Jump to content

Noen som kjenner Volvo Penta TAMD22

Steinar S

Recommended Posts

Hei dere. Har fått tilbud om å kjøpe en brukt defekt Volvo Penta TAMD22 1997 modell. Syl 1 og 3 er revet/skjært seg. Noen som vet noe om disse motorene, hva kan årsaken være? er d en sykdom de har eller er dette noe å satse på? Jeg vet det er løse foringer i motoren så da er det ikkeall verden å reparere den, men altså er det en plage de har er det ingen vits.

Steinar S

[sitatslettet]

Motoren er i utgangspungtet en Perkins Prima M80 + intercooler.

Lite deler på bruktmarked, dyrt hos VP som vanlig.

Dårlige topp-paktninger med varmkjøring som resultat.

Rett meg hvis dere mener noe annert.

Er det Volvo selv som har kommet med denne uttalelsen?

Vet den har Alu topp, men trodde ikke det var noe særlig problem på nye motorer.

Og det er jo bare å la den kjøle seg ned før man stopper motoren når man har kjørt med høyt pådrag?

Dette har vel sikkert turboen oxo godt av?[/sitatslettet]

• 3 uker senere...

hørte her I Bergen at de hadde lite feil på TAMD22, men mistenker at det bare er få solgte :)

Har funnet en del dokumentasjon på nettet, da jeg restaurerer en 2001 modell. Min er ennå ikke testet, men hører at de er rimelig I drift. På den andre side så er det nå byttet: luftkjøler, topp, turbo, dynamo, startmotor, dieselpumpe, glødestifter og snart dyser på min.(har gått ca 1100 timer)

Mistenker særdeles dårlig stell av forrige eier.

Har forresten en god del deler liggende, pluss brakett for ekstra dynamo eller hydraulikkpumpe.....

Sykt dyrt å ha båt :)

Angående anode, så er det ingen på motoren med sx drev. Det står en plugg på eksosbendet, men det er ikke en anode som på mange andre motorer. Det er sikkert fullt mulig å bytte denne pluggen med en anode, men antar det er en tanke bak dette i sammenheng med oppsettet for det elektriske. Det skal ikke være noen ting som jordes til motoren med unntak av glødestiftene. Motoren i seg selv skal være jordet til drev eller aksling, med utvendig(e) anode®. 22 motorene ble levert med ulikt oppsett, TAMD ble levert som 1,5 Polt system.

Det er vel hele poenget med å bytte olje på høsten, at den skal være "frisk" og bevare/konservere motoren bedre gjennom vinteren?

Det er ihvertfall det de sier på Volvo Penta her i byen

Det jeg også trodde. Skifte olje og filter samt gearolje, starte motoren å la ny olje sirkulere i motoren.

Men skal spør VP forhandleren i Kr.sand, må innom å kjøpe olje og filter, muligens impeller oxo. :)

Motoren er i utgangspungtet en Perkins Prima M80 + intercooler.

Lite deler på bruktmarked, dyrt hos VP som vanlig.

Dårlige topp-paktninger med varmkjøring som resultat.

Rett meg hvis dere mener noe annert.

Har selv denne motoren. Så langt gode erfaringer men den bruker litt kjølevann og det bekymerer meg når jeg hører dette med dårlig toppakning. Hvordan vil jeg evt se om pakningen er i ferd med å ryke? Økt temperatur på kjølevannet, hvit røyk eller bobling i påfyllingen på varmeveksleren. Mao, hva må jeg være obs på?

Men skal spør VP forhandleren i Kr.sand, må innom å kjøpe olje og filter, muligens impeller oxo. :)

Arild,

oppdaterer du tråden med eventuell info fra VP i Kr.sand og dersom du bytter impeller? Har en impeller liggende som jeg ikke har fått rotet meg til å bytte, og kunne vært fint å vite eventuelle ting å være oppmerksom på FØR jeg bytter den. Men det er vel rimelig enkelt tror jeg.

Terje

Arild,

oppdaterer du tråden med eventuell info fra VP i Kr.sand og dersom du bytter impeller? Har en impeller liggende som jeg ikke har fått rotet meg til å bytte, og kunne vært fint å vite eventuelle ting å være oppmerksom på FØR jeg bytter den. Men det er vel rimelig enkelt tror jeg.

Terje

Terje,

Har ikke vært innom VP kr.sand enda, og blir sannsynlig ikke noe før begynnelsen av okt.

Jeg fikk beskjed fra forrige eier at impelleren skal skiftes hver 3 år.

Det jeg tror man må passe på er at man ikke drar ut impeller aksling,fort for å få lekksje i aksel tettning. Det er bare noe jeg har hørt, uten at jeg har skiftet impeller før. Men skal spør om dette når jeg skal innom VP kr.sand.

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...