Jump to content

Bestemme seg for motor i Scand Baltic.


kæptenswife

Recommended Posts

Jeg ser at pantry er hevet noen centimeter i forhold til originalen. Det er veldig bra, for jeg med mine 187 cm. fikk alvorlig vondt i korsryggen av å stå bøyd over oppvasken i vår Baltic. Og dessuten er det plutselig plass til stekeovn. Det gjør heller ingen ting! Hvor er kjøpeskapet, er det flyttet til under førerstolen?

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post

giret er dimensjonert

 

Grattulerer med ny båt og en sliter av en motor !

 

Skal ikke helle malurt i begeret, men det ser ut for at det er et PRM gear som står montert(bilder fra FINN). Sjekk med Halaas & Mohn at dette gearet holder 240hk. Er det et PRM 401 så kan jeg fortelle deg at mange har "knekt" slike gear med den opperasjonen du skal gjøre nå. Winrace propellers kan antagelig endre stigning på den propellen som står montert nå slik at du slipper å kjøpe ny.

 

Halaas & Mohn

 

Winrace Propellers AS

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

:smiley: viktig at fører til enhver tid har tilgang til duggfriske forfriskninger  :cheers:

Hehe...vi tenker likt vi :)

 

ahhm gratis. Har fulgt tråden deres. Lyst på Scand Baltic selv med over 200 hk. Dere som andre kommer sikkert til å oppgradere ting og tang, så lag en egen prosjekt tråd for den da :cheers:

Takk :) Skal etterhvert se om ikke vi kan lage en egen prosjektråd rundt oppgradering.

 

 

Gratulerer masse med ny båt. Måtte dere få mange og lykkelige år på sjøen :cheers_wine:

Ford motoren har jeg bare hørt god ord om. De er grovbygd og er nesten uslitelige så lenge de får litt stell.

 

Mvh

Pjolter

Takk Pjolter! Ja, jeg sjekket en god del før vi kjøpte en "gammel" motor, og har også hørt mange godord om den, så skal passe på å gi den godt med pleie :)

 

Grattulerer med ny båt og en sliter av en motor !

 

Skal ikke helle malurt i begeret, men det ser ut for at det er et PRM gear som står montert(bilder fra FINN). Sjekk med Halaas & Mohn at dette gearet holder 240hk. Er det et PRM 401 så kan jeg fortelle deg at mange har "knekt" slike gear med den opperasjonen du skal gjøre nå. Winrace propellers kan antagelig endre stigning på den propellen som står montert nå slik at du slipper å kjøpe ny.

 

Halaas & Mohn

 

Winrace Propellers AS

Takk VannTro, for både linker og gratulasjoner! Har som sagt tidligere i tråden vært en del i kontakt med KD trading i Bergen angående oppgradering til 240hk. Han startet med 250hk, men så fant han ut at vi slapp å bytte dysespisser hvis vi holdt oss på 240hk. Sparte en del der, og kudos til KD for å være så hjelpsomme. Når det gjelder gir har jeg en PRM 402. Han hevder at dette skal gå greit, men ville samtidig oppjustere turtallet til 2700 istedenfor 2450 som i dag for å senke dreimomentet på en gitt fart. Dermed skulle det være greit. Eksosen måtte heller ikke være for lang, og det er den ikke. Det eneste vi er usikre på, som forrige eier ikke fant, var hvilken eksospotte som sitter på. Han trodde det ville gå, men vi skal dobbeltsjekke det. Når det er sagt, vurderer vi å la den være som den er den første sesongen, for å føle om vi virkelig trenger mer. Det jeg i utgangspunktet var opptatt av, var å sjekke om det i det hele tatt var mulig å gjøre dette, før jeg kjøpte båten.

Link to post

Gratulerer med ny båt. Hadde samme motor oppjustert til 240 hk med PRM 402 gir på en Nord West 900 som nå er solgt. Byttet til ZF / IRM 220 gear grunnet havari på gear og propellanlegg.

 

Takk Hansi! Både for gratulasjoner og tips. Dette er meget matnyttig informasjon. KD trading mente det skulle holde, men jeg skal ha dette i bakhodet. Hva var maksturtallet ditt på båten..husker du? Kunne du sendt meg en IM på kosten av giret du nevnt...om du husker det?

 

En annen ting som er interessant, er at jeg var og overtok/hadde full gjennomgang med tidligere eier i går. Da han viste meg noen eldre kvitteringer fra '99, stod det at det er en 225hk motor!? Det står også registert på båtlappen og derfor også i småbåtregisteret. Jeg har nummeret til forrige eier, så jeg tenkte å ringe han for å høre om han vet om det er gjort noen oppjustering på dieselpumpa. Kan man klare å finne ut av dette via småbåtregisteret? Mener vel at endringer skal innrapporteres, men er ikke sikker på hvor lenge dette registeret har eksistert?

Hvis det viser seg at det er en 225hk som sitter i nå, tror jeg faktisk ikke jeg gjør noe med den uansett.

Hadde forøvrig en 3-4 timers gjennomgang av båten i går, med alt fra elektrisk til vinterkonservering...uvurderlig for en "rookie" som meg! Føler jeg kjenner båten 20 knepp bedre allerede :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...