Jump to content

ekstremvarsel i Oslofjorden 24.08.10

SeaQueen

Recommended Posts

Da er jo oppfordringen klar.. Ta turen ut til Villa Malla, nyt stedet og atmosfæren samtidig som du koser deg enten med medbrakt niste, eller benytter menyen, mens du, varm og god, sitter og nyter synet av havet og naturen like på utsiden.

Neida, jeg har ingen andre interesser i Villa Malla enn at det er et flott sted. Om jeg ikke skulle noe annet i dag, hadde jeg tatt med familien dit for en helaften!

Vet ikke hvor ekstremt dette er for å være oslofjorden, men mer en nok vind og sjø til de fleste motorbåter. En annen ting er jo at vi fremdeles er i August, så noen ser vel på tiden som sommer da også og en forventer kanskje da gjevnt over roligere værforhold. I Juli var jeg ved Lista fyr i liten kuling og bølgehøyde rundt 2,5 meter delvis brytende. Det var ikke hyggelig. Idag er det vel meldt 20 m/sekund med vind og bølger rundt 5 meter (ifølge hav&kyst på yr.no) Fint å slippe å feriere i båt i det området nå da, iallefall om en tenkte å bevege seg langs kysten der. Saken er at det bare er en knapp måned siden jeg var der og syntes den kulingen som var der da var nok, og tenkte det vel at det vanligvis ikke blåste noe mer en det på det strekket om sommeren, men nå 4 uker etter gjør det altså nettopp det, og det er vel de som er på båtferie også i August, og anser det som "like" mye sommer nå som for 4 uker siden.

Har feriert på Hvaler i Østfold i nær 30 sommre nå og kan si at slik vind ikke er normalt! Likeså var det med stormen som kom i månedsskifftet juli/august ifjor. Skjønner at folk fra mer værdharde deler av Norge ikke synes slik vind er så mye å skrike for, men de bør huske at det skjeldent blåser over 20 m/s i oslofjorden ila et år, så når det meldes om opptil 23 m/s i august synes jeg der er god grunn til å si fra. Er vel fortsatt folk som er på båtferie i området og hadde jeg vært dem hadde jeg satt pris på varsling av slikt vær. I området rundt nordre Hvaler (hvor jeg er best kjent) dvs, Strømtangen og Søster øyene, kan bølgene bli meget krappe pga Glomma som renner ut ikke langt unna. Er vel bedre å varsle slikt vær, i et område som skjelden opplever slik vind, en gang for mye enn en gang for lite når det kan bidra til å spare liv!

Jeg forstår, at selve ordet "ekstrem" kan skabe debat. Jeg synes, at det er dårligt valgt af myndighederne, da det åbner for en række subjektive fortolkninger af ordet.

Hvorfor ikke gøre som resten af Europa og bruge farvekoderne grøn, gul, orange og rød. Her i definitionen fra SMHI:

---

Varning klass 3 (rød): Mycket extremt väder väntas som kan innebära stor fara för allmänheten och mycket stora störningar i viktiga samhällsfunktioner. Allmänheten uppmanas att följa upp ny information på Internet, radio eller TV.

Varning klass 2(orange): Väderutveckling väntas som kan innebära fara för allmänheten, stora materiella skador och stora störningar i viktiga samhällsfunktioner. Allmänheten uppmanas att följa upp ny information på Internet, radio eller TV.

Varning klass 1: (gul)Väderutveckling väntas som innebär vissa risker för allmänheten och störningar för en del samhällsfunktioner.

Ingen varning: (grøn)

---

Bemærk, at ordet ekstrem kun forekommer i niveau 3 (rød). Det aktuelle varselsniveau for sydnorge er i dag 1 (gul) som det kan ses på www.meteoalarm.eu. efter min mening burde det rette varsel altså have været: Advarsel, klasse 1 (gul).

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Er natten til 30. juli 2009 (forrige sommer) glemt allerede?

Denne sommerstormen raserte halve hjemmehavna og gjorde rent bord i Oslofjorden og ned til Sørlandet.

Flere av dere merket den sikkert bedre enn meg.

Heldigvis lå båten lunt i vika på hytta denne natten.

"Manns minne" blir bare kortere og korere :giggle:

Redigert av Phoebe (see edit history)

Færder fyr hadde kl 10.00 17m/s og kl 15.00 er det meldt liten storm 23m/s. For de som synes det er en helt grei vind ved Færder så er det bare å prøve !

Jeg har sittet i redningsskøyta "Askerbæringen" i 18m/s syd-vest av Rakke og kan bare fortelle at det ikke frister til gjentakelse, langt mindre i egen båt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hva er det som er så "ekstremt" med kortvarig sterk kuling? 4 meter bølger, det er vel monsterbølger det da.... :rolleyes:

Nettopp! Det har gått inflasjon i elendighetsbeskrivelse av det som i gamle dager var kalt et normalt ruskevær, slik som kommer av og til. En sterke kuling er nettopp det det er; sterk kuling. Ekstremvær bør være noe annet enn dette. Moteordet "monster" dukker nok opp nå også. Alle kjenner til monstermastene i Hardanger, ser også at om noen får en stor kveite eller torsk så er det gjerne en monsterfisk. Og nå sikkert monstervær og monsterbølger. Hva om skikkelig ekstremvær a la en orkan skulle dukke opp og ordet ekstrem er oppbrukt på sterke kulinger. Hva skal en melde da?

Men selvsagt; det skal informeres om at det blir sterk vind...

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Hvor er det myndighetene har brukt ordet "ekstremt"?

Ja, jeg ser at ordet ikke er brugt her - kun af trådstarter. Det beklager jeg, men der har flere gang tidligere herinde været debat om brugen af ordet "ekstremvarsel" og i følge met.no ser det ud som om ordet bliver "officielt" brugt som fællesbetegnelse for de situationer, hvor der varsles:

http://metlex.met.no/wiki/Ekstremvarsel

http://met.no/Meteorologi/A_varsle_varet/Varsling_av_farlig_var/

Men i dag er der IKKE udsendt ekstremvarsel, kun OBS-varsel.

Sorry for unøjsgtigheden.

Andy

Her marinogram for Færder, bra bølgehøyde og vindstyrke idag!

marinogram.png

Lars H.

Godt fortøyd i Hunnebostrand, Sverige

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Okei, så kalte eg det feilaktig for ekstremvær varsel. Men eg har ikkje 55 for fairline, eg har 23 fot, og 4 meter høge bølger for sånne som meg, det tror eg blir i det tøffaste laget. Men eg ville at flest mulig sko lesa tråden hvis det var båtfolk i området, så et journalistisk blikkfang i overskriften....

Beklage, eg ska aldri leka værpresentatør igjen.

Redigert av Kaptein Jarle (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...