Jump to content

El-motorer overtar båtmarkedet?


Anjuma

Recommended Posts

EB.

Nei, karen het Slettevold tror jeg. Han startet firmaet Stadt automasjon som han solgte til ABB. Jeg tror dette ble videresolgt til General electric, og Slettevolf startet på ny og er nå direktør i Stadt power technology. (tror jeg).

 

Systemene som benyttes i fritidsbåt er noe annerledes bygget opp, men prinsippet er det samme. Man ønsker ikke en stor dieselmotor som sliter seg selv ut hvis man ikke har bruk for makseffekten mer enn 20 % av tiden.

Link to post
Share on other sites

Etter mitt skjønn kan ikke problemstillingen om elektrisk fremdrift av båt handle om en diskusjon om direkte diesel vs dieselelektrisk. Selv om man evt. kunne oppnå en relativt tapsfri dieselelektrisk produksjon av strøm. Tvertimot tror jeg den bør handle om et fartøy som kan oppnå eller så nær som mulig oppnå en balanse mellom egenproduksjon av strøm og forbruk av strøm. Dermed så vil det bli et spørsmål om ladekapasitet i land i kombinasjon med solceller, vindmøller osv. samt vekt, størrelse og kapasitet på batterier.

 

Mitt poeng er bare at jeg tror det er fullt mulig med elektrisk fremdrift dersom man VIL ha det. Men det betyr også at man i så fall må ville ha lavest mulig vekt (minst mulig deplasement) og kunne leve med en fart som er lavere enn skrogfarten. Eller altså ideelt at båten kan bli selvforsynt med strøm.

 

Det er muligheten for selvforsyning av strøm som jeg synes er det mest interessante aspektet ved elektrisk fremdrift av båt.

Link to post
Share on other sites

Både ja og nei takk begge deler er mulig. Poenget er noe av det du sier, at man velger system etter behov. (hvis det er det du sier).

Det vi må huske på er at vi har to innfallsvinkler som utvikles med to forskjellige behov.

Vi har først de som spiser poteter med skrellet på og som skal berge verden og tror energi er enkelt. De fryser på rompa om natta og tror det skal være slik og forsøker å få alle andre til å tro at dette er det eneste riktige. Men de fyrer også med ved på de verste dagene fordi de skal spare strøm. Det er også disse som skal seile rundt jorden med et solcellepanel på 120 watt, byttet ut den nye bensinbilen med en utslitt dieselbil fordi noen fortalte dem at bensin var fy fy. Det røkte like mye fra pipen på huset og ut eksosen for det hadde de lært var riktig, inntil nylig.

 

Så har vi de som er interessert i komfort og som er interessert i hva teknologien han gi av fordeler. De driter for så vidt i hvor mye diesel de bruker for penger har de nok av. Det disse folkene er interessert i er hvor ofte de må til land for å fylle drivstoff for dette er logistikkmessig et herk for dem. De vil fylle sjeldnere av den grunn samtidig som de ønsker at stussen skal være varm.

 

Det er sistnevnte som betaler for utviklingen, ikke de som seiler rundt jorden og drikker kald kaffe, vasker seg i kaldt vann etc. for å skryte på seg å ha reddet verden.

Link to post
Share on other sites

Dette med diesel elektriske systemer brukes jo mye på store fartøy så det må jo være noen fordeler med det, men om de fordelene ligger i drivstofføkonomien eller andre steder det skal jeg ikke uttale meg om..

 

Redigert: som .feks. på denne : http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c2/Siemens_Schottel_Propulsor.jpg

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Ett poeng med diesel-elektrisk drift på større fartøy er jo at man lett kan montere (flere) propellene på thrustere, og snu disse i alle mulige retninger noe som er så å si umulig dersom det må gå en mekanisk aksling fra dieselmotoren til propellen.

 

Hydrauliske alternativer er vel også blitt prøvd, men hydraulikk er bra til å overføre store krefter, men ikke til å overføre større effekter.

Link to post
Share on other sites

Dette siste du skrev her, Ole Petter, er med respekt å melde det største sludderet jeg har lest.

 

mvh tuffff

Det er i alle fall min erfaring, og jeg har deltatt i flere slike prosjekter. Siste innlegg var nok litt ironisk ment, men det er tilfelle at noen ekstreme rett og slett tror at man kan oppnå mye med lite og ingen ting. De fryser garantert på rompa for de har verken pengene eller noe annet som skal til for å få dette til å virke.

 

Hvor tror du El-bilene med utslitte batterier havner?

Du aner ikke hvor mange henvendelser jeg får etter at disse bilene skifter eier.

Link to post
Share on other sites

Jeg husker ikke ordrett hvordan Eivind Amble fremstilte dette med dieselelektrisk fremdrift, men det var noe med at:

Grunnet elektromoterens moment i alle turtall vil man kunne få langt bedre fremdrift pr. kilowatt. enn ved en kobling direkte til en forbrenningsmotor. Propellene vil også kunne tilpasses bedre til båt/motor og man vil få en mer effektiv propell i alle hastighetsområder.

 

Heng meg ikke på dette, jeg forsøker bare å gjengi essensen i hva han skrev. Han etterlot i hvert fall ingen tvil om at elektromotoren hadde en langt bedre virkningsgrad i båt enn hva en forbrenningsmotor har.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig med Tjaldur. Hel- eller delvis selvforsyning med strøm er et interessant tema i forbindelse med båt. Men desverre(?) er nok forsyningen fra sol og vind relativt liten og usikker, slik at en må ha andre alternativer i bakhånd. Og da blir det foreløpig mye styr og liten fart. Skal en satse på vindkraft er det nok mest effektivt med seilbåt og så kan en fylle på med solkraft for el. forsyningen ombord.

 

Konseptet som Figaro linker til er et alternativ med delvis selvforsyning fra stort solpanel på taket. Sikkert brukbart der hvor solen skinner ofte fra skyfri himmel. Her er el.farten 6 knop. Brukbar marsjhastighet for meg, men neppe for alle. Ellers også en flott båt med klassiske linjer.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at med en seilbåt, forsynt med solceller, vindmølle og slepelading kan bli tilstrekkelig selvforsynt med strøm til å manøvrere ut og inn av havner med en elektrisk motor. Så kan man evt. ha et aggregat i reserve, som backup. Ofte behøver man ikke å bruke motor i det hele tatt f. eks. hvis man vil ligge på svai, hekte seg på en bøye eller det finnes en ledig plass hvor man kan ligge longside. I trange havner derimot kan man selvsagt trenge en motor. Men som regel er det små avstander man skal passere og farten bør som regel være lav, langt under skrogfart. derfor tror jeg dette konseptet først og fremst vil være av interesse for seilbåter.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei!

 

Mye interessante meninger her. Jeg tror nok at elektrisk fremdrift har en større fremtid enn hva mange tror. Det er flere grunner til det:

 

1. Jeg tror fossilt brensel vil bli så dyrt til slutt at andre løsninger vil tvinge seg frem. Da er elektrisk en naturlig arvtaker.

 

2. Vedlikehold av forbrenningsmotorer er altfor kostbart. Det er vel derfor nybåt-salget går mer mot utenbords motorer nå og seilbåt er populært som aldri før.

 

Det største problemet med elektrisk fremdrift i dag er lagring av energi. Batteriene har for liten kapasitet og for liten levetid. Jeg har tro og håp om at dette vil bedre seg på sikt.

 

Jeg følger med i spenning på hva Mastervolt driver med på siden de er markedsledere på dette i dag og har mange spennende systemer og produkter på plass allerede, inkl forholdsvis avanserte batterier.

 

Jeg er fasinert over denne teknoligien og kunne godt tenkt meg å prøve den i praksis. Rekkevidden kan jo alltid forlenges med aggregat.

 

Sjekk ut Mastervolt sine systemer:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...