Kurt Børge Startet 23.August.2010 Link til dette innlegget Startet 23.August.2010 (redigert) Hei Har tenkt litt på dette med Automatisk slukking av bensinmotorer ved brann i motor rommet. Monterte dette i en USA importert båt. Mitt spørsmål er enkelt. Hvorfor mangler automatisk slukking i norsk produsert båter når det er en diesel installasjon? Med forbehold om at jeg tar feil så mener jeg at mange norske båt merker ikke installerer dette selvom det vitterlig ikke er andre CE krav på diesel enn bensin. Nå er jeg kjøpt en større Sundancer enn den jeg importerte. Denne er "norsk", men allikevel var det automatisk slukking i motor rom selvom det står en KAD300 i den. Importøren hvedet altså at båter fra USA har dette kravet fra Norske myndigheter for å kunne CE merke dem, men en altså ser at andre fabrikanter glatt hopper bukk over dette. Nå ville jeg aldri lagt ut med en båt som ikke hadde dette uansett. Jeg synes faktisk det er utrolig at så mange ikke tenker over brannfaren også med Diesel. Kommentarer :-) Redigert 23.August.2010 av Kurt Børge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjørøveren Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Jeg har også tenkt på dette. Diesel har mye lavere flammepunkt (ca 250 °C) enn bensin, og kan således selvantenne hvis den kommer på varme flater på motor, eksosmanifold, etc. Dieselens tenntemperatur er såpass høy (67 °C) at den vil ikke antennes av gnister/lysbuer uten at den varmes opp. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 (redigert) EN-ISO 9094-1 Small Craft-fire protection sier en del om dette. Litt kortfattet kan en si at diesel installasjoner på mer enn 120kW krever fast installert brannslukkingssystem i motorrommet. Det behover ikke være automatisk, men skal minst kunne utløses fra førerposisjonen. For installasjoner på 120 kW eller mindre kan en greie seg med portabelt brannslukkingsapparat som kan fylle motorrommet gjennom en egnet åpning. Når en båt er CE-godkjent skal det stå i samsvarserklæringen (som er obligatorisk og skal leveres med båten sammen med bruksanvisningen) hvilken standard som ligger til grunn for brannsikringen og andre obligatoriske sikkerhets- og miljøkrav. Det gjelder såvel importerte som norskproduserte båter. CE-merking er egentlig i prinsippet temmelig verdiløs uten samsvarserklæringen. Husk dette når du handler båt: Du skal ha produsentens signerte samsvarserklæring som er din garanti for at båten er laget etter gjeldende regler. CE-merket kan du se på som pynt. Hvem som helst kan slenge opp et slikt merke. Redigert 23.August.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
free Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Ser ut til at det ikke finnes grenser for paranoian, men det skader ikke å tenke litt sikkerhet. Selv er jeg ganske uansvarlig og gal, liker å ta litt sjanser, ratter rundt i 27 foteren uten redningsvest på å bare et helt vanlig pulverapparat til å slukke med om jeg skulle finne på å sette fyr på skuta. Når det er sagt så liker jeg å ha en godt vedlikeholdt dieselmotor å et rent å ryddig motorrom,, jeg tror ikke jeg skal legge penger i brannslukkesystem, da blir det heller en autopilot. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Det er langt viktigere med autostopp på dieselmotoren en på bensinmotoren om det er installert automatisk slukkesystem i motorrom. Bensinmotoren stopper av seg selv når ett slikt apparat utløses, dieselen derimot vil suge slukkemiddelet i seg å spytte det ut gjennom eksosen, med ditto resultat at slukkemiddelet ikke får sjangs til å slukke en evt brann. Dette har jeg lest en plass, men husker ikke hvor. Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Stengemekanisme for dieseltilførsel til motor er første bud. Lett tilgjengelig og godt merket så alle ombord kan finne den og bruke den. Dernest kan man spe på med nær sagt alt av slukkeutstyr. Lett tilgjengelig det også. Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Børge Svart 24.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Hei Så da skulle det være klart. Det skal være automatisk slukking og stenging av også Diesel motorer, hvis de har kraftigere motor enn 120 Kw (120 x 1,36 = 163 Hk) Dermed bør den enkelte sjekke om dette er installert i sin båt. Jeg ville nok ikke byttet ut dette systemet med en autopilote nei . Min båt har altså både stenging av dieseltilførsel og brannslukking. Det er også en egen knapp som jeg kan overstyre hele elektronikken hvis jeg ligger for langt til havs og ønsker å kjøre til land. Dermed vil jeg etter en brann i motor, når denne er slukket, kunne starte opp og kjøre til lands. Ellers takk for flotte svar :-) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Når jeg ce merket min båt var kravet automatisk slukking med akustisk alarm, dette for at man skal kunne stenge motorene ned. Jeg monterte derimot en releboks til slukkeanlegget som stenger ned begge motorene, generator og motorromsvifte. Kan også sette systemet ut av drift med en vender slik at man enkelt kan starte opp igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.