Astor Startet 24.August.2010 Link til dette innlegget Startet 24.August.2010 Jeg leser en artikkel i siste Nostalgibølgen, som forøvrig er et utmerket maritimt magasin. Den har et bilde av Turisten som ferdes på Haldensvassdraget. Jeg ble grepet av kanalfeberen etter å ha tatt Dalsland-kanal tre år på rad. Med min begrensede ferie (har tre uker fortsatt tilgode fra 1998 og alle ferieukene fram til i dag. He-he) Derfor må Haldensvassdraget være en liten go-bit for en avlang helg, var tanken. Båtstørrelse På strekningen Tistedal-Skulerud (hovedleden) kan det kjøres båter med maksmål: 1,6 m dyptgående, 6,0 m bredde, 24,0 m lengde og 5,7 m mast-høyde. I Hølandselva (nord for Skulerud til Ydersnes) varierer maks dybde og maks høyde sterkt med vannføringen. På brukaret på brua nederst i Hølandselva er det satt opp to metermålskilter; det ene viser minste dybde og det andre viser minste høyde på strekningen til Ydersnes den aktuelle dagen. Hvor mye brukt er slusene av fritidsbåtfolket? Jeg finner ingen informsjon om tider på sesongen slusene holdes oppe. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Moas-ark Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Kan denne siden hjelpe deg? Haldenvassdragets Kanalselskap Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Astor Svart 24.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Tanken var å ta med trawlerklubbens medlemmer på tur til en hyggelig avstikker i 2011. Her klipper jeg mer info fra sidene deres: Åpningstider og priser 2010 Priser Sluseavgift fritidsbåter: Ørje kr 140.-/båt -- tlf 934 30 003 Strømsfoss kr 120.-/båt -- tlf 911 51 597, 918 93 436, 934 30 003 Brekke kr 180.-/båt -- tlf 69 19 28 25, 905 10 475, 934 30 003 Sluseavgift kanoer: Kr 30.-/kano Minimum som for fritidsbåter. Eks: 1 kano gjennom Ørje sluser koster kr 140,- 2 kanoer sammen koster kr 70,-/kano 3 kanoer sammen koster kr 47,-/kano 4 kanoer sammen koster kr 35,-/kano 5 kanoer eller flere sammen koster kr 30,-/kano Åpningstider Åpningstider i slusene 5. juni til 15. august, alle dager. Ørje sluser og Strømsfoss sluse: kl 10:00, kl 15:00 og kl 19:00. Brekke sluser: kr 10:00, kl 14:00 og kl 17:00. Ring for slusing på nevnte tidspunkt. Slusing utenom slusetidspunktene beregnes dobbel pris og kan ikke garanteres ved bestilling samme dag. Sesongkort Det kan kjøpes sesongkort for slusing av småbåter/fritidsbåter i ikke kommersiell virksomhet. Sesongkortet koster kr 500,- og gir rett til gratis slusing på slusetidspunktene. Kortet må knyttes til konkret båt, og slusingen må forhåndsbestilles. Nøkkelkort Nøkkelkort til servicehusene gir adgang til dusj på Skulerud, Ørje, Tistedal og Østre Otteid. Videre gir nøkkelkort adgang til annlegg for oppsuging av kloakk fra båter; på Skulerud, Tistedal og Østre Otteid. Kjøp av nøkkelkort, kr 200,-: Skulerud: Arve Dahl, tlf. 928 26 610, 63 85 76 27 Ørje: Kanalmuseet ved Ørje sluser. Mosbæk bensinstasjon i Ørje sentrum. Bakergården café i Ørje sentrum Tistedal: Best bensinstasjon i Tistedal. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
dixie 27 Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Skal du løfte over båten for en helgetur? Er jo noen kilometer opp til femsjøen. Tror forøvrig ikke alle slusene har vært åpne denne sesongen, pga krepsepest. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Det er vel landtransport mellom Halden havn og Tistedal, kr. 1250 og max 30"- 7 tonn iflg. hjemmesiden. Da blir det vanskelig for en GB på 15 tonn å komme seg opp til slusene. Synd at det skal være så vanskelig å komme seg til innsjøene på begge sider av grensen. Sendte en forespørsel til transportfirmaet i Halden ang. min skute på 10 tonn før ferien, men fikk aldri svar. Så neste år blir det antagelig å ta turen om Gøta kanal Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Astor Svart 24.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 OK! Trodde man kunne sluse fra Halden. Er ikke så lokalkjent der nede. Tistedalen ligger altså et lite stykke inn i landet skjønner jeg. Nei mine 15 tonn blir nok i det meste laget. Men en morsom tur hadde det blitt. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lagavulin Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 (redigert) Tror forøvrig ikke alle slusene har vært åpne denne sesongen, pga krepsepest. Ørje sluser har vært stengt av mattilsynet et par år pga krepsepest. De har imidlertid åpnet igjen i sommer, men kun opp og ned, dvs. at man ikke kan sluse helt opp i Rødenessjøen. Red: Astor: Tistedal ligger 4,5km fra opptaket i Halden. Se kart her Redigert 24.August.2010 av Lagavulin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.