Mulligan Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 EB. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 EB. Nei, karen het Slettevold tror jeg. Han startet firmaet Stadt automasjon som han solgte til ABB. Jeg tror dette ble videresolgt til General electric, og Slettevolf startet på ny og er nå direktør i Stadt power technology. (tror jeg). Systemene som benyttes i fritidsbåt er noe annerledes bygget opp, men prinsippet er det samme. Man ønsker ikke en stor dieselmotor som sliter seg selv ut hvis man ikke har bruk for makseffekten mer enn 20 % av tiden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Halvard. Ja han er guru på dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tjaldur Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Etter mitt skjønn kan ikke problemstillingen om elektrisk fremdrift av båt handle om en diskusjon om direkte diesel vs dieselelektrisk. Selv om man evt. kunne oppnå en relativt tapsfri dieselelektrisk produksjon av strøm. Tvertimot tror jeg den bør handle om et fartøy som kan oppnå eller så nær som mulig oppnå en balanse mellom egenproduksjon av strøm og forbruk av strøm. Dermed så vil det bli et spørsmål om ladekapasitet i land i kombinasjon med solceller, vindmøller osv. samt vekt, størrelse og kapasitet på batterier. Mitt poeng er bare at jeg tror det er fullt mulig med elektrisk fremdrift dersom man VIL ha det. Men det betyr også at man i så fall må ville ha lavest mulig vekt (minst mulig deplasement) og kunne leve med en fart som er lavere enn skrogfarten. Eller altså ideelt at båten kan bli selvforsynt med strøm. Det er muligheten for selvforsyning av strøm som jeg synes er det mest interessante aspektet ved elektrisk fremdrift av båt. Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Både ja og nei takk begge deler er mulig. Poenget er noe av det du sier, at man velger system etter behov. (hvis det er det du sier). Det vi må huske på er at vi har to innfallsvinkler som utvikles med to forskjellige behov. Vi har først de som spiser poteter med skrellet på og som skal berge verden og tror energi er enkelt. De fryser på rompa om natta og tror det skal være slik og forsøker å få alle andre til å tro at dette er det eneste riktige. Men de fyrer også med ved på de verste dagene fordi de skal spare strøm. Det er også disse som skal seile rundt jorden med et solcellepanel på 120 watt, byttet ut den nye bensinbilen med en utslitt dieselbil fordi noen fortalte dem at bensin var fy fy. Det røkte like mye fra pipen på huset og ut eksosen for det hadde de lært var riktig, inntil nylig. Så har vi de som er interessert i komfort og som er interessert i hva teknologien han gi av fordeler. De driter for så vidt i hvor mye diesel de bruker for penger har de nok av. Det disse folkene er interessert i er hvor ofte de må til land for å fylle drivstoff for dette er logistikkmessig et herk for dem. De vil fylle sjeldnere av den grunn samtidig som de ønsker at stussen skal være varm. Det er sistnevnte som betaler for utviklingen, ikke de som seiler rundt jorden og drikker kald kaffe, vasker seg i kaldt vann etc. for å skryte på seg å ha reddet verden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Dette siste du skrev her, Ole Petter, er med respekt å melde det største sludderet jeg har lest. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hallaron Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 (redigert) Dette med diesel elektriske systemer brukes jo mye på store fartøy så det må jo være noen fordeler med det, men om de fordelene ligger i drivstofføkonomien eller andre steder det skal jeg ikke uttale meg om.. Redigert: som .feks. på denne : http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c2/Siemens_Schottel_Propulsor.jpg Redigert 26.August.2010 av hallaron (see edit history) Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Ett poeng med diesel-elektrisk drift på større fartøy er jo at man lett kan montere (flere) propellene på thrustere, og snu disse i alle mulige retninger noe som er så å si umulig dersom det må gå en mekanisk aksling fra dieselmotoren til propellen. Hydrauliske alternativer er vel også blitt prøvd, men hydraulikk er bra til å overføre store krefter, men ikke til å overføre større effekter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Figaro Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Hva med dette konseptet? Så den på båtmessen, og falt for retroskroget og teknologien. http://www.sunbirdyachts.eu/greenline-hybrid-powerboat/greenline-33-hybrid-motorboat.php Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 De driter for så vidt i hvor mye diesel de bruker for penger har de nok av. Det er ikke riktig. Iallefall ikke i stor skala. Det brukes mye penger på store motorer for å få ned forbruk og utslipp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Dette siste du skrev her, Ole Petter, er med respekt å melde det største sludderet jeg har lest. mvh tuffff Det er i alle fall min erfaring, og jeg har deltatt i flere slike prosjekter. Siste innlegg var nok litt ironisk ment, men det er tilfelle at noen ekstreme rett og slett tror at man kan oppnå mye med lite og ingen ting. De fryser garantert på rompa for de har verken pengene eller noe annet som skal til for å få dette til å virke. Hvor tror du El-bilene med utslitte batterier havner? Du aner ikke hvor mange henvendelser jeg får etter at disse bilene skifter eier. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Det er ikke riktig. Iallefall ikke i stor skala. Det brukes mye penger på store motorer for å få ned forbruk og utslipp. Helt riktig, men jeg tenkte på fritidsbåt for det er fritidsbåtprosjekter jeg har vært engasjert i. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Jeg husker ikke ordrett hvordan Eivind Amble fremstilte dette med dieselelektrisk fremdrift, men det var noe med at: Grunnet elektromoterens moment i alle turtall vil man kunne få langt bedre fremdrift pr. kilowatt. enn ved en kobling direkte til en forbrenningsmotor. Propellene vil også kunne tilpasses bedre til båt/motor og man vil få en mer effektiv propell i alle hastighetsområder. Heng meg ikke på dette, jeg forsøker bare å gjengi essensen i hva han skrev. Han etterlot i hvert fall ingen tvil om at elektromotoren hadde en langt bedre virkningsgrad i båt enn hva en forbrenningsmotor har. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 (redigert) Jeg er helt enig med Tjaldur. Hel- eller delvis selvforsyning med strøm er et interessant tema i forbindelse med båt. Men desverre(?) er nok forsyningen fra sol og vind relativt liten og usikker, slik at en må ha andre alternativer i bakhånd. Og da blir det foreløpig mye styr og liten fart. Skal en satse på vindkraft er det nok mest effektivt med seilbåt og så kan en fylle på med solkraft for el. forsyningen ombord. Konseptet som Figaro linker til er et alternativ med delvis selvforsyning fra stort solpanel på taket. Sikkert brukbart der hvor solen skinner ofte fra skyfri himmel. Her er el.farten 6 knop. Brukbar marsjhastighet for meg, men neppe for alle. Ellers også en flott båt med klassiske linjer. Redigert 26.August.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
tjaldur Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Jeg mener at med en seilbåt, forsynt med solceller, vindmølle og slepelading kan bli tilstrekkelig selvforsynt med strøm til å manøvrere ut og inn av havner med en elektrisk motor. Så kan man evt. ha et aggregat i reserve, som backup. Ofte behøver man ikke å bruke motor i det hele tatt f. eks. hvis man vil ligge på svai, hekte seg på en bøye eller det finnes en ledig plass hvor man kan ligge longside. I trange havner derimot kan man selvsagt trenge en motor. Men som regel er det små avstander man skal passere og farten bør som regel være lav, langt under skrogfart. derfor tror jeg dette konseptet først og fremst vil være av interesse for seilbåter. Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Det ideelle hadde vel vært en drop-down azimuth. Meget god manøvrerbarhet i havn og hele motorgreia er vekk under seilas. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 drop-down azimuth. Du kommer jo ganske nær med en påhengsmotor, gjør du ikke? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Jeg forestiller meg et lite panel med en Opp/Ned knapp og ei vribar stikke til å styre thrusten. Lik det lille panelet til Schottel hvis noen ha sett det. Når thrusteren er oppe skal bunnen være slett uten hull. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DIYglenn Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Men er dette da snakk om rene elektriske motorer? Er det ikke snakk om samme måte som i dieseltog? At et dieselaggregat produserer strøm til en elmotor, som gir bedre effektivitet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Den er gratis og finnes i uendelige mengder. Ja helt til en eller annen klarer å ilegge oss en avgift pr m2 med seil..... Men i uendelige mengder finnes den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Styrmann79 Svart 17.Mars.2012 Del på Facebook Svart 17.Mars.2012 Hei! Mye interessante meninger her. Jeg tror nok at elektrisk fremdrift har en større fremtid enn hva mange tror. Det er flere grunner til det: 1. Jeg tror fossilt brensel vil bli så dyrt til slutt at andre løsninger vil tvinge seg frem. Da er elektrisk en naturlig arvtaker. 2. Vedlikehold av forbrenningsmotorer er altfor kostbart. Det er vel derfor nybåt-salget går mer mot utenbords motorer nå og seilbåt er populært som aldri før. Det største problemet med elektrisk fremdrift i dag er lagring av energi. Batteriene har for liten kapasitet og for liten levetid. Jeg har tro og håp om at dette vil bedre seg på sikt. Jeg følger med i spenning på hva Mastervolt driver med på siden de er markedsledere på dette i dag og har mange spennende systemer og produkter på plass allerede, inkl forholdsvis avanserte batterier. Jeg er fasinert over denne teknoligien og kunne godt tenkt meg å prøve den i praksis. Rekkevidden kan jo alltid forlenges med aggregat. Sjekk ut Mastervolt sine systemer:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.