Jump to content

Webasto Airtop 2000D, kan det bruke parafin?


Per Oves

Recommended Posts

Jeg fikk beskjed fra en av "spesialistene" på Webasto varmerne at de i alle fall noen ganger i året bør brennes med parafin for å få fjernet noe koksdannelse.

Fikk også beskjed om at CO-nivået må justeres i forhold til den relativt høye utevarmen som er ved bruk av varmeren i båter. Dette for å motvirke koksdannelse.

I varmeren hos oss var det "enorm" koksdannelse etter relativt kort brukstid - bare med dieselbruk.

Link to post
  • 1 måned senere...

roaldbj.

Fikk du bort soten/koksdannelse med å kjøre på parafin, og hvor lenge må man kjøre? Jeg har nå problemer med en litt over to år gammel webasto air top 5500. Den nekter å starte skikkelig opp, kommer med feilmelding flammestopp F2 etter noen sekunders - minutters kjøring. Jeg prøved trikset med parafin. Det eneste jeg fikk tak i var renset parafin, denne skal visst ikke sote i det hele tatt. Koplet til parafinen og varmeren startet og gikk på fullt i 4,5 timer uten stopp. Koplet deretter over på diesel og den stoppet etter en halvtime. Koplet så parafinen til og den gikk fint i 30 min til. Tilbake til diesel startet den ikke i det hele tatt. Kjøpte ny diesel på kanne men nekter å starte.

Noen ideer? Har jeg kjørt for kort tid (4,5 timer) for å brenne den ren.

PS! Har alltid vært konsekvent med å kjøre varmeren 20-30 min på fullt før jeg slår den av.

Link to post

Varmer kjøres varm på midtstilling og deretter kobles en av ekstra ledningene som hanger ut av den i en liten plugg til batteri minus på den kilden varmer henter strøm fra. Med en CO-måler på eksos kan man justere verdi med betjeningsbryter, på eldre modeller skrur man opp til å få lavere CO der man øker hastighet på viftemotor mens på nyere modeller skrur man ned der man gir mindre dose diesel i forhold til hastighet på viftemotor.

Disse verdier kan forandre seg meget fra fabrikkinnstillinger etter installasjon og forkorter levetid på varmeren. Jeg mener at ingen skal selge Webasto varmer til selvmontering uten å forklare dette problem til kunden. Alle autoriserte installatører og serviceteknikere har kompetanse og utstyr til å utføre den justeringen og ikke er de stor kostnad å få de utført etter installasjon.

Andre produsenter av slike luftvarmere har ikke den muligheten og der bør man ta ekstra forbehold til motstand i luftkanaler i installasjonen. Webasto er litt mer følsom for riktig CO på grunn av mer avansert glødeplugg en hos konkurrenter.

Link to post

Hei Servicemannen.

Jeg fant dette da jeg søkte på nettet.

 

6.2 Adjustments

6.2.1 Adjustment of the CO2 Contents

6.2.1.1 General

The CO2 contents of the exhaust is adjusted with the

potentiometer on the control circuit board.The air heater

is preset by the manufacturer with respect to the combustion

and heating air fan fitted. After adjustment by the

manufacturer the potentiometer is in center position

(Fig. 601). After an inadvertent loss of this position it is

sufficient to restore its original position.

The manufacturer setting may be corrected by rotating

the potentiometer. A suitable tool like a small screw

driver (2.5 mm tip) is to be used.

CAUTION

Set potentiometer slowly; observe end positions.

Adjustment may be performed at any electrical system

voltage.

Clockwise rotation increases the fan speed and decreases

the CO2 contents. Counterclockwise rotation decreases

the fan speed and increases the CO2 contents.

If the setting range is not sufficient (e.g. after replacement

of the combustion and heating air fan) the manufacturer’s

setting may be cancelled according to the

procedure described in the following.

6.2.1.2 New Basic Setting

CAUTION

The manufacturer’s setting cannot be restored.

1. Withdraw cover from upper shell according to 9.2.1.1.

2. Switch on air heater.

3. Rotate potentiometer two times and with no interrupt

through its complete setting range (e.g. max. - min.-

max.).

4. Adjust desired CO2 contents (Fig. 601).

5. Switch off air heater.

6. Plug on cover and secure.

601

CO2

+ –

Fig. 601 Adjustment of CO2 Contents

CO2

+ –

Air Top 2000 Diagnosis Air Top 2000 without Diagnosis

 

 

Ser at du skriver CO, men antar du mener CO2 :smiley:

 

Er litt forvirret med hensyn til dette. Selve monteringen medfører jo ikke at vi er borti potensiometerets grunninstilling fra fabrikken. Hvorfor mener du da at vi må justere etter monteringen?

Link to post

På servicespråk er de CO, men riktig er CO2 :cheers_wine:

Om vi går i garantiavtaler fra fabrikken er varmer ut av garanti om de ikke er autorisert installatør som har installert den. I flere ganger er sett borte fra de men noen ganger har varmer vist at de har vært for stort motstand i anlegg og eier ikke kunne vise fram kvitteringer om installasjon eller kontroll på anlegg og justering av CO.

Matte bak glødeplugg har en stor overflate og i den fester seg sot om CO er for høy. Etter en mengde koks i matten vedrører ikke flammen mer. Om den er for lav brenner den opp. Den blir vanlig kun for lav om de er feil på dieseltilførsel.

 

Hos Webasto i Norge finnes liste over alle som er autoriserte i produkter fra dem.

Link to post

Takk for svar "Servicemannen".

Jeg har nok hørt at CO skal sjekkes, men regnet faktisk med at alt var ok siden enheten var ny. Forstår nå etter din forklaring bedre hvordan den virker. Litt rart det du sier om garanti og selvmontering. Når jeg kjøpte Webasto'en var det ingen som nevnte autorisert installatør - fikk faktisk beskjed om at nesten alle monterer selv, så da klarer sikkert du det og. Jo jeg klarte det bra med unntak av å få en til å stille CO.

Hva renser man glødepluggen med? Er det noe som kan gå i stykker? Andre ting som bør renses/skiftes med det samme enheten er ute? Når enheten først er ute, anbefales det at den leveres inn på service? Usikker på hvor mange timer den er gått men det kan ikke være mange timene. Hvis jeg forstod deg rett så må CO innstilles etter installasjon, må jo da ha en fagmann ombord uansett. Kan slik service utføres ombord av fagmann eller må enheten i benk på verksted? Mange spørsmål her, håper du kan svare på noen.

På forhånd takk!!

Link to post

OK. Dette at viftas motstand pga ulike kanaler ol er avhjørende var jeg ikke klar over. På min båt har jeg mulighet til å stenge et spjell slik at det blåser kun på defroster til frontruta. Da er imidlertid motstanden i kanalene langt høyere enn med nedre kanal åpen. Forstår jeg deg rett så er dette en løsning som ikke er å anbefale fordi motsatand i utbløåsingskanaler må være lik hele tiden og justert CO2 i forhold til denne konstante motstanden.

 

PS: Tror veldig på det du hevder fordi jeg mener å ha erfart at defrostervarmen på ruta ikke var skikkelig varm når jeg stengte spjell for nedre utblåsing. (blåste litt mer men lufta ble bare litt varm)

Link to post

Godt poeng "motor"

Jeg har 10 ventiler og 9 av de kan stenges. Ellers hadde jeg et puslespill med overganger 50/50, 70/30, 60/40 osv for å få riktig luftmengde etter hva jeg ønsket. Når jeg nå stenger noen ventiler vil jo de som er nærmest enheten/mest prioritert med luft, endre mest på motstanden. Blir interessant å høre hva fagfolk mener om dette.

Link to post

Matte bak glødeplugg rengjøres med liten skrutrekker eller kniv. Du knuser opp all koksing og gjør matte ren så hårene i den stor ut i lufta. Fleste verksteder bytter glødeplugg der den koster en del og fortjeneste på den er bra. Men de går an å rengjøre den hvertfall 3-4 ganger før den bør byttes.

 

De oppsett med spjeld og kun blåsing opp på vinduer med stort motstand kan skade varmeren. Alternativ er å ha en dyse i tillegg som slipper ut luft fra den kanalen.

 

Om varmer har gått i 2 år kommer den til med å gå i en periode etter rengjøring uten du jesterer avgass.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...