Jump to content

Bestemme seg for motor i Scand Baltic.

kæptenswife

Recommended Posts

Skal kjøpe båt, Scand Baltic, men min mann får ikke bestemt seg for hvilken.

Skal man velge en gammel "traver" av motor alla Perkins, Saab Ford, cummins. <disse motorene har jo sittet i båtene siden de ble "født" og er vedlikeholdt.

Eller skal man gå for en nyere type alla Kamd 43?

Veldig fint om noen med erfaring kan hjelpe oss litt på veien:-).

Redigert av kæptenswife (see edit history)

Hvis du velger båt, motor, kartplotter, VHF og alt annet teknisk utstyr og din mann velger gardiner og putetrekk så går dette veldig bra.

Det er i alle fall min erfaring etter å ha brukt en del tid på dette forumet. Alt mannen velger går til H***te mens gardiner og puter er det aldri problemer med.

Hvorfor ikke prøve en ny fremgangsmåte når det uansett ikke kan bli verre. (Med unntak av for gardinene og putetrekkene selvfølgelig) :giggle:

Redigert av Ole Petter (see edit history)

Hei,

Mitt raad er Yanmar 290, for egen del hadde jeg ikke valgt motor med baade kompressor og turbo til en halvplaner ala KAMD familien....

Utgaver med ca 165 hester hadde jeg ikke gidde aa sett paa.

Hyggelig med blandet drops her paa forumet :flag_bp: og haaper dere blir fornoyd med det endelige valget.

Om gubben er kjiiip paa motorbudsjettet, tror jeg det er et sted omtrent midt paa du kan klemme til farge OG mening forandrer seg til din fordel...

Hva er hans nick foresten ?? :wflag:

Redigert av dieselfan (see edit history)

Her er gubben :) Vi har sett på en rekke Scand Balticer til nå, og det står igjen noen få som er interessante. Mye kommer ann på pris, og de er alle litt forskjellig specet. Noen må bytte puter i utedelen, noen har ikke trimflaps, mens andre har. Noen har el tømming av septik, mens andre må pumpes osv. Noen kommer med opplagsutstyr, mens andre ikke har noe. En bør det byttes rekke på. Dette regnes selvfølgelig med inn i regnestykket på sluttsum, men ingenting av dette er "kritiske" ting. Det som da gjenstår er å velge type motor. Vi ser ikke på båter med 158-180hk ala Tamd 40b eller BMW mercruiser, men det er noen bla med cummins (212hk), Perkins (220hk), FordSabb (200hk) etc., som kan være aktuelle. Det ligger også et par stykker ute med "nyere" KAMD 43 motorer. Disse er en del nyere (gått mellom 7-800 timer, uten at det nødvendigvis spiller den største rolle), og også noe dyrere.

Hvorfor skal jeg tro at en VP KAMD43 skal være så utrolig mye bedre enn feks en Perkins? Perkinsen er vel muligens en 85 modell og en "svær kladd" av en motor, men det påstås at den må skytes for å stoppe. Samtidig har jeg ikke lest mye negativ omtale om spesifikt KAMD43 motoren, til tross for at andre VP'er får noe mer pepper. Nå skal det sies at det vel også går en del flere VP'er enn andre, utfra hva jeg har lest? KAMD'ene som er aktuelle er vel fra mellom 1997-2000, dvs nesten 15 år nyere enn noen av de andre nevnte.

Jeg har også fått med meg at noen mener at "lavturtalls-motorene" har mindre problemer, enn tilsvarende "høyturtalls-motorene", uten at JEG kan nevneverdig mye om dette forholdet heller. Det er jo nettopp all denne lesingen som kanskje forvirrer mer enn godt er!?

For oss er det ganske viktig å gå på en blemme,når vi først skal legge nærmere en halv million på bordet, selvom man kanskje aldri kan vite dette uansett ny eller gammel motor.

Hadde vært fint med noen velvalgte råd.

Som nevnt tidligere, ikke vurder en Baltic uten at motoren har minimum 200hk. Utover det så er selvfølgelig alderen viktig, jo nyere jo bedre. Selv om at en kan sikkert finne en gammel 41 motor som har blitt tatt veldig godt vare på.

Selv hadde jeg en 86 modell med en 200 HK Tamd 41, helt grei motor til den båten. Marsjfart på ca 17 knop ferie lastet.

Det er akkurat derfor dette er litt vanskelig. Hvorfor er "nyere" nødvendigvis "bedre"? Det er jo vanskelig å rangere feks en Perkins fra 85 mot en KAMD43 fra 2000, men begge går jo enda. Vi vurderer som sagt flere over 200hk, ingen under. Trodde Tamd41 hadde 192hk? Kanskje eldre modeller av denne? Yanmar 290hk har vi per nå dessverre ikke råd til. Er i kontakt med BD trading ift å "sprite" opp en Ford Sabb til 250hk, men er dette veien å gå? Må bytte dysespisser, oppjustere dieselpumpa etc, og det kan fort komme på 25K. Likevel vil prisen på båten bli lavere enn med en KAMD43.

En ting er i hvert fall sikkert, under 200hk vil man bli missfornøyd med. Båten er tung og med ferielast blir motor str.viktig.

En venn har en 85 mod. som ble byttet motor i i vår. Fra VP 40 til Yanmar 222 hk. Selv denne kunne vært større.

Har selv en Yanmar 290 som passer båten veldig bra, men forstår jo det økonomiske opp i det hele.

Lykke til med en ellers fantastisk god båt å oppholde seg i.

Schierna

Baltic er en flott båt, det finnes ikke noen tvil om det. Når det gjelder motor, sjekk også ut litt om delepriser på de motorene som er aktuelle. Jeg har en mindre Perkins i min båt, og de gangene jeg har sjekket pris på deler er jeg blitt positivt overrasket. Da handler jeg hos Økonomideler i Fredrikstad. :cheers: Lykke til med valget :flag_bp:

Må bare legge til, for ordens skyld: Har ikke økonomiske forbindelse med Økonomideler, annet enn at jeg betaler regningene på deler jeg mottar :seeya:

Redigert av agder840 (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Eg ville styrt unna VP.... Mange havari der du.. sinnsyke delepriser. Fysj.

Men de går ofte stillere og veier mindre en de eldre typene. Så lenge de går.

Eg legger ikkje skjul på at førstevalget mitt er Ford. Men er har også veldig sans for de råsterke JCB fastrac traktorene som går i år etter år med sinnsyk last, drevet av cummins....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Scand balticer fra 80 tallet har og er svært overpriset til og være en unnskyld utrykket"muggbefengt" illeluktende (ofte klengenavn scand septic) båter. At de i tillegg har motorer som er fra krigen gjør heller ikke saken bedre.

Jeg har intet imot baltic men lov meg en ting legg budet LAAAAAAAAAAAAAAngt under forlangende da flere av disse tilsalgs trenger oppgraderinger i størelseorden lik en 2000 mod baltic.

På denne tiden ifjor gikk det flere balticer til under 400 000 og jeg vet om enkelttilfeller som gikk for under 350.. men som det pleier hvert år så justeres prisene opp igjen etter hva "naboen" skal ha.

Følg rådet fra båtmeglerne om at prisene idag skal ligge ca 25-30% under 2005 nivå.. i 2005 gikk typisk Scand baltic fra 86/87 for vel rundt en 500- 600.

Ang motor.. jeg vill ikke valgt en tung perkings el lign i denne båten da den allerede sitter tungt nok som det er i vannet.. typisk perkings veier rundt 700+ mens en yanmar 290 veier 420 om jeg ikke husker feil. KAMD 43 ligger vel på en 580KG ca.

Ha litt is i magen for utover nå dukker det gjærne opp både 80 talls balticer med "nye" motorer til tilnærmet samme pris.. sene 90 tall (da har du gjærne hvitt skrog og grå eller blå stripe mot kremgult og svart fra 80 tallet) balticer har også blitt solgt meget gunstig det siste året.. med salgspris på 600 tallet.

Lykke til med valget og gled deg til og få kloa i en flott familiebåt :flag_bp:

PS ser at en båtmegler har en balitc fra 86 med 222 yanmar motor.. til en sikkert forhandlingsbar pris.. Yanmar er meget lettbygde og tette motorer.. et klart valg ved aksel båt etter mitt syn.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Helt enig i det mange sier her om at disse Balticene fra 80-tallet er svært overpriset. Særlig gjelder dette de som har VP-motor på 158 HK, som for øvrig også går varm nesten alle sammen.

Mulig det at særlig denne Perkins-motoren er veldig tung, men det ser du jo om den ligger veldig "tungt" i sjøen. Tunge er de nok, men antakelig en mye bedre motor enn de fleste VP.

Ford motoren på 200 HK er også tung, men kanksje ikke så tung som Perkins. De er forøvrig også veldig enkle, solide og gode. De kan skrus opp og få mer effekt bare på justering på dieselpumpa, men dette har de fleste allerede gjort (tror jeg). Spør (ring) Hallaas & Mohn i Kristiansund om Ford. De virker å være veldig seriøse og hjelpsomme. Forden har den "feilen" at de ikke får opp arbeidstemp. når du går og "lunker" innaskjærs. De må ha belastning for å få opp tempen, men de går aldri for varm. Forden har forøvrig også dette på seg at du må "skyte den" for å bli kvitt den.

Dersom du ikke skal ha med Yanmar 290, så tror jeg Forden er et av de beste og sikreste alternativene. Det rare er at du også får en båt med disse motorene i ganske mye billigere enn med VP.

Ville styrt unna Volvo 40 motoren. 158 hk er absolutt i minste laget for balticen. Volvo sin 41 motor er et langt bedre alternativ.

Sist jeg handlet båt ble det til sist motor som avgjorde hvilken båt jeg kjøpte. Jeg fikk jodaen min med en 98 modell yanmar for mindre enn tilsvarende båter med 85 modell volvo 40b motor. Ulempen var at jeg måtte montere ankervinsj og kartplotter, men det kostet meg 18000. Nyere motor koster mellom 100000-200000, så motor er absolutt det viktigste etter min mening.

En gammel perkins eller ford har vel som ulempe at de er relativt tørste og tunge, endel røyk ved start blir det nok og. Men de rusler og går. Skulle jeg hatt baltic, måtte det blitt en med volvo 41 (200 hk), yanmar 222hk eller volvo kamd 43 / 44.

Uansett er det en kjempe praktisk og romslig familie båt, lykke til!

Ang motor.. jeg vill ikke valgt en tung perkings el lign i denne båten da den allerede sitter tungt nok som det er i vannet.. typisk perkings veier rundt 700+ mens en yanmar 290 veier 420 om jeg ikke husker feil. KAMD 43 ligger vel på en 580KG ca.

Ford sin 5.9 liter og Cummins B5.9 veier vel også rundt 700kg, men hvis en VP 43 veier 580kg så må det isåfall være med drev.

Eg ville styrt unna VP.... Mange havari der du.. sinnsyke delepriser. Fysj.

Men de går ofte stillere og veier mindre en de eldre typene. Så lenge de går.

Ford / Perkins osv er vel ikke kjent som de mest stillegående motorene , men med et mer moderat turtall så blir støyen dypere i frekvens og etter min mening litt mer behagelig enn på en motor som går på 3-4000 o/min.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har selv hatt en 2000 Baltic med KAMD 43 motor. Hadde ikke problemer med den på de 200 timene jeg kjørte. Støtter valget om å kun se på de med mer en 200 hk. Jeg synes personlig at KAMD 43 er for liten i denne båten, den sliter da med å komme over dønninger på masjfart... At roret er flyttet lenger bak fra og med 2000 er vel feil, dette skjedde ikke før i '03 eller '05 så vidt jeg vet. Trimflaps trenger du overhodet ikke på Baltic med gammel ror løsning og motor rett over 200 hk. Men på de nye med Yanmar 290 osv. er det vel derimot en fordel. Lykke til med valget, en fin båt hvor vi hadde mange fine turer!

Jeg hadde en 84-modell Baltic med 97-modell KAMD42 i to sesonger (solgte i vår). Jeg var godt fornøyd med den motorløsningen, hadde 19-20 knops marsjfart. Forbruket var det heller ikke noe å si på. Motoren var modifisert til så nær KAMD43 som det gikk an (før min tid, sikkert mange her på BP som kan forklare bedre enn meg hva dette innebar). Jeg tapte forøvrig en del titusener på to sesonger, og båten ble solgt for under 500.000. Bare nevner det.... Den var relativt godt utstyrt, og med ny kalesje, ganske nytt trekk på salong ute osv, men med sliten salong under dekk. Ellers i god stand.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Hei folkens! Takk for alle gode svar. Det har vært til stor hjelp! Vi har akkurat kjøpt en Scand Baltic med Ford Sabb motor på 200hk+ :) Båten er relativt spekket med utstyr, og står ikke tilbake for en del andre som ligger på Finn.no. Vi er blitt enige om 440000 kr. Har underveis i prosessen vært mye i kontakt med KD trading i Bergen for å undersøke motoren, og de har sett bilder av motoren. Vi er blitt enige om etterhvert å sende inn dieselpumpa for oppjustering til 240hk. Dysespissene trenger ikke byttes, eksosen holder mål på dimensjon, oljekjøleren og giret er dimensjonert, så dette virker veldig greit uten altfor stor omkostninger. Vi kan diskutere i det vide og det breie om ny eller gammel motor lønner seg. Vi har rett og slett fulgt en del råd, samt magefølelsen. Motoren har gått 1900 timer, og kan trolig gå 20000timer til, sålenge man ikke lar den stå, og pleier den :)

Som med alle disse 80 talls båtene, er det jo noe å ta tak i for å få det som man vil, men alt i alt er vi veldig veldig fornøyd akkurat nå :):)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...