Per Oves Startet 24.August.2010 Del på Facebook Startet 24.August.2010 Er det noen som har erfaring med om det går å kjøre en Webasto Airtop 2000D på parafin/lampeolje? Regner med at parafin eller lampeolje brenner med en høyere temperatur en det diesel gjør. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 25.August.2010 Del på Facebook Svart 25.August.2010 Kjører min på parafin. Vet ikke om den ville varmet bedre med diesel. Synes at den varmer dårlig med parafin. Dog så tror jeg den brenner renere. Sitér dette innlegget Link to post
Per Oves Svart 25.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2010 ja det er det jeg er ute etter å få den til å brenne renere. Trodde at parafin hadde en høyere flamme temp siden den skal vere reinere en diesel. Skal ta og prøve med en kanne parafin. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 25.August.2010 Del på Facebook Svart 25.August.2010 Jeg fikk beskjed fra en av "spesialistene" på Webasto varmerne at de i alle fall noen ganger i året bør brennes med parafin for å få fjernet noe koksdannelse. Fikk også beskjed om at CO-nivået må justeres i forhold til den relativt høye utevarmen som er ved bruk av varmeren i båter. Dette for å motvirke koksdannelse. I varmeren hos oss var det "enorm" koksdannelse etter relativt kort brukstid - bare med dieselbruk. Sitér dette innlegget Link to post
libb Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 roaldbj. Fikk du bort soten/koksdannelse med å kjøre på parafin, og hvor lenge må man kjøre? Jeg har nå problemer med en litt over to år gammel webasto air top 5500. Den nekter å starte skikkelig opp, kommer med feilmelding flammestopp F2 etter noen sekunders - minutters kjøring. Jeg prøved trikset med parafin. Det eneste jeg fikk tak i var renset parafin, denne skal visst ikke sote i det hele tatt. Koplet til parafinen og varmeren startet og gikk på fullt i 4,5 timer uten stopp. Koplet deretter over på diesel og den stoppet etter en halvtime. Koplet så parafinen til og den gikk fint i 30 min til. Tilbake til diesel startet den ikke i det hele tatt. Kjøpte ny diesel på kanne men nekter å starte. Noen ideer? Har jeg kjørt for kort tid (4,5 timer) for å brenne den ren. PS! Har alltid vært konsekvent med å kjøre varmeren 20-30 min på fullt før jeg slår den av. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 Jeg har nå problemer med en litt over to år gammel webasto air top 5500. De er en enkel sak å demontere den varmeren og rengjøre glødeplugg. Plugg har en matte bak seg som bør rengjøres. Om den blir nedsotet på 2 år er på grunn at CO har ikke vært justert etter installasjon. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
motor Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 Justere Co?? Hvordan måle korrekt og hvordan justeres denne da? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 Varmer kjøres varm på midtstilling og deretter kobles en av ekstra ledningene som hanger ut av den i en liten plugg til batteri minus på den kilden varmer henter strøm fra. Med en CO-måler på eksos kan man justere verdi med betjeningsbryter, på eldre modeller skrur man opp til å få lavere CO der man øker hastighet på viftemotor mens på nyere modeller skrur man ned der man gir mindre dose diesel i forhold til hastighet på viftemotor. Disse verdier kan forandre seg meget fra fabrikkinnstillinger etter installasjon og forkorter levetid på varmeren. Jeg mener at ingen skal selge Webasto varmer til selvmontering uten å forklare dette problem til kunden. Alle autoriserte installatører og serviceteknikere har kompetanse og utstyr til å utføre den justeringen og ikke er de stor kostnad å få de utført etter installasjon. Andre produsenter av slike luftvarmere har ikke den muligheten og der bør man ta ekstra forbehold til motstand i luftkanaler i installasjonen. Webasto er litt mer følsom for riktig CO på grunn av mer avansert glødeplugg en hos konkurrenter. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
motor Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 Hei Servicemannen. Jeg fant dette da jeg søkte på nettet. 6.2 Adjustments 6.2.1 Adjustment of the CO2 Contents 6.2.1.1 General The CO2 contents of the exhaust is adjusted with the potentiometer on the control circuit board.The air heater is preset by the manufacturer with respect to the combustion and heating air fan fitted. After adjustment by the manufacturer the potentiometer is in center position (Fig. 601). After an inadvertent loss of this position it is sufficient to restore its original position. The manufacturer setting may be corrected by rotating the potentiometer. A suitable tool like a small screw driver (2.5 mm tip) is to be used. CAUTION Set potentiometer slowly; observe end positions. Adjustment may be performed at any electrical system voltage. Clockwise rotation increases the fan speed and decreases the CO2 contents. Counterclockwise rotation decreases the fan speed and increases the CO2 contents. If the setting range is not sufficient (e.g. after replacement of the combustion and heating air fan) the manufacturer’s setting may be cancelled according to the procedure described in the following. 6.2.1.2 New Basic Setting CAUTION The manufacturer’s setting cannot be restored. 1. Withdraw cover from upper shell according to 9.2.1.1. 2. Switch on air heater. 3. Rotate potentiometer two times and with no interrupt through its complete setting range (e.g. max. - min.- max.). 4. Adjust desired CO2 contents (Fig. 601). 5. Switch off air heater. 6. Plug on cover and secure. 601 CO2 + – Fig. 601 Adjustment of CO2 Contents CO2 + – Air Top 2000 Diagnosis Air Top 2000 without Diagnosis Ser at du skriver CO, men antar du mener CO2 Er litt forvirret med hensyn til dette. Selve monteringen medfører jo ikke at vi er borti potensiometerets grunninstilling fra fabrikken. Hvorfor mener du da at vi må justere etter monteringen? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 På servicespråk er de CO, men riktig er CO2 Om vi går i garantiavtaler fra fabrikken er varmer ut av garanti om de ikke er autorisert installatør som har installert den. I flere ganger er sett borte fra de men noen ganger har varmer vist at de har vært for stort motstand i anlegg og eier ikke kunne vise fram kvitteringer om installasjon eller kontroll på anlegg og justering av CO. Matte bak glødeplugg har en stor overflate og i den fester seg sot om CO er for høy. Etter en mengde koks i matten vedrører ikke flammen mer. Om den er for lav brenner den opp. Den blir vanlig kun for lav om de er feil på dieseltilførsel. Hos Webasto i Norge finnes liste over alle som er autoriserte i produkter fra dem. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Servicemannen Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 Hvorfor mener du da at vi må justere etter monteringen?[/b] De er samme motor som driver vifte til blåsing av luft inn i båten og vifte til suging av forbrenningsluft til brennkammer. Om de blir for stort motstand i kanaler senker den farten og luftmengde i forhold til diesel blir feil. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
libb Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 Takk for svar "Servicemannen". Jeg har nok hørt at CO skal sjekkes, men regnet faktisk med at alt var ok siden enheten var ny. Forstår nå etter din forklaring bedre hvordan den virker. Litt rart det du sier om garanti og selvmontering. Når jeg kjøpte Webasto'en var det ingen som nevnte autorisert installatør - fikk faktisk beskjed om at nesten alle monterer selv, så da klarer sikkert du det og. Jo jeg klarte det bra med unntak av å få en til å stille CO. Hva renser man glødepluggen med? Er det noe som kan gå i stykker? Andre ting som bør renses/skiftes med det samme enheten er ute? Når enheten først er ute, anbefales det at den leveres inn på service? Usikker på hvor mange timer den er gått men det kan ikke være mange timene. Hvis jeg forstod deg rett så må CO innstilles etter installasjon, må jo da ha en fagmann ombord uansett. Kan slik service utføres ombord av fagmann eller må enheten i benk på verksted? Mange spørsmål her, håper du kan svare på noen. På forhånd takk!! Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 OK. Dette at viftas motstand pga ulike kanaler ol er avhjørende var jeg ikke klar over. På min båt har jeg mulighet til å stenge et spjell slik at det blåser kun på defroster til frontruta. Da er imidlertid motstanden i kanalene langt høyere enn med nedre kanal åpen. Forstår jeg deg rett så er dette en løsning som ikke er å anbefale fordi motsatand i utbløåsingskanaler må være lik hele tiden og justert CO2 i forhold til denne konstante motstanden. PS: Tror veldig på det du hevder fordi jeg mener å ha erfart at defrostervarmen på ruta ikke var skikkelig varm når jeg stengte spjell for nedre utblåsing. (blåste litt mer men lufta ble bare litt varm) Sitér dette innlegget Link to post
libb Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 Godt poeng "motor" Jeg har 10 ventiler og 9 av de kan stenges. Ellers hadde jeg et puslespill med overganger 50/50, 70/30, 60/40 osv for å få riktig luftmengde etter hva jeg ønsket. Når jeg nå stenger noen ventiler vil jo de som er nærmest enheten/mest prioritert med luft, endre mest på motstanden. Blir interessant å høre hva fagfolk mener om dette. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 (redigert) Fant detta på nett, http://www.techwebasto.com/heater_main/technical_publications_germany/Workshop/776891.pdf. Meen mye enklere å forstå når sevicemannen forklarer Den linken virka ikke av en eller annen grunn, men man finner rep.maual på nettet ved å søke.. Redigert 26.September.2010 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 Matte bak glødeplugg rengjøres med liten skrutrekker eller kniv. Du knuser opp all koksing og gjør matte ren så hårene i den stor ut i lufta. Fleste verksteder bytter glødeplugg der den koster en del og fortjeneste på den er bra. Men de går an å rengjøre den hvertfall 3-4 ganger før den bør byttes. De oppsett med spjeld og kun blåsing opp på vinduer med stort motstand kan skade varmeren. Alternativ er å ha en dyse i tillegg som slipper ut luft fra den kanalen. Om varmer har gått i 2 år kommer den til med å gå i en periode etter rengjøring uten du jesterer avgass. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.