Jump to content

Startproblem på Mariner 4 HK


JonInge

Recommended Posts

Hei.

Marineren døde fullstendig under draging av krabbeteiner forleden. Lang rotur hjem. Motoren gigg på tomgang da det skjedde, døde helt brått. Hadde gått greitt tidligere.

 

Sjekket tennplugg, satte i ny, denne har fin gnist.

 

Bensintilførselen er fin fram til forgasser. Har tatt opp forgasseren, og prøvd å gjort denne ren. Har egentlig ikke peiling på dette, men må jo prøve :tongue:

 

Låner et bilde som tidligere har vore brukt på Baatplassen. Håper at det går greitt.

 

bilde_1.jpg

 

Når forgasseren er montert, og jeg blåser kraftig inn i bensinslangen (merket 2) møter lufta stor motstand. Der er ikke passasje for luftstrømmen. Har lest at det er undertrykk i motoren som skal sørge for at bensinen blir sugd inn, er det da riktig at det ikke skal gå å kunne blåse inn i forgasseren? Kan noen forklare funksjonen til delen som er merket 2 på bilde?

Forgasseren såg ellers ut til å være ren, prøvde å blåse rent med høytrykk, men motoren starter fremdeles ikke.

 

Tips og råd blir mottatt med stor takk.

Link to post

Det er jo mer enn slangen på del nr 2.

Trenger litt briller / mer lys, men i enden sitter det nok en dobbeltventilert bensinpumpe som drives av undersuget fra forgasseren.

Pumpens membran skal være hel. Relativt enkel og pålitelig. Fjærer / kule kan sprette ut hvis du demonterer den.

Slangen må du koble fra om du av en eller annen grunn tror at den er tett.

Dysene i forgasseren skal ikke være tette, kan blåses med trykkluft.

Hvis flottørkammeret er fullt av bensin kommer det jo bensin frem!

Link to post

Har hatt en time med mekking uten resultat.

 

bilde_1.jpg

 

Bensinen kommer fint fram til delen som er merka med del to. Filtera og bensintilførselen er fin. Når forgasseren er montert, og når jeg blåser gjennom slangen, så synes jeg motstanden er stor. Skal den være det? Er det undertrykket som skal dra bensinen til forgasseren? Har ellers prøvd å blåse ren forgasseren, demontert det jeg kan. Det ser ut som forgasseren er ren og pen ellers. Demonterte forgasseren etter å ha prøvd å starte motoren, da var det mye bensin i flotørkammeret. Motoren hadde tendenser til å starte en gang, men kun sekunder.... Sjekka tennpluggen igjen, og den har gnist som berre det. Tror at det må være noe med bensintilførselen, men fatter ikkje hva som kan være feil. Går det an å sprøyte bensin rett inn i sylinderen, gjennom forgasseren? Dersom motoren starter da, så er det klart det må være bensintilførselen. Har ikke lyst til å betale verksted 500 - 1000 kr timen for å fikse dette, blir litt feil på en 10 år gammel motor :headbang:

Link to post

Har du bensin i flotørkammeret er det sannsynlig at den også kommer frem til sylinderen. Og når du da har gnist bør den starte.

Jeg ville sjekket om ikke toppakningen er kass og at det rett og slett blir for surt/for mye vann på tennpluggen til at den tenner. Siden du sier den går noen sekunder at den har stått en stund stemmer det med denne teorien.

Sjekk om pluggen er fuktig. Se inn plugghølet og se om du ser avleiringer på stempelet, eller bare åpne opp toppen med en gang.

Link to post

Ja, det skal gå å blåse inn i forgasseren via bensinpumpen(2)sålenge du holder den holdes rett vei.

Passasjene er ikke store, så det er litt motstand, men hvis du blåser forsiktigt med munnen inn i bensinslangen skal det la seg gjøre.

Snur du forgasseren på hodet skal det ikke gå, da flottøren(4) faller ned og tetter med nåla.

 

Er det helt tett så sjekk monteringen av flottøren(4) og nålventilen.Flottøren skal bevege seg etter bensin-nivået i forgasseren for å åpne/stenge tilførselen.

Link to post

Om du drammer for mye så kan den ildprutende dragen blåse ut gjennom forgasseren, om du ikke drukner den helt da.... Da blir tennpluggen våt.

 

Ta alle elektriske kontakter fra hverandre og sett på igjen flere ganger, inkludert tennplugg ledning. Sjekk etter irring.

Om gnist: Vet du at den gnister i flere sekunder etter hverandre og er den tilstrekkelig sterk?

 

Hvis du har fått den til å gå noen sekunder så kan det også være riktig mengde bensin/luft som skal til og at du faktisk har fikset problemet med å rense forgasseren.

Det er ikke alltid så lett å få start på en motor etter at du har doktorert den litt...

 

Eksprimenter med choke og sett heller gassen på halv fart etter en stund. Prøv å justere med en

gang den tenner litt.

 

Ville sjekket det elektriske ordentlig før jeg hadde gått løs på toppakningen.

Elektriske problemer er ikke alltid så åpenbare som man tror (har gnist..).

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

Takker for svar. Tror at jeg kommer til å prøve å sprute litt bensin rett inn i innsuget, samtidig som jeg drar motoren. Kan kanskje få en rett i trynet, men tror jeg prøver.... Når det gjelder pluggen så har den kraftig gnist. Har i tillegg til å legge den mot gods også en sak fra biltema som man kobler mellom pluggen og tennpluggledninga. Dette gjør det enklere å se om gnisten er stabil. Stod i ettermiddag med stengde garasjedører og lyset avslått... Ser ut som det elektriske funker som det skal, stabil og kraftig knist.

Når det gjelder topp-pakningen så er jeg tvilende til at det er denne som er problemet. Motoren var mye i bruk siste uken før det var full stopp. Dersom topp-pakninga var gåen så skulle man vel merke det mere gradvis på motoren, med effekttap, fjusking ? Så jeg velger å tro/ håpe at pakninga er OK. Som sagt, har lite greie på dette. Men har bestemt meg for at dette skal jeg få til!! Når det gjelder nåleventilen: Tok ut denne og renset den ( i aceton, stod nærmest... ) Snudde forgasseren opp og ned flere ganger, den ser ut til å fungere. Blåste også med munnen gjennom ventilen for å sjekke om der var pasasje, og det var der (dessverre...).

Er litt oppgitt, er ganske så sikker på at problemet er bensintilførselen, føler at jeg har gjort det jeg tror er riktig, så det blir spennende med drammingen i morgen. :cheers:

Link to post

Dirty trick: For å eliminere problemer med vann via topp-pakningen ville jeg (merk forbeholdet) drenere motoren for vann og prøve å starte den tørr, dvs uten vanntilførsel.

(Impelleren går ikke tørr etter to omdreininger og skal være satt inn med impeller-vaselin.)

Bare husk å slå av litt kvikt hvis den starter!

 

Legg ellers merke til hva Kasper22 skrev om fri bevegelse for flottøren.

 

Selv bruker jeg startgass i vondstartede tilfeller - også på totaktere.

Det er tørt og fordrivende, men er lettere å dosere enn "dram" og gir mer informasjon.

Litt oljefilm sitter alltids igjen på vegger og lager og kommer fort tilbake. Noen andre her inne på forumet med super-duper totaktere gisper litt da..., men her snakker vi tross alt om gamle og ikke-trimmede enkle småmotorer.

 

Huskeliste for enkel feilsøking: Link til "Motorskolen del 5 i Båtmagasinet".

Motorskolen 5 - Jon Winge

Link to post

Da har jeg gjort et nytt forsøk:

Prøvde med fingeren utenfor plugghullet for å sjekke kompresjon, ser ut til å være bra. Flotør flyter fritt, nåleventilebeveger seg også fint.

Prøvde å starte motoren tørt. Tok ut pluggen, dro 10 -15 ganger for å lufte sylinder (skulle visst være lurt) Spruta inn ca 5 ml bensin i plugghullet, dro motoren 10 - 20 ganger uten resultat. Skrudde ut pluggen som var dyvåt, tørka av den. Gjentok prosedyra, men brukte i tillegg startgass som jeg spruta inn plugghullet. Motoren starta da etter nokre drag, gikk ca 3-4sekund før han stoppa. Gjentok dette, men spruta startgassen inn i forgasseren. Motoren starta da også, gikk nokre sekund før han stoppa :headbang: Håper og tror at dette betyr at problemet er drivstofftilførselen?? Men jeg skjønner f... ikke hva som er feil. Bensinen kommer fint frem til forgasseren, har gått gjennom forgasseren så grundig som jeg kan, alle pasasjer som jeg kan oppdage er åpne. Får prøve på nytt i morgen kveld. Plukke i stykker forgasseren og se om det er noe jeg har oversett. Irrriterande :headbang: :headbang:

Link to post

Små totaktere er generelt meget følsomme for pluggproblemer - og en ny plugg kan også være befengt med "overslag"/feil. Ville derfor forsøkt med en annen og ny plugg før jeg letet videre - selv om man har gnist kan denne være feil att "kraft/tidspunkt/størrelse" grunnet mikroskopiske sprekker i porselen eller alt mulig annet som faktisk kan skje med en tennplugg. Og ikke skjelden kan en "reserveplugg" bli skadet etter mange år med skrangling nederst i en verktøykasse.

Link to post

Det første jeg gjorde når motoren stoppa, var å kjøpe ny plugg. Den gamle var også ganske ny, men som en enkel sjekk så kjøpte jeg ny. Både den gamle og den nye har god gnist. Så pluggene er nok dessverre bra. Takk for tipset ialle fall. Sikkert en helt idiotisk ektelt feil, men jeg står fast - så alle tips og tanker blir mottatt med stor takknemmlighet :yesnod: Vurderte om jeg skulle levere motoren på verksted i dag, men.... gir meg ikke ennå :wink:

 

 

ed: Skulle gjerne hatt noen flere tilbakemeldinger om jeg nå kan konsentrere meg om drivstofftilførselen, eller om det er andre ting som fremdeles er mulige...

Redigert av JonInge (see edit history)
Link to post

Ja,jeg tror du må se over forgasseren igjen.

Tomgangskretsen er vel det du har problemer med tipper jeg.

Den starter nedenfra i den lille dysa under gummiproppen(du har vel ikke glemt å sette på plass proppen..?)

Det er og et lite hull fra der hoveddysa står og inn til tomgangsdysa.

Videre går det en krokete gang opp til toppen av forgasseren (under det blanke lokket)

Sjekk og de små hullene med stigende størrelse som går ned i venturien(der spjeldet står)

 

Skru ut dysene,ta ut røret under hoveddysa.

Trekk en kordel ut av en tynn ledningsstump, og bruk den til å stikke opp alle hull og ganger.

Blås ut med trykkluft til slutt

 

Edit:leif

Redigert av Kasper22 (see edit history)
Link to post

Oppdatering:

Har i dag hatt ei ny kosestund med forgasseren. Plukka i stykker hele forgasseren, bada alle delene i aceton 3-4 timer, brukte deretter trykkluft og blåste gjennom alle hull og dyser jeg kunne finne. Monterte sammen, dro startsnora.... Ingenting skjedde. Siden det etterhvert var blitt lørdagskveld fikk motoren en dram, jeg en kald pils :yesnod: Motoren fikk i tillegg litt startgass. Motoren starta greit, gikk noen sekund for så å dø.... Med andre ord, så får motoren fremdeles ikke bensin. Fatter ikke hva jeg gjør galt. Bensinen renner helt fint frem til forgasseren, men stopper tydligvis en eller annen plass i forgasseren. Skal bestille et overhalingssett på mandagen, vet ikke helt hvorfor/ om det er noen vits - men må prøve noe. Noen som vet hvordan dette med undersug i bensinpumpa fungerer? Skal det gå lett å blåse i bensinslangen som går inn i bensinpumpa når forgasseren er sammenmontert? Eller er det suget som skal dra inn bensinen i pumpa/ forgasseren?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...