Jump to content

Frontrute eksplodert på Viksund 310

Jåns

Recommended Posts

Kom ned til havna i dag og oppdaget at babord frontrute var ødelagt,lite trolig at den er blitt knust da det meste av glasset var på utsiden av båten,så jeg tror den simpelthen har eksplodert.Er det noen derute som har anelse om hvor mye det vil koste å bytte en slik rute, og hvem som har dissefrontrutene? Kankje noen har hørt om noen som har byttet på 290 el. opp til 360, det blir jo nesten det samme.

Jeg tipper de kan gi deg svaret her: http://viksund.no/forum

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Hei,

Opplevde det samme da jeg bygde en Skagerrak 1000. Leverandøren (Golar) fortalte at som regel når en herdet frontrute eksploderer har det skjedd ett eller annet under montasjen. Kanskje ett lite sandkorn som presser på kanten av glasset. De fortalte at man kan slå rimelig hardt med en hammer på glassflaten uten at den knuses. Men en liten kakk med en dor i siden av glasset vil ofte medøre at det eksploderer.

Når det gjelder reperasjon så er det en ganske omfattende jobb, man ikke bør prøve på selv. Man setter en jekk fra dasbord og opp i taket mens man varmer opp tetningsmassen i vinduskarmen. På denne båten var alle vinduene trapesformet slik at de kunne trekkes ut i nedre kant av vindskjermen. Man måtte ogsa kappe den nedre vinduslisten for å komme til. I 1998 kostet det kr.15000,-

Lykke til!

• 1 måned senere...

Jåns, hvordan gikk det med denne saken? Har du fått satt inn ny rute?

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Halo Brigg, joda jeg kjører fortsatt med plastrute men det er på gang med ny rute.Det ble forsikringssak av det og det ble Ertec i Tvedestrand som skal bytte ruta. Som nevnt tidligere så er det en ganske omfattende jobb så her må det brukes fagfolk.Pris med alle utgifter ca 40.000,-.Men den ene av de som kommer oppover er sykemeldt så jeg går å venter.

Bra at Ertec skaffer disse rutene selv om båten er gått ut av produksjon.

De ytre rutene på Viksunds St.Cruz-serie har en kraftig bue. Jeg ser for meg at det ikke er rett frem å bytte disse, men ekspertene fra Ertec kan sikkert noen knep. Jeg er egentlig overrasket over at selve ruta ikke koster mer.

Dersom du får mulighet til å være tilstede når ruten byttes håper jeg du kan informere oss om hvordan disse ekspertene går frem.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...