Jump to content

3 militærbåter i hafrsfjord

sveini 95

Recommended Posts

Ser også det er et fly med roterende antenne på taket som fløy over oss igår. Er vel en militær øvelse, lå og en tysk militærbåt inne ved militærleiren på Hundvåg på mandag.

flyet er en nato fly og tar bilder en gang i måneden og i tilleg tesster det sola flyplass. veldig iriterene for meg som bor så nerme fly plassen det bråker så...

flyet er en nato fly og tar bilder en gang i måneden og i tilleg tesster det sola flyplass. veldig iriterene for meg som bor så nerme fly plassen det bråker så...

Om det er en E-3A AWACS som er sett er det ikke rart det bråker. Den har fire Pratt and Whitney JT3D (aka TF33) som teknologisk sett stammer fra 60-tallet og er produsert utover 70 og 80 tallet i store mengder. Sivile som har slike motorer er det langt mellom da de fleste har gått over til andre motorer (bla CFM56) for å møte støy og utslippskrav som gjelder rundt om i verden.

Og de tar ikke bilder.

Med 3 års tjeneste som navigatør på E-3A AWACS kan jeg (dessverre) bare bekrefte det Whistler skriver. NATO har brukt millioner på å oppdatere elektronisk utstyr, men motorene er de originale fra Boeing 707 (som flyet er basert på). Alt på tidlig 90-tall, da jeg fløy på AWACS, var det færre og færre flyplasser som lot oss drive landingstrening på grunn av støyen(men Sola er tydeligvis ikke blant dem ennå :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...