Steinar S Startet 23.August.2010 Link til dette innlegget Startet 23.August.2010 Hei dere. Har fått tilbud om å kjøpe en brukt defekt Volvo Penta TAMD22 1997 modell. Syl 1 og 3 er revet/skjært seg. Noen som vet noe om disse motorene, hva kan årsaken være? er d en sykdom de har eller er dette noe å satse på? Jeg vet det er løse foringer i motoren så da er det ikkeall verden å reparere den, men altså er det en plage de har er det ingen vits. Steinar S Sitér dette innlegget Link to post
Nils Halvard Vian Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Min har ikke løse foringer... Sitér dette innlegget Link to post
Steinar S Svart 24.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Hmm, næhæj. E d nå lureri på gang her ja. Ok, takka for tipset. Må vel ringe volvo skjønna æ. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Legg gjerne ut det volvo sier om den type motor. Lurer på å kjøpe en båt med en slik motor i :) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Ja, spent på hva volvo vil si om volvomotoren, styr unna! kanskje...? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Det ligger manual på motoren her på BP og det ser vell ikke ut til å være løse foringer på denne. Sjekk dokumentarkivet her: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/41545-volvo-penta-md22tmd22tamd22/ Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Nils Halvard Vian Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Motoren er i utgangspungtet en Perkins Prima M80 + intercooler. Lite deler på bruktmarked, dyrt hos VP som vanlig. Dårlige topp-paktninger med varmkjøring som resultat. Rett meg hvis dere mener noe annert. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 [sitatslettet] Motoren er i utgangspungtet en Perkins Prima M80 + intercooler. Lite deler på bruktmarked, dyrt hos VP som vanlig. Dårlige topp-paktninger med varmkjøring som resultat. Rett meg hvis dere mener noe annert. Er det Volvo selv som har kommet med denne uttalelsen? Vet den har Alu topp, men trodde ikke det var noe særlig problem på nye motorer. Og det er jo bare å la den kjøle seg ned før man stopper motoren når man har kjørt med høyt pådrag? Dette har vel sikkert turboen oxo godt av?[/sitatslettet] Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Jeg har fått bekreftet fra to forskjellige volvopenta forhandlere, den ene sier det er alu topp, den andre sier at den ikke har. Hmmm.... Sitér dette innlegget Link to post
Nils Halvard Vian Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Kun alu topp, ring en perkinsforhandler og spør om perkins prima, den eneste forskjellen på tamd 22 og prima m80 er stempel og øvre stempelring hvis man ser bort fra mariniseringen og intercoolern Sitér dette innlegget Link to post
okeido Svart 26.August.2010 Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 Gjør vel ikke noe om man havererer i blandt? siden de har verksteder over hele norge. vp sin policy. Størsta svakheten er vel at de heter volvo penta, men vis det nesten er samme motor som perkins eller er perkins?så kanskje det er bra? Sitér dette innlegget Link to post
Nils Halvard Vian Svart 26.August.2010 Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 Sitat fra Perkins Power News Prima Spesial "Volvo Penta paid Prima technology the compliment of selecting the core engine for its MD22 engine package" motoren ble mye brukt i Austin/Rover - Montero/Maestro på 90 tallet, Perkins fikk The Queen's Award for nytenkning med denne motoren Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 27.August.2010 Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 Fikk dette svaret fra VP forhandler: Jeg har ikke sett noen TAMD22 med aluminium topp og det trodde de ikke hos volvo i oslo heller, men det kan jo være noen av de siste modellene som har det i fob overliggende kam. Sitér dette innlegget Link to post
Nils Halvard Vian Svart 27.August.2010 Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 Dette kan da bare bety en av to to ting, enten så er motorene så driftsikre at de ikke kommer på verksted eller så er vp-ansatte totalt på jordet- Alle 22ene har alutopp, tror ingen vile tatt seg bryet med å få spesiallaget en ståltopp, og alle 22ene har overliggende kam, gammel som ny..... Sitér dette innlegget Link to post
Robert S Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 hørte her I Bergen at de hadde lite feil på TAMD22, men mistenker at det bare er få solgte :) Har funnet en del dokumentasjon på nettet, da jeg restaurerer en 2001 modell. Min er ennå ikke testet, men hører at de er rimelig I drift. På den andre side så er det nå byttet: luftkjøler, topp, turbo, dynamo, startmotor, dieselpumpe, glødestifter og snart dyser på min.(har gått ca 1100 timer) Mistenker særdeles dårlig stell av forrige eier. Har forresten en god del deler liggende, pluss brakett for ekstra dynamo eller hydraulikkpumpe..... Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Er det noen form for anode på TAMD22? Evnt hvor står den? Bilde? Kan ikke finne noe om anode i boka. Min tamd22 måtte også ha ei overhaling, pga at dysespissen brakk av på den ene sylinderen. Det skapte rep for 93000kr. Har gått ca 240 timer etter dette. totalt 1040timer. Sitér dette innlegget Link to post
Robert S Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Sykt dyrt å ha båt :) Angående anode, så er det ingen på motoren med sx drev. Det står en plugg på eksosbendet, men det er ikke en anode som på mange andre motorer. Det er sikkert fullt mulig å bytte denne pluggen med en anode, men antar det er en tanke bak dette i sammenheng med oppsettet for det elektriske. Det skal ikke være noen ting som jordes til motoren med unntak av glødestiftene. Motoren i seg selv skal være jordet til drev eller aksling, med utvendig(e) anode®. 22 motorene ble levert med ulikt oppsett, TAMD ble levert som 1,5 Polt system. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Ok, da er det kun utvendig anode? Hørte fra forrige eier at han tappet ut olja på høsten og lot motoren stå uten olje over vinteren og hadde på ny olje på våren, er det å anbefale? Jeg har vært vant til å skifte olja på høsten og la motoren stå med ny olje over vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Det er vel hele poenget med å bytte olje på høsten, at den skal være "frisk" og bevare/konservere motoren bedre gjennom vinteren? Det er ihvertfall det de sier på Volvo Penta her i byen Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Det er vel hele poenget med å bytte olje på høsten, at den skal være "frisk" og bevare/konservere motoren bedre gjennom vinteren? Det er ihvertfall det de sier på Volvo Penta her i byen Det jeg også trodde. Skifte olje og filter samt gearolje, starte motoren å la ny olje sirkulere i motoren. Men skal spør VP forhandleren i Kr.sand, må innom å kjøpe olje og filter, muligens impeller oxo. :) Sitér dette innlegget Link to post
Pilkola Svart 16.September.2010 Link til dette innlegget Svart 16.September.2010 Motoren er i utgangspungtet en Perkins Prima M80 + intercooler. Lite deler på bruktmarked, dyrt hos VP som vanlig. Dårlige topp-paktninger med varmkjøring som resultat. Rett meg hvis dere mener noe annert. Har selv denne motoren. Så langt gode erfaringer men den bruker litt kjølevann og det bekymerer meg når jeg hører dette med dårlig toppakning. Hvordan vil jeg evt se om pakningen er i ferd med å ryke? Økt temperatur på kjølevannet, hvit røyk eller bobling i påfyllingen på varmeveksleren. Mao, hva må jeg være obs på? Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 16.September.2010 Link til dette innlegget Svart 16.September.2010 Men skal spør VP forhandleren i Kr.sand, må innom å kjøpe olje og filter, muligens impeller oxo. :) Arild, oppdaterer du tråden med eventuell info fra VP i Kr.sand og dersom du bytter impeller? Har en impeller liggende som jeg ikke har fått rotet meg til å bytte, og kunne vært fint å vite eventuelle ting å være oppmerksom på FØR jeg bytter den. Men det er vel rimelig enkelt tror jeg. Terje Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 16.September.2010 Link til dette innlegget Svart 16.September.2010 Arild, oppdaterer du tråden med eventuell info fra VP i Kr.sand og dersom du bytter impeller? Har en impeller liggende som jeg ikke har fått rotet meg til å bytte, og kunne vært fint å vite eventuelle ting å være oppmerksom på FØR jeg bytter den. Men det er vel rimelig enkelt tror jeg. Terje Terje, Har ikke vært innom VP kr.sand enda, og blir sannsynlig ikke noe før begynnelsen av okt. Jeg fikk beskjed fra forrige eier at impelleren skal skiftes hver 3 år. Det jeg tror man må passe på er at man ikke drar ut impeller aksling,fort for å få lekksje i aksel tettning. Det er bare noe jeg har hørt, uten at jeg har skiftet impeller før. Men skal spør om dette når jeg skal innom VP kr.sand. Sitér dette innlegget Link to post
RDO Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 har maken motor, den var også revet på sylinder 1 og 3. løse foringer er det ikke, Det så faktisk ut til at motoren hadde løse foringer, men det stemte ikke. Sendte min motor til sylinder service, hvor de måtte borre opp den. tot kostnad for meg ble kr. 48.000. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Har du noen gang hatt problemer med kjølingen på motoren? Min går varm ved fullt pådrag. 100gr+ Lurer litt på om det er feil måling. Men syns det ser ut til at det kommer en del damp ved fulltpådrag. Så da kan det virke som at temperaturen er riktig....? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.