump to content

Ødelagt motor seilbåt, hva gjør jeg? Hero 34 fot. Kubota motor

Camillak

Recommended Posts

Er usikker på alderen på motoren siden det var en gammel traktormotor. Den har varmeveksler. Har brukt systemrens mange ganger og fått flere til å se på den, men det virker som den er tett mange steder. Motoren har vist også vært under saltvann før vi kjøpte den.. :smiley:

Har også forsøkt med påhengsmotor men kom da nesten ikke fremover når det var litt bølger..

Redigert av Camillak (see edit history)

En ting som kan ryke etter neoen år på gamle motorer og gear er selve demperplaten som sitter mellom motoren og gearet ditt.. dette er en plate som gjærne har fjærer på seg og disse kan ruste vekk/knekke etter noen år. Ei demperplate koster ca fra 3000 til 7000 kroner.

Det var da drøyt, ved siden av meg ligger en ny demperplate til 50hk Perkins kr.2500,- nyinnkjøpt.

Nå tror at at vår nye venns sterke side ikke er motorer, så i stedet for å gjør ting som kan bli kostbare, vi jeg ha prøvd å komme i kontak med noen motorkyndige personer i ditt nærområde, hva med kontakt til en båtforening eller seilforening og få noen tips. Det vil ikke koste noe. Så kan en si hva en vil om BP, men rådene her ....varierer :lipseal:

Var jeg deg og skulle ha ny motor til en rimelig penge så ville jeg sendt en PM til Exit II som er medlem her på BP og leverer Lomatec.

Her er link til en del av trådene som omhandler dette motormerket som er et meget rimelig alternativ til de eteblerte merkene.

Link

Link

Link

Link

Jeg vil tro at Exit II også er behjelpelig med monterin og tilpassning av motor. Siden du har aksel og ikke drev er jo dette "hånd i hanske".

Henger på en link til hjemmesiden deres også jeg: Lomatec Norge AS

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Så kan en si hva en vil om BP, men rådene her ....varierer :lipseal:
Det er helt sant på samme måte som alt som skrives på nett. Så lenge hvem som helst kan skrive hva som helst så må ALT vurderes og ikke stoles blindt på :smash: Et lite sidesprang: En kjenning som studerte for få år siden på høyt nivå i utlandet fikk klar beskjed om at hvis eksamensoppgaven hans refererte til et eller annet på nett, fullstendig uavhengig av hva, så medførte det stryk... så får heller vi hobbyfolk stole på nettet :sweat:

Til saken: For å være kort og brutal så finnes der et marked for å selge båter med havarerte motorer men prisene her ligger L A N G T under en fungerende båt selv om motoren er slitt/dårlig.

Det høres ut som om det er demperplaten som har tatt kveld og den er det rimelig kurant å skifte og koster heller ikke mange kronene. Jeg har forstått at der har vært såpass mye plukk med motoren opp gjennom tidene at nå er nok nok. Jeg ville da satset på å få reparert feilen denne gangen og så lagt båten ut for salg og dermed fått en langt bedre pris for den enn du ville fått nå med "havarert" motor. Neste båten du kjøper bør da ha en langt nyere/bedre motor. Om en ikke selv har, eller kjenner noen som har peiling på motor så er det kun relativt nye og/eller kurante saker som gjelder. Vi som skrur en del selv kan fikse ganske mye på en øde holme men trenger du hjelp til alt så må du sørge for å på en eller annen måte ikke komme i situasjonen at du trenger hjelp.

Om du skulle velge å skifte til ny motor så vil du neppe få pengene igjen for den ved salg men da har du jo ny motor og trenger ikke selge :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Må si meg enig med free her,

Å lappe sammen motoren for å selge båten for å melke penger ut av den blir feil. Og du kan komme til å kjøpe din neste båt av en slik person som har "lappet" sammen båten for å bli kvitt problemer.

Hvis båten fungerer godt og det kun er motoren som er et problem, fiks den og behold skuta.

Ny "gammel" båt kan være full av problemer. Med din båt kjenner du hvertfall til problemene.

Du vil finne mange meninger her inne, men jeg skal selv plukke ut min gamle yanmar, få den renovert av en kyndig person som skal ha ca. 12-15000. Skifte motorfester og få på plass centaflexkobling. Så isolere motorrommet mer og bygge litt om.

Minimalt med kostnader, jeg har en motor som fungerer og kanskje mindre støy.

Hvis du ikke kan skru på motoren din nå, er dette en gylden sjanse til å lære noe samtidig. Det er alltid godt å kunne gjennomføre enkelt vedlikehold når en er ute på tur.

De syv P'er:

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Å lappe sammen motoren for å selge båten for å melke penger ut av den blir feil.
Det er ikke det det er snakk om. Det som er store problemer for noen er bagateller for andre og om en kan vise til at båten er i orden og samtidig fortelle om tidligere problemer er ikke det å lure noen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Hei, igjen takk for mange gode råd og tips!! Dette var nyttig :cheers:

Jeg ser at det kanskje kan være lurt og selge båten men det er jo noe vi helts vil unngå! Det er en flott båt :yesnod:

Som dere har skjønt er jeg ikke så kyndig når det gjelder motorer men det har like vel blitt skrudd og fikset mye på den. Motoren har blitt fikses mange ganger og alt for mange ganger gått i stykker. Ekseempelvis når vi er i trange kanaler i sverige med masse båttrafikk og mye vind. Da er det ikke morsomt å heise seil og slå seg gjennom sundet fordi motoren er kaputt... i tillegg står motoren midt i båten og tar så og si hele plassen nede. Den lekker disel og hele båten stinker nesten til det uutholdelige. Det er med andre ord fristende og hogge fra hverandre hele greia..

Ser at det finnes en del rimelige motorer.. men at installasjonene også koster en del. Er det best å be de man kjøper av om å installere den? Eller bør jeg finne en person på andre måter...? :confused:

Igjen, takk for alle svarene!

Den lekker disel og hele båten stinker nesten til det uutholdelige.
Gjør ren motoren med avfetting og fyr opp så ser du kjapt hvor lekkasjen er :smiley:

En båt jeg kjøpte sleit selgeren med å finne diesellekkasje og han var så fortvilet at jeg tror det var en viktig årsak til at han solgte. Jeg tok en motorvask og så med en gang at det var en sprukket returslange midt på toppen av motoren. Skiftet denne og der var ikke dråpen av diesel i motorrommet de årene jeg hadde båten :cool: Poenget er rett og slett å ikke la seg overvelde av problemene men være litt systematisk. En diesellekkasje øverst på motoren renner jo nødvendigvis nedover og da blir jo mer eller mindre hele motoren våt og ufyselig.

• Barnevaksiner

Når en ikke er motorkyndig selv, må en bruke andre som er det, det går vel ikke å underkjenne.

Det er derfor jeg forslo for ikke å gjøre dette for kostbart å bruke litt tid på å få kontakter med noen kyndige i båt/seil- forening. Sjekk først om det har noe for seg å reparere evnt. overhale motoren før en tenker på en ny brukt motor eller en helt ny motor. Jeg er enig i at Heroen en sansynligvis en av de beste båtene fra 70-tallet selv om innredningen kan variere noe, og er absolutt en trygg og velseilende turbåt.

Å montere påhenger o.l. råd er meningsløse. Motoren bør helst være over 20 hk., idellt sett rundt 30 hk.

Ser at det finnes en del rimelige motorer.. men at installasjonene også koster en del. Er det best å be de man kjøper av om å installere den? Eller bør jeg finne en person på andre måter...? :confused:

Igjen, takk for alle svarene!

La for all del leverandør av motor installere. I ettertid er det beste løsning slik at du ikke opplever at den ene skylder på den andre om noe uforutsett skulle oppstå.

Ta kontakt med Exit II her inne, jeg tror neppe noen annen leverandør er konkurransedyktig hvis prisen på en nyinstallert og ny motor er viktigst. De som har fått levert Lomatec virker også fornøyd har jeg fått intrykk av.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Luktbekjempelse av diesel (finnes sikkert en egen tråd med mange råd om det):

Litt salmiakk i vaskevannet på absolutt alle overflater som tåler det.

Hvis det finnes myk (luktsugende) innerkledning så vurder å skifte den eller overmal den.

Deretter litt skarp godlukt (ikke søt) f.eks Sitrusspray gjentatte ganger og/eller grønnsåpe/furunålslukt.

Vask eller kast alt stoff som putetrekk og gardiner. Lukten kan evt ha gått helt inni skumgummien.

Det er vanskelig å bli kvitt diesel-lukten i tekstiler/porøse materialer.

Sett frem skåler med salmiakk flere steder og luft deretter godt.

En båt du er glad i er vel verd å bruke litt tid på!

Profesjonelle vaskere er kanskje rimeligere enn du tror! Er imponert over deres effektivitet, nøyaktighet og pris ved hussalg.

Ønsker deg lykke til!

Hei

Det som er bra med slike små dieselmotorar er at dei ikkje er så dyre, sjølv om 70-100 000 sjølvsagt er mykje nok.

Sjølv så har me to Yanmar 18 hk frå 1995 og 1997. Eg har bestemt meg for at dersom det kjem reparasjonsutgifter på ca. 15 000 så byttar eg motorar.

Det synest som om du har kosta (for) mykje på motoren din og er lei. Ikkje kjøp ein brukt motor, då kan det same skje igjen.

Om du kjøpar ny motor så kjøp ein kurant motor. (Noko som utelukkar Volvo Penta.) Det er mykje tid og pengar å spara dersom du finn ein motor som du kan montera utan å bygga nye motorfester eller skifta propell.

Dersom du skal skifta til ei mindre motorkasse og ikkje kan gjera det sjølv så blir det dyrt.

Lykke til.

Ask

Det er med andre ord fristende og hogge fra hverandre hele greia..

Og har man først blitt skikkelig uvenner med et slikt beist, så skal det mye til å bli venner igjen (been there). :smiley:

Dersom du ellers er glad i båten, og har tenkt å beholde den en stund, så er det nok ny motor som er løsningen. Det koster

desverre en god del kroner, men det er ikke hver dag man kjøper ny motor.

En ny motor vil holde i minst 30 år ved normal bruk, og de 10 - 15 første årene er det bare tut og kjør

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...