RDO Svart 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Har nå fått staret opp motoren og går som ei klokke, men ved litt pådrag steig tempen litt over 100 gr. Sjøvasspumpen er skiftet og sjøvasssystemet gjort reint. Lurer derfor på om hva denne motoren skal ha av temp. Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Ifølge boka 75-90 grader. Får du alarm på 100 grader? Trodde selv jeg hadde et kjøleproblem men byttet instrument og giver og nå har jeg 85 grader som maks. Sitér dette innlegget Link to post
rhummels Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Hei! Har ny orginal termostat i min, og den holder motoren ganske konstant på 90 grader i følge måleren. Rune Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Ja, jeg har nok ikke orig. termostat. Kjører med en det står 78 på (tror jeg). Den nye originale jeg har liggende tror jeg det står 82 på. Det forklarer kanskje forskjellen. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 3.April.2013 Link til dette innlegget Svart 3.April.2013 Har hørt at eksos manifoil pakningen skal være dårlig på disse motorene, noen som kan bekrefte dette? Min lekker og bobler litt men går seg til når motoren bli varm. Sjekket litt perkins Prima deler, fant dette settet som ser ut som at det er stålpakning til manifoilen. http://www.parts4engines.com/index.php?main_page=product_info&cPath=55&products_id=565 Mens til Volvo er den ikke det såvidt jeg kan se. http://crommarine2.bai.se/default.asp?lProductId=34415 Noen som har brukt Perkinsdeler til 22 maskinen? Sitér dette innlegget Link to post
Pilkola Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 Ja, jeg har brukt Perkinsdeler. Det meste er likt men ikke alt. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 Du har vel ikke brukt perkins pakning på eksosmanifoil? Hvilke perkins deler har du brukt? Og hvor har du kjøpt delene? Sitér dette innlegget Link to post
Pilkola Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 Delene kjøpte jeg hos Nilsen Motor i Stavanger. Han overhalte toppen og honet sylindrene for meg. Da fikk jeg med et pakningssett for Perkins. Jeg hadde da allerede kjøpt inn toppakning og manifoilpakning fra Volvo Penta. Disse så like ut når jeg sammenlignet dem. Veivlagrene ble skiftet, disse var Perkins. Stempelfjærene derimot, passet ikke. Hos Volvo kostet de 4000,- Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 Manifoilpakningen er tett og fin? Hva var årsaken til at du måtte overhale toppen? Jeg har et lite temp problem med min motor. Sitér dette innlegget Link to post
Pilkola Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 Ja, tett og fin. Grunnen til overhalingen var at forrige eier kjørte med defekt wastegate på turboen, noe som medførte for høyt ladetrykk. Resultatet var lang fra så ille som fryktet. I følge Nilsen var toppen ørlite vridd og to av ventilen var litt lekk. Skifte av veivlagre, stempelfjærer og honing kunne jeg spart meg for men nå er det uansett gjort. Jeg fikk også skiftet registerreim, justert ventilene, sjekket dysene og justert tenningen i samme slengen. Har du verkstedmanualen for motoren? den ligger i dokumentarkivet. I den finner du en oversikt over kjølesystemet. Jeg går ut i fra at du har sjekket/ kalibret temgiveren din. Videre sjekket sjøvannspumpen, varmevekslere, termostat og gjerne systemrens el. Har du målt oljetemperaturen? på min motor går det lenge får denne når driftstemperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 Har syret både ferskvann og sjøvanns siden, det hjalp litt. Har kokt termostaten. Ny impeller. Eneste jeg vurderer er å stenge for varmtvannstank og sjekke om det går for mye vann den veien istedet for gjennom kjøler. Og vil også sjekke eksos bennet, mulig det begynner å gro igjen. Det er litt slitasje på impeller lokket, så vurderer nytt, samt ny cam i pumpa. Har du ladetrykksmåler på din motor? Min motor fikk full overhaling året før jeg kjøpte båten. En dyse spiss som knakk av og knuste det meste i motoren. rep for 92000kr. Dette skjedde på ca 850 gang timer, nå har den gått 1050 timer. Hva ligger temperaturen på hos deg ved marsj fart og maks? Marsj hos meg ligger på ca 92-95 grader og maks stiger den sagt mot 100grader, da tør jeg ikke lengre. :p Sitér dette innlegget Link to post
Pilkola Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 Har ikke feilsøkt på kjølesystemet men om det var min ville jeg startet med å Koblet fra slangen inn på eksosbendet og kjørt vannet i en bøtte el. Da får du en ide om kapasiteten/strømmningen på sjøvannpumpen Sjekke sirkulasjonspumpen, har du virkelig sirkulasjon på ferskvannsiden 100% sikker på at giveren er riktig kalibrert (2 polet system kan gi rare utslag ved feil) Satt i termostaten åpen (lagt noe mellom) Ingen bobler i vannet (def pakninger) Kjøpt noen meter med blank slange slange for å bruke under feilsøkingen Hos meg ligger tempen på 82 grader Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 (redigert) Sirk vil jeg tro at det er siden varmtvannstanken blir nokså fort varm. Vurderer å kjøpe en ny termostat. Vet hverken om giver eller mottaker er riktig. Men når jeg kjører virker det som en del av sjøvannet blir til damp på fullt pådrag. Merker ingen bobler i vannet. ikke særlig trykk opp bygging heller. For se hva jeg får til. For mikse og trikse litt. uansett går det fint å kjøre på 3600-3800 omdr. da har jeg ca 90 grader. Syns det virket litt lite med 82 grader. termostaten er fullt åpen ved 95 grader mener jeg å huske. For å spørre om noe annet, har du satt inn sink anode noen plass på motoren? Skal liksom ikke være nødvendig, men syns det virker litt for godt til å være sant.....? Redigert 4.April.2013 av Arild81 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rilum12 Svart 4.September.2018 Link til dette innlegget Svart 4.September.2018 Vinter opplag Sitér dette innlegget Link to post
Autofil Svart 4.September.2018 Link til dette innlegget Svart 4.September.2018 rilum12 skrev for 9 timer siden: Vinter opplag ??? Var det et spørsmål??? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.