Igor Larsen Startet 25.August.2010 Link til dette innlegget Startet 25.August.2010 (redigert) Har en Yanmar 2gm direkte sjølvannskjølt motor med eksospotte som delvis består av gummi. Eksosen blir så varm at det begynner å ryke av eksospotten. Motoren når også høy driftstemperatur. Anntar at den får ca 80°c (Har ikke målt temperaturen). Har koblet fra slangen som går til eksosbendet og målt at det går seks liter vann i minuttet ved ca 100-->1500 o/min. Har også demontert slangen fra sjøvannspumpen, og blåst i slangen fra eksosbendet. Der var det helt åpent. Det er åpent fra sjøvannsinntaket i båten og til sjøvannspumpen. Har byttet impeller i sjøvannspumpen. Kan det være at det indre røret i blandebendet er tæret opp? Redigert 25.August.2010 av Igor Larsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 (redigert) Kanskje toppen begynner å bli tett? Saltvann begynner å krystallisere seg når den når en viss temp, vis e husker rett så er det rundt 50 - 60 grader. da begynner kjølevanns kanalene i toppen å bli tette, og motoren blir varmere.. Du kan evt, kjøre igjennom med systemrens, og se om det hjelper. Står mye om hvordan man skal bruke systemrens vis du bare søker litt Redigert 25.August.2010 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 6 l\min.. høres ikkje det veldig lite ut? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Motoren burde gå på ikke mer enn 50 grader C. Som andre hevder på denne tråden. Om alderen på denne motoren er mellom 15- og 20 år, så har du sannsynligvis et korrosjons- eller forkalkningsproblem. Korrosjonsproblemet vil være det mest alvorlige. Man må nok ta inn over seg at disse små, saltvannskjølte motorene er 'engangsmotorer', bruk og kast. Sitér dette innlegget Link to post
Vrengen Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 er termostatene i orden? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 26.August.2010 Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 (redigert) .... Man må nok ta inn over seg at disse små, saltvannskjølte motorene er 'engangsmotorer', bruk og kast. Engangsmotorer? Kva er det for noko sprøyt? Kva meiner du med engangsmotor, at etter en oppstart så er den bare å kaste? Eller at den "bare" holder 20 år? Med tilstrekkelig vedlikehold, så holder ein sjøvannskjølt motor i mange år. Min far har ein saltvannskjørt motor som har gått... tja... 10000 timer. Den er frå 1970. Den er altså 40 år gammel. Er det ein engangsmotor? Absolutt ALLE motorer trenger tilstrekkelig vedlikehold. Blir det slurvet med vedlikeholdet, så seier det seg sjølv at motoren ikkje vil vare lenge. Rett og slett skremselspropaganda kaller eg det du kommer med Redigert 26.August.2010 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 26.August.2010 Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 veldig enig der bellen Med normalt godt vedlikehold så lever disse motorene leeenge! Sitér dette innlegget Link to post
Vrengen Svart 26.August.2010 Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 er rimelig sikker på at du finner ingen motorer som er produsert i dag som kommer til å holde tilsvarende lenge som de gode gamle dunkerene..... idiotiske utsagn av noen som ikke har peiling:) Sitér dette innlegget Link to post
Igor Larsen Svart 27.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 (redigert) Det er mulig at termostaten er deffekt. Skal sjekke dette senere. Men mistenker at inner røret i blandebendet er tæret opp. Hvilken effekt vil det ha på eksosen/motoren? Redigert 27.August.2010 av Igor Larsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.August.2010 Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 (redigert) Engangsmotorer? Kva er det for noko sprøyt? Kva meiner du med engangsmotor, at etter en oppstart så er den bare å kaste? Eller at den "bare" holder 20 år? Med tilstrekkelig vedlikehold, så holder ein sjøvannskjølt motor i mange år. Min far har ein saltvannskjørt motor som har gått... tja... 10000 timer. Den er frå 1970. Den er altså 40 år gammel. Er det ein engangsmotor? Absolutt ALLE motorer trenger tilstrekkelig vedlikehold. Blir det slurvet med vedlikeholdet, så seier det seg sjølv at motoren ikkje vil vare lenge. Rett og slett skremselspropaganda kaller eg det du kommer med Det er nok du som roter deg bort her. Yanmar 2GM og tilsvarende kan ikke sammenlignes med de gamle FM og tilsvarende motorer. Yanmarene er lettbygde, hurtigløpende motorer. Nå kan trådstarter bytte termostaten. Gjerne flere ganger. Det han meget sannsynlig vil oppdage, er at motoren går like varm. Grunnen er at motoren over en tid har krøpet for høyt opp i temperatur. Dette fører til at sjøvannet begynner utfelling at kalker og salter (scaling). Hvis du har en probat måte å fjerne disse stoffene som ikke samtidig er korrosjonsfremmende, så burde du ta patent. Offshoreindustrien ville være meget interessert i stoffet. Så er det som trådstarter selv er inne på, blandebendet går ofte tett grunnet korrosjon. Det står muligens noe i instruksjonsboken om at dette bendet i såfall bør byttes ca. hvert 7. år. At pappaen din hadde en motor som har gått 40 år blir en tøvete sammenligning om du ikke oppgir hva slags motor dette var. Hvis du sjekker med dem som virkelig har peiling, vil du sannsynligvis etter hvert lande på at disse motorene har design life på mellom 15- og 20 år. Det er ikke timetallet som knekker disse engangsmotorene, det er alder i saltvann. Dernest er vedlikeholdet viktig. At man for eksempel plukker ut anoder før man kjører frostvæskeblanding ved eventuell vinterkonservering så man ikke kommer inn i overspenningskurver. Til sammenligning sitter det en ferskvannskjølt motor i Hulda som ble startet for første gang i 1985. Den er overhalt en gang og er 80 % som ny. Dette er på sett og vis også en engangsmotor, men den tåler en helrenovering i livsløpet. Så motoren til Hulda er nå klar for minst 20 år til. Redigert 27.August.2010 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.August.2010 Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 Kan det være at det indre røret i blandebendet er tæret opp? Eg ville kikket på dette ja, om vannet ikkje tilsettes riktig vinkel i slangen så vil det kanskje ikkje kjøle slangen rett. 5-6 liter i minuttet hørtes lite ut, så eg ville begynt med systemrens. Skikkelig runde med noko sterke stoff. Sett inn gamle impeller igjenn og spar den nye til etterpå. Man må nok ta inn over seg at disse små, saltvannskjølte motorene er 'engangsmotorer', bruk og kast. Heldigvis ikkje så stort problem for disse små, verre med de Dyre nyere som koster 6 siffer og varer jysla lenge....ville ikkje hatt hvilken som helst farge på motoren min nei Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Igor Larsen Svart 28.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 Hvilket stoff er det man tilsetter i kjølevannet for å rense kretsen? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 28.August.2010 Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 Blant annet dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.