KristianH Startet 23.August.2010 Link til dette innlegget Startet 23.August.2010 Hei! Jeg har en Hasle Summer Fun 365 med en 99 modell Yamaha 9.9/15 og jeg lurer på hvordan jeg kan få den til å gå fortere? Den er justert opp til 15 hester, men får ikke mer en 19 knop, noe jeg synes er litt lite. Har vurdert å bytte propell, men lurer på hvilken jeg skal bytte til, og hvor stor effekt det har? Mvh. Kristian Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Ville heller putte pengene som en annen propell koster sammen med det du får for 15 hesteren å kjøpt meg en 20/25 hester. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Double Weber Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Er dette en 2takter? I så tilfelle, har du byttet til 15hk reed ventiler? Hvis du bare har tatt "plomba" uten å bytte til 15hk reed ventiler har du bare 13,5hk. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Bitteliten Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Bytte Reed ventil har jeg hørt kan gi litt mer. Det finnes uorgniale "trim ventiler" har jeg lest. Ellers er det lite mer å hente utover bytte av propell. Større propell gir nok litt mer toppfart - men dårligere aksellerasjon Om det er en grp 9,9 hester du har får du ca 13,5 hester ved å ta bort gass sperren. Er det en VMax jr med blått lokk får du 15 hester. Forskjellen mellom de to er visstnok reed ventilen Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Har du sjekket om du kan ha vanni dobbeltbunn? Sitér dette innlegget Link to post
KristianH Svart 24.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Er dette en 2takter? I så tilfelle, har du byttet til 15hk reed ventiler? Hvis du bare har tatt "plomba" uten å bytte til 15hk reed ventiler har du bare 13,5hk. Dette er en 2 takter ja. Han som jeg kjøpte motoren av sa bare at plomba var tatt av, så kan hende at det bare er 13,5 hk. Hvor kan jeg få kjøpt en reed ventiler? Sitér dette innlegget Link to post
KristianH Svart 24.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Har du sjekket om du kan ha vanni dobbeltbunn? Hva mener du med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 (redigert) Hvor kan jeg få kjøpt en reed ventiler? Hvet ikke hvor i Norge de selger de, men HER er en plass i statene. Hva mener du med dette? Vann i dobbeltbunnen på båten din. Hvis du har det blir den mye tyngre, noe som gir utslag på farten. Redigert 24.August.2010 av Double Weber (see edit history) Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
KristianH Svart 24.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Hvet ikke hvor i Norge de selger de, men HER er en plass i statene. Vann i dobbeltbunnen på båten din. Hvis du har det blir den mye tyngre, noe som gir utslag på farten. Takk for god hjelp! Tror jeg bestiller en slik. Er forresten ikke noe vann i dobbeltbunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Jeg syntes 19 knop var litt tregt til den båten. Er du sikker på at plomba er fjernet? Kan du gi 100% gass eller går den bare til 75%? Hvis du skal ha propell til en 15 hester så er den 9 1/4" X 10 1/2". Jeg har det på min terhi, og da gir den 4 knop mer. Mvh Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
KristianH Svart 24.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Jeg syntes 19 knop var litt tregt til den båten. Er du sikker på at plomba er fjernet? Kan du gi 100% gass eller går den bare til 75%? Hvis du skal ha propell til en 15 hester så er den 9 1/4" X 10 1/2". Jeg har det på min terhi, og da gir den 4 knop mer. Mvh Fredrik Plomba er fjernet ja. Er ikke sikker, men tror jeg kan gi 100% gass. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Ta ett bilde av forgasseren og hele wire systemet til gasseren Sitér dette innlegget Link to post
KristianH Svart 24.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Skal prøve å få gjort det i løpet av morgendagen. Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Jeg tror ikke du merker noe forskjell med boyesen reedventiler på den motoren. Forskjellen mellom 9.9 og 15 er ikke selve reed-ventilene(blad ventilene), men stopperene til ventilene.(messingfargede, se bilde) Avstanden mellom buen på stopperene og bladventilene skal vere 6mm på 15hk og 3mm på 9.9hk. Du kan sette satsen i skrustikka og bøye de ut med en tang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.