Jump to content

Eksosutløp på Volvo Penta 290 drev

kengu

Recommended Posts

Jeg har skaffet meg to brukte hekkaggregat VP 290, men oppdaget at disse hadde vært montert med ekstern eksosutløp og ikke benyttet eksosutløpet gjennom aggregatet. Utløpene i aggregatene var kuttet og sveist igjen. Jeg lurer på om noen har erfaring med ulemper eller fordeler med å ha esosutløpene direkte gjennom skutesiden , selvfølgelig med vannlå. Høre gjerne meninger og erfaringer før jeg monterer disse. Har VP280 drev idag og her går eksosen den vanlige veien gjennom drevet. Jeg har ikke sjekket prisen på orginale eksosrør til aggregatene, men antar at disse koster en del.

Jeg skal bytte transom også siden de gamle for 280 drevene ikke passer til 290.

Min vurdering er at prismessig vil det være fornuftig å benytte egne eksospotter og eksosutløp istedet for utløpene i drevet. Usikkerheten er om det er uventede ulemper med ekstern eksos mht. lyd og andre forhold. Tar også mer plass i motorrommet med ekstern eksos og potter.

Regner med du er klar over at AQ290 ikke passer i hullet til AQ280 i akterspeilet, og det må støpes noe.

Prismessig vil du nok komme noe billigere ut av det, men lyddempere, vannlåser, rør og annet koster noen kroner, og det vil uansett bråke mer enn eksos som kommer ut under vann igjennom drevet, og i enkelte tilfeller vil det bråke MYE mer enn eksos som kommer ut gjennom drevet.

Regner med at du fortsatt skal benytte våt eksos, slik at varmgang ikke vil være noe stort problem.

Vet ikke hva slags båt det er eller hva slags motorer du har, men tror jeg ville anbefalt å kjøpe orginale eksosrør, eventuelt forsøke å finne noen brukt.

Har registrert at det noe avvik på utskjæringen på 280 og 290. Har uansett tenkt å benytte våt eksos. men det er igrunnen dette med lyd som gjør meg mest usikker. Vet ikke om røret på 280 transomen passer på 290, men dersom det er likt så blir nok løsningen orginal eksosutløp gjennom aggregatet.

Lurte på om det er noen som har erfaring med aggregat og ekstern eksos.

Har registrert at det noe avvik på utskjæringen på 280 og 290.

Du må støpe igjen litt av hullet fra AQ280 drevet for å få AQ290 til å passe.

men det er igrunnen dette med lyd som gjør meg mest usikker.

Det vil nok bråke litt. Sannsynligvis svært lite på tomgang, og deretter rimelig proggressivt økende oppover i turtallsområdet.

Med nok lyddemping er det fullt mulig å få det levelig.

Vet ikke om røret på 280 transomen passer på 290, men dersom det er likt så blir nok løsningen orginal eksosutløp gjennom aggregatet.

Tar det litt fra hukommelsen nå, men AQ290 kom i en tidlig og en sen modell, med forskjellige fester til eksosrøret på transomfeste. Ingen av de så vidt jeg husker er like som AQ280, slik at de gamle eksosrørene nok ikke kan benyttes. Men du kan jo prøve å se om de er like, det er mulig jeg tar feil.

Lurte på om det er noen som har erfaring med aggregat og ekstern eksos.

Det er ikke noe problem med denne løsningen utover varmgang, eksosrøyk og lyd.

Drevet vil ikke berøres av dette i det hele tatt. Mange båter kom orginalt med drev med blokkert eksosutløp, og istedet med eksos ut bak i akterspeilet eller på sidene av båten, både tørr og våt ekstern eksos er forsøkt av flere båtfabrikanter, noen med stort hell.

Motoren vil heller ikke berøres av dette, annet enn at den får "puste" litt bedre, men sannsynligvis ikke nok til at du merker noen effektendring.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...