halldor Startet 25.August.2010 Link til dette innlegget Startet 25.August.2010 Hei ! Jeg har en sånn en som har gått 2900 timer og lurer på om noen har erfaring med å ettermontere turbolader på en 6,2 liters ford- eller har hørt om dette skader maskinen.Har lest et sted at dette skal kunne la seg gjøre.Men erfaring er no engang erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Kæpten Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Ta kontakt med KD trading i Bergen. Kdtrading.no så finner du tlf nummeret. De vet trolig det som er å vite om Ford. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 26.August.2010 Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 (redigert) 2715E er noen fantastiske slitere med laaaang levetid og lite feil,- dersom de får leve et liv som de er tilpasset for. De ble vel produsert en gang på slutten av 70-tallet og stod blant annet som standard i Grand Banks på denne tiden. Jeg ville ligge langt unna turbo på denne. Timeantallet indikerer vel kun "snart innkjørt" for din motor, men alderen begynner å bli betydelig. Jeg mener turbo-ombygning på denne er en omfattende sak, med ny manifoil, kam, m.m. Dette ser jeg på som et risikoprosjekt uansett. En feifri og godt behandlet 2715E både fortjener og vil sannsynligvis gå mange år enda i original stand. Trenger du mer hk, så selg heller motoren og kjøp en Ford 180 hk som er bygget på samme blokk, men med turbo. Mellomlegget behøver ikke koste mer enn en mislykket ombygning på din nåværende motor. Dersom motoren din i utgangspunktet fungerer bra, så la den få fortsette sin trauste penjonstilværelse uten anabole steroider. Redigert 26.August.2010 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.August.2010 Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 Ingen problem har eg funnet ut via skikkelige mekanikere. Har samme prosjekt i hodet. Trur min heiter 2725E. Bytter ingeting slik eg har funnet ut. Moderat turbo og ta ut inntil 180 hk er planen. Rein mekanisk turbo. Sveise til nytt blandebend som turbo passer på, og slange rett på innsugmanifoilen. Oljekjøling til turbo kan eg ta ut fleire plasser, evt via T-forbindelse på oljetrykkmåler. Retur ned i bunnpanna. Retur er vel største jobben, mulig en må bore og sveise noko der. Men eg har vurdert behov for eksostemperaturmåler og kjølevannsalarm. Skal du ha meir hester en feks 180, så er det mulig du må sjekke om motoren har underspyling av stempel feks, større dyser kanskje. Etter montering er det bare å lese eksostemperatur og justere litt meir diesel på pumpa, skal vist sitte ein skrue oppå. Men eg tenkte også å snakke med KD før eg gikk i gang. Eg har parkert prosjektet av helsemessige årsaker inntil videre. Turbo gir veldig rolig gange på motoren, dvs mindre støy. Eg har ikkje fundert meir fordi det vil innebære slipping og ny propell for å gi gevinst i fart. Da begynner kronene å løpe. Ein brukt turbo koster ikkje all verden, men eg har ikkje sett meg ut kor stor den skal være ennå. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Tilde Svart 26.August.2010 Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 (redigert) Enig med Phoebe her. Kjenner denne motoren fra nettopp en tidligere Grand Banks og bortsatt fra litt hard gange og gammel konstruksjon, var det en det usedvanlig pålitelig motor. Tenk også på at båt og motor skal selges en dag. Kjennere vet hva en original 2715E er og kjøper den gjerne, men jeg personlig vil ikke ta i hjemmesnekrede turbokonstruksjoner med egenpatenterte kjølerør og med pumper som er "justert litt" på frihånd av overivrige garasjeingeniører. Uansett hvor fin båten er, går jeg konsekvent forbi slike prosjekter hvis det fremgår hjemmemodifiseringer i salgsannonsene. Men det er nå meg. Redigert 26.August.2010 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 26.August.2010 Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 (redigert) Ville nok heller solgt den 2715E motoren og kjøpt meg en ferdig turboutgave av samme motor. Bare tull å fikle med denne motoren. Ny kam må inn pluss eksosmanifold og dieselpumpa må justeres opp for økt brennstoffmengde. Mine 2725E på 128 Hk har underspyling av stempler fra rammelageroverfallet. Uslitelige motorer uten turbo. Redigert 26.August.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
halldor Svart 26.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 Hei igjen og takk for alle svarene... Hvis jeg har forstått det rett så vil en 120 Hk ford med turbo øke til ca 150Hk og til 180 Hk med en intercooler i tillegg.En ren turbo uten intercooler er det jeg forestiller meg. Motoren min er fra 1984 har gått noen timer men er tett og fin, bruker ikke olje og den røyker ikke noe unormalt så å bytte til en annen er ikke så fristende.... Men det blir nok å ta en tlf til KD trading før noe ombygging blir gjennomført.. .......Hvis en tar varmt forstøvet vann(spray flaske)og sprayer dette forsiktig inn i innsugingen på en varm motoren for å løse opp gammelt sot og skitt for å øke effekten- noen synspunkter eller erfaringer på det?? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.August.2010 Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 .......Hvis en tar varmt forstøvet vann(spray flaske)og sprayer dette forsiktig inn i innsugingen på en varm motoren for å løse opp gammelt sot og skitt for å øke effekten- noen synspunkter eller erfaringer på det?? Totalt bortkasta. Vannet vil fordampe lenge før det får gjøre noko anna nytte. Om du da ikkje står med spyleslangen inn i innsuget. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.August.2010 Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 Vann er ut-testet og dokumentert virkning. Mange har fått jevn fin gange i nedsotede "bestefar-motorer". Spesielt turbohus og innsug har godt av slik rens. Skal eg gjere det på ein motor så bruker eg feks 2ltr spylervæske. Større motorer har det som intervall for å rense. Men det er som med allt anna. Best å vita kva ein gjer på, og på egen risiko. Har du hørt med KD? Skal bli spennende å prøve finne ut forskjell mellom 2725 og 2704. Ser ut som om de har samme veiv...samme stempel...samme ojlesystem...samme kjølere.... Mangler turbo og luftkjøler, Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bartesam Svart 27.August.2010 Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 Forskjellen på 2725E og 2704 er vel slagvolumet. 6,2 i 2725E og 5,9 i 2704. Mine 2725E Otosan er bygget i Tyrkia, og 2704 er vel bygget i Uk Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
bellen Svart 27.August.2010 Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 Vann er ut-testet og dokumentert virkning. Mange har fått jevn fin gange i nedsotede "bestefar-motorer". Spesielt turbohus og innsug har godt av slik rens. ...... Nei!!! Ein motor uten turbo vil få minimal virkning med vannvasking. Ja, med turbo er det heilt vanlig att ein vannvasker skovlene på turbinsida. Men å sprøyte vann rett inn i luftinntaket på ein motor uten turbo vil ikkje ha noko virkning på grunn av at vannet vil fordampe meget fort inne i forbrenningskammeret. Og eg vil annbefale å ikkje gjere det på ein motor av eldre årgang på grunn av at større størkna oljeflak KAN løsne frå innsugsmanifold og havne inn i sylindere og forårsake totalhavari. Eg har meir tru på å skrue av innsugsmanifold og eksosmanifold og syrevaske desse. Og om enn vil lage seg ekstraarbeid, så kan enn skrue ut alle brennstoffdyser og helle diesel ned i sylinderane og la det stå eit par døgn så eventuelt sot fra stempelkronene løsner. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.August.2010 Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 2715 og 2704 har samme boring ser eg. 2725 har litt større. Så der tok eg feil at de hadde like stempel på 2704 og 2725. Veivlager er samme på alle 3. Ventiler er samme på alle 3. Innsugsmanifoil er litt forskjell, trur 2725 hadde litt større kanaler, husker ikkje fra eg skifta sist. Toppakning er samme på 2715 og 2704.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
halldor Svart 27.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 hei igjen. Nei jeg har ikke snakket med KD trading, var ombord i en båt med 2725 motor med rein turbo. Der var masse mer detaljer enn jeg hadde forestilt meg, så alt i alt så blir det nok noe som må sjekkes og gennomtenkes både en og to ganger før jeg bestemmer meg.Ser bl.a. at der er 4 toms eksosslange jeg har 3. er det noe som også må skiftes? Ser forresten at Markussen skriver om dette temaet i" den store kloke, og håndskrene, boken"- Ka e d ? d e vri ! - på side 404 om temaet. Han er bl.a. opptatt av viktigheten av å bruke en riktig turbo spesialbygd til maretimt bruk og ikke minst er han opptatt av å holde temeraturen i rommet så lavt som mulig.Han snakker om effektta på opp til 25%.-.. Må lesr mer for å finne ut om han også har meninger om vannrensing av motor... Er det ikke noe om at vann som fordamper går over i gassform ved ca 100 grader og at 1kg vann blir til ca 1m3(1000 liter) damp - det må vel ruska godt i en skitten motor...selv uten turbo.. Gir det en bere effekt å tilsette spylervæske, blander du den ut da og i tilfelle til hvilke forhold? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.August.2010 Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 (redigert) Hvilke flere detaljer snakker vi om? eksos- olje til turbo- oljeretur- justere litt på pumpa- slik har eg summert. Dieselforbrenning vil være riktig basert på målinhger i eksostemperatur. Det er ikkje så vanskelig å få det til sjølv om andre her trur det er opp til ingeniører å utbedre ting. Det ville vert det samme for meg å handle ein brukt pc som nokon har satt sammen sjølv....aldri i verden. Eksos er grei, viktig at motoren får puste, men det er ikkje behov for 4" før du kommer opp mot 180hk, det er nok meir en lempelig løsning pga utgang (blandebend) etter turbo. Men eksosslange og evt skifte gjennomførinbg er jo gjort på 1-2-3. Spylerveske var rett og slett fordi at dette er nesten alkoholrelatert. Det er mange dieselentusiaster som trimmer motorer med alkoholinnsprøytning.( i moderate mengder) Det holder motoren rein og gir økt effekt gjennom en slags økt intercoolervirkning. Men igjenn, dersom dette var vits så ville det vert montert fra fabrikk, sant? så vi gjør ikkje slik vel? Det er lite konstruktivt, og svært fordommsfullt å høre de derre "trur du at du er du bedre en de som konstruert motoren" leksene... Ville du kjøpt ein TMD40A som er bygd om til TAMD? -off...å nokon overivrige har lekt seg her... eller på nyere biler som blir chippet ned for å møte europeisk marked, og så settes tilbake til meir effekt...whoaaaa Eller alle 15hk som ble bygget ned til 9,9 fot å imøtekomme marked....ja fysj må aldri kjøpe ein slik garasjetrimmet påhengs.... Motorer settes sammen med forskjellige deler for å møte forskjellige marked(avgiftsmarked), og dette kan faktisk endres ja. red: turbo til maritimt bruk, er det bronsehus med zinker på kanskje? alle vanlige turboer er oljekjølte Redigert 27.August.2010 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
milli Svart 27.August.2010 Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 Hei.Prøvde det samme for ca 20år siden.Resultatet var gjennomslag i sylinder og skjørtebank i stempel som måtte skiftes etterpå pga for høy kompresjon. Det var på forhånd skiftet til stempler for turbomotor.6.2l er ikke beregnet for turbo. Vil på det sterkeste fraråde å gjennomføre dette.Selg motoren og kjøp en orig.turbomotor ( 5.9l). Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.August.2010 Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 off då. Men det finnest altså egne turbostempler til 6,2 som ikkje tålte dette alikevel ? Høres ut som den har gått varm, feil dieselblanding, eller fikk du sjekket dette? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
TideRace Svart 27.August.2010 Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 Hvilke flere detaljer snakker vi om? .... Er det ikke en aldri så liten detalj som heter kam som også må byttes, Sæbø? Så vidt jeg vet er ikke denne lik på med og uten turbo-versjonen. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.August.2010 Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 ...... red: turbo til maritimt bruk, er det bronsehus med zinker på kanskje? alle vanlige turboer er oljekjølte Slike såkalla turboer til maritimt bruk er også gjerne vannkjølt av ferskvannskjølinga til motoren. Dette er for at overflatetemperaturen på turboen ikkje skal bli så høg slik at den varmer opp motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 27.August.2010 Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 2715 og 2704 har samme boring ser eg. 2725 har litt større. Jeg har hatt en 2715 og den var på 6,22, så at motorene har samme boring kan nok ikke stemme. 2717 er en solid sliter, men den passer ikke å på turbo påmontert. Hvis man bare setter på en turbo får man minimalt effekt økning. Å si at den vil gi 150hk med turbo og 180hk med turbo og intercoler stemmer ikke for denne motoren. Da er det 2704 man må bygge om. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.August.2010 Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 Er det ikke en aldri så liten detalj som heter kam tja det har eg ikkje sjekka om de er like. Slike såkalla turboer til maritimt bruk er også gjerne vannkjølt av ferskvannskjølinga til motoren. Ja det finnest sikkert. Men so what? alle vanlige er oljekjølte Jeg har hatt en 2715 og den var på 6,22 stemmer, eg såg feil. slaglengde var lik, ikkje boring. Fleire avvik og/eller tips? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Odd Arne Roll Svart 2.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2013 Jeg har nettop kjøpt meg en 1979 modell med en 2715e turbo-intercooler 180hk og er på jakt etter en motormanual (helst skikkelig verstedsmanual). Noen som vet hvor jeg kan få tak i en manual til denne eller kanskje kan sende meg en? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 3.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2013 Du finner den i dokumentarkivet. Men denne mototeren var vel levert uten turbo? Sitér dette innlegget Link to post
Odd Arne Roll Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Fant ut at motorskiltet ved roret må være fra en gammel motor, den jeg har ser ut som en 2704ET Turbo (ikke turbo pluss så vidt jeg kan forstå). Tusen takk for hjelpen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.