småbåtentusiasten Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Når ble moderne små-dieseler til seilbåt fra Volvo Penta ukurant? Kurant betyr "i markedet" / "selges mye". Meg bekjent står de f.eks i Bavaria. Har hørt at de selger noen båter pr år, da.. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Du får spørre "akult" her inne hva han synes om VP i Bavaria....kanskje enda viktigere, hva han synes om reklamasjons behandlingen til VP- Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
tb55 Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Og derfor går man for en billig Kina-marinisert diesel. Enkel, litt "gammeldags", særdeles gode referanser i forhold til mer "kurante" merker (men, nissan lager jo en og annen motor, eller.....)lite som kan gå galt. Skal vedde på motorene kommer til å gå til krampen tar oss... Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 (redigert) Småmotorene til seilbåt er vel både enkle og "gammeldagse". Hvem lager motor for hvem? Perkins selger til Volvo Penta, som skrur på noen europeiske deler (vel, man vet aldri) som Bosch eller Valeo. På den enkle, elektronikkfrie og røykfrie Volvo MD-2010 fra forrige generasjon motorer står det Perkins overalt. Dagens D1-motor ser svært lik ut. Basis er visstnok Kubota som har produksjon i Kina, Taiwan, Thailand og Japan. Det er vel en kjent sak at når et selskap når en viss størrelse blir interne papirtigre viktigere enn kundens beste. Det gjelder nok flere enn Volvo Penta i følge historier på Båtplassen. Å håpe på bedre kundebehandling ut fra felles kultur og nordisk naboskap er nok å tro på julenissen. Er redd for at saksbehandlingen koster mer enn motor-grunnenheten. Forstå det den som kan. Redigert 24.August.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Basis er visstnok Kubota Motoren stammer fra Shibaura i Japan som produserer disse for Perkins. VP lager ingen ting. Driver kun med Badge Engineering. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Ja, Shibura, takk. hadde til og med skrevet det ned i egen fil om VP på PC'en. Rart hvordan fremmede ord blandes i en grøt mellom ørene: Kubota/Shibura/riskoker, osv. Norge kunne fint laget sine egne småmotorer eller gjort kvalitet av dele-sammensetning som VP. Rart hvordan noen generasjoners slit bygges ned over natten. Se f.eks bare på alle tidligere aktiviteter langs elver fra Telemark ut mot sjøen. Flittige, utholdende og oppfinnsomme menneskers innsats er erstattet av sjapper der folk klipper hverandre... (Men det får bli en annen tråd en annen gang, nå til arbeid.) Sitér dette innlegget Link to post
TellusTellus Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Jeg var i samtale med en som driver en marina på østlandet. Han skulle dra på båtmesse i asia til høsten/vinteren og se på motorer. Han mente at hvis en importerer motorer i deler og setter dem sammen selv eller importerer motorer til bruk i aggregat så slipper en HK avgift og kan derfor selge motorene billig videre når de er marinisert. Hvis dette skulle stemme kan det bli en del billige og greie motorer. Nye og moderne motorer er flotte, går stille og har kanskje litt mer krutt. Å skru på dem blir en annen historie med mange elektriske dupeditter som en må ha data for å feilsøke. Gamle motorer med mest mulig mekanikk er greie å skru på og en båteier som meg føler meg trygg så lenge jeg har med diverse verktøy og litt reservedeler. Leste en artikkel om en båtbygger fra najad som har kjøpt seg en Möre 30 ett eller annet og har renovert båten kraftig. Han byttet ut den gamle motoren med en yang dong synes jeg huske, en lyseblå kinamotor. Han synes selv at den yang dong motoren var god fordi den var enkel, hadde overdimensjonert kjøling og den kunne vedlikeholdes/fikses av enhver person med middels teknisk innsikt. Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
SveinHa Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Hvis dette skulle stemme kan det bli en del billige og greie motorer.Hadde det vært så enkelt å lure seg unna avgifter så hadde det jo vært greit. Du kan, med Tollvesenets velsignelse, importere og marinisere motor selv til DIN båt og som privatpersom men dette går ikke som noen form for ervervsvirksomhet... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Sjøtunga Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Jeg var i samtale med en som driver en marina på østlandet. Han skulle dra på båtmesse i asia til høsten/vinteren og se på motorer. Han mente at hvis en importerer motorer i deler og setter dem sammen selv eller importerer motorer til bruk i aggregat så slipper en HK avgift og kan derfor selge motorene billig videre når de er marinisert. Det spørs om marinaeieren har lest forskriften: Kap. 3-15. Avgift på båtmotorer § 3-15-1. Saklig virkeområde (1) Avgiftsplikten omfatter båtmotorer (fremdriftsmotorer) med minst ni hestekrefter, herunder motorer som er innmontert i båt. Videre omfattes industrimotorer eller andre motorer som markedsføres som egnet til marinisering, herunder løse motorblokker til slike motorer. (2) Avgiftsplikten omfatter også motorer med utstyr for marinisering som tilbys for salg eller montering. Dette gjelder selv om tilbudet fremsettes av forskjellige leverandører og faktureres hver for seg, når motor og mariniseringsutstyr tilbys samlet for salg, f.eks. gjennom felles annonsering, markedsføring mv. Tilsvarende gjelder ved innførsel, selv om innførselen fordeles på flere sendinger og skjer fra forskjellige leverandører og til forskjellige mottakere. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
andersb Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 på en 20hk marinediesel er det hva.. 3000? i avgift i HK. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Satsen er kr 150,50 pr Hk. Og så skal det vel legges til moms også. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Mix Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 VP lager ingen ting. Driver kun med Badge Engineering. Det VP driver med kalles Garbage Engineering. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.