Jump to content

Ettermontering av turbo på Ford 2715E


halldor

Recommended Posts

2715E er noen fantastiske slitere med laaaang levetid og lite feil,- dersom de får leve et liv som de er tilpasset for.

De ble vel produsert en gang på slutten av 70-tallet og stod blant annet som standard i Grand Banks på denne tiden.

Jeg ville ligge langt unna turbo på denne. Timeantallet indikerer vel kun "snart innkjørt" for din motor,

men alderen begynner å bli betydelig.

Jeg mener turbo-ombygning på denne er en omfattende sak, med ny manifoil, kam, m.m.

Dette ser jeg på som et risikoprosjekt uansett.

En feifri og godt behandlet 2715E både fortjener og vil sannsynligvis gå mange år enda i original stand.

Trenger du mer hk, så selg heller motoren og kjøp en Ford 180 hk som er bygget på samme blokk, men med turbo.

Mellomlegget behøver ikke koste mer enn en mislykket ombygning på din nåværende motor.

Dersom motoren din i utgangspunktet fungerer bra, så la den få fortsette sin trauste penjonstilværelse uten anabole steroider.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post

Ingen problem har eg funnet ut via skikkelige mekanikere.

Har samme prosjekt i hodet. Trur min heiter 2725E.

Bytter ingeting slik eg har funnet ut. Moderat turbo og ta ut inntil 180 hk er planen. Rein mekanisk turbo. Sveise til nytt blandebend som turbo passer på, og slange rett på innsugmanifoilen. Oljekjøling til turbo kan eg ta ut fleire plasser, evt via T-forbindelse på oljetrykkmåler. Retur ned i bunnpanna. Retur er vel største jobben, mulig en må bore og sveise noko der.

Men eg har vurdert behov for eksostemperaturmåler og kjølevannsalarm.

 

Skal du ha meir hester en feks 180, så er det mulig du må sjekke om motoren har underspyling av stempel feks, større dyser kanskje.

 

Etter montering er det bare å lese eksostemperatur og justere litt meir diesel på pumpa, skal vist sitte ein skrue oppå.

 

Men eg tenkte også å snakke med KD før eg gikk i gang. Eg har parkert prosjektet av helsemessige årsaker inntil videre.

 

Turbo gir veldig rolig gange på motoren, dvs mindre støy.

 

Eg har ikkje fundert meir fordi det vil innebære slipping og ny propell for å gi gevinst i fart. Da begynner kronene å løpe. Ein brukt turbo koster ikkje all verden, men eg har ikkje sett meg ut kor stor den skal være ennå.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Enig med Phoebe her. Kjenner denne motoren fra nettopp en tidligere Grand Banks og bortsatt fra litt hard gange og gammel konstruksjon, var det en det usedvanlig pålitelig motor.

Tenk også på at båt og motor skal selges en dag. Kjennere vet hva en original 2715E er og kjøper den gjerne, men jeg personlig vil ikke ta i hjemmesnekrede turbokonstruksjoner med egenpatenterte kjølerør og med pumper som er "justert litt" på frihånd av overivrige garasjeingeniører.

Uansett hvor fin båten er, går jeg konsekvent forbi slike prosjekter hvis det fremgår hjemmemodifiseringer i salgsannonsene.

Men det er nå meg.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post

Ville nok heller solgt den 2715E motoren og kjøpt meg en ferdig turboutgave av samme motor. Bare tull å fikle med denne motoren. Ny kam må inn pluss eksosmanifold og dieselpumpa må justeres opp for økt brennstoffmengde. Mine 2725E på 128 Hk har underspyling av stempler fra rammelageroverfallet. Uslitelige motorer uten turbo. :smiley:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post

Hei igjen og takk for alle svarene... Hvis jeg har forstått det rett så vil en 120 Hk ford med turbo øke til ca 150Hk og til 180 Hk med en intercooler i tillegg.En ren turbo uten intercooler er det jeg forestiller meg. Motoren min er fra 1984 har gått noen timer men er tett og fin, bruker ikke olje og den røyker ikke noe unormalt så å bytte til en annen er ikke så fristende.... Men det blir nok å ta en tlf til KD trading før noe ombygging blir gjennomført..

 

.......Hvis en tar varmt forstøvet vann(spray flaske)og sprayer dette forsiktig inn i innsugingen på en varm motoren for å løse opp gammelt sot og skitt for å øke effekten- noen synspunkter eller erfaringer på det??

Link to post

 

.......Hvis en tar varmt forstøvet vann(spray flaske)og sprayer dette forsiktig inn i innsugingen på en varm motoren for å løse opp gammelt sot og skitt for å øke effekten- noen synspunkter eller erfaringer på det??

 

Totalt bortkasta. Vannet vil fordampe lenge før det får gjøre noko anna nytte. Om du da ikkje står med spyleslangen inn i innsuget.

Link to post

Vann er ut-testet og dokumentert virkning. Mange har fått jevn fin gange i nedsotede "bestefar-motorer". Spesielt turbohus og innsug har godt av slik rens. Skal eg gjere det på ein motor så bruker eg feks 2ltr spylervæske. Større motorer har det som intervall for å rense. Men det er som med allt anna. Best å vita kva ein gjer på, og på egen risiko.

 

Har du hørt med KD?

Skal bli spennende å prøve finne ut forskjell mellom 2725 og 2704. Ser ut som om de har samme veiv...samme stempel...samme ojlesystem...samme kjølere.... Mangler turbo og luftkjøler,

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Vann er ut-testet og dokumentert virkning. Mange har fått jevn fin gange i nedsotede "bestefar-motorer". Spesielt turbohus og innsug har godt av slik rens.

 

......

 

Nei!!! Ein motor uten turbo vil få minimal virkning med vannvasking. Ja, med turbo er det heilt vanlig att ein vannvasker skovlene på turbinsida. Men å sprøyte vann rett inn i luftinntaket på ein motor uten turbo vil ikkje ha noko virkning på grunn av at vannet vil fordampe meget fort inne i forbrenningskammeret. Og eg vil annbefale å ikkje gjere det på ein motor av eldre årgang på grunn av at større størkna oljeflak KAN løsne frå innsugsmanifold og havne inn i sylindere og forårsake totalhavari.

Eg har meir tru på å skrue av innsugsmanifold og eksosmanifold og syrevaske desse. Og om enn vil lage seg ekstraarbeid, så kan enn skrue ut alle brennstoffdyser og helle diesel ned i sylinderane og la det stå eit par døgn så eventuelt sot fra stempelkronene løsner.

Link to post

2715 og 2704 har samme boring ser eg. 2725 har litt større. Så der tok eg feil at de hadde like stempel på 2704 og 2725. Veivlager er samme på alle 3. Ventiler er samme på alle 3. Innsugsmanifoil er litt forskjell, trur 2725 hadde litt større kanaler, husker ikkje fra eg skifta sist. Toppakning er samme på 2715 og 2704....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

hei igjen.

Nei jeg har ikke snakket med KD trading, var ombord i en båt med 2725 motor med rein turbo. Der var masse mer detaljer enn jeg hadde forestilt meg, så alt i alt så blir det nok noe som må sjekkes og gennomtenkes både en og to ganger før jeg bestemmer meg.Ser bl.a. at der er 4 toms eksosslange jeg har 3. er det noe som også må skiftes?

 

Ser forresten at Markussen skriver om dette temaet i" den store kloke, og håndskrene, boken"- Ka e d ? d e vri ! - på side 404 om temaet. Han er bl.a. opptatt av viktigheten av å bruke en riktig turbo spesialbygd til maretimt bruk og ikke minst er han opptatt av å holde temeraturen i rommet så lavt som mulig.Han snakker om effektta på opp til 25%.-.. Må lesr mer for å finne ut om han også har meninger om vannrensing av motor...

 

Er det ikke noe om at vann som fordamper går over i gassform ved ca 100 grader og at 1kg vann blir til ca 1m3(1000 liter) damp - det må vel ruska godt i en skitten motor...selv uten turbo.. :smiley:

 

Gir det en bere effekt å tilsette spylervæske, blander du den ut da og i tilfelle til hvilke forhold?

Link to post

Hvilke flere detaljer snakker vi om?

eksos- olje til turbo- oljeretur- justere litt på pumpa- slik har eg summert.

Dieselforbrenning vil være riktig basert på målinhger i eksostemperatur. Det er ikkje så vanskelig å få det til sjølv om andre her trur det er opp til ingeniører å utbedre ting. Det ville vert det samme for meg å handle ein brukt pc som nokon har satt sammen sjølv....aldri i verden.

 

Eksos er grei, viktig at motoren får puste, men det er ikkje behov for 4" før du kommer opp mot 180hk, det er nok meir en lempelig løsning pga utgang (blandebend) etter turbo. Men eksosslange og evt skifte gjennomførinbg er jo gjort på 1-2-3.

 

Spylerveske var rett og slett fordi at dette er nesten alkoholrelatert. Det er mange dieselentusiaster som trimmer motorer med alkoholinnsprøytning.( i moderate mengder) Det holder motoren rein og gir økt effekt gjennom en slags økt intercoolervirkning.

Men igjenn, dersom dette var vits så ville det vert montert fra fabrikk, sant? så vi gjør ikkje slik vel?

 

Det er lite konstruktivt, og svært fordommsfullt å høre de derre "trur du at du er du bedre en de som konstruert motoren" leksene...

Ville du kjøpt ein TMD40A som er bygd om til TAMD? -off...å nokon overivrige har lekt seg her... eller på nyere biler som blir chippet ned for å møte europeisk marked, og så settes tilbake til meir effekt...whoaaaa

Eller alle 15hk som ble bygget ned til 9,9 fot å imøtekomme marked....ja fysj må aldri kjøpe ein slik garasjetrimmet påhengs.... Motorer settes sammen med forskjellige deler for å møte forskjellige marked(avgiftsmarked), og dette kan faktisk endres ja.

 

red: turbo til maritimt bruk, er det bronsehus med zinker på kanskje? alle vanlige turboer er oljekjølte

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Hei.Prøvde det samme for ca 20år siden.Resultatet var gjennomslag i sylinder og skjørtebank i stempel som måtte skiftes etterpå pga for høy kompresjon. Det var på forhånd skiftet til stempler for turbomotor.6.2l er ikke beregnet for turbo. Vil på det sterkeste fraråde å gjennomføre dette.Selg motoren og kjøp en orig.turbomotor ( 5.9l).

Link to post

2715 og 2704 har samme boring ser eg. 2725 har litt større.

Jeg har hatt en 2715 og den var på 6,22, så at motorene har samme boring kan nok ikke stemme. 2717 er en solid sliter, men den passer ikke å på turbo påmontert. Hvis man bare setter på en turbo får man minimalt effekt økning. Å si at den vil gi 150hk med turbo og 180hk med turbo og intercoler stemmer ikke for denne motoren. Da er det 2704 man må bygge om.

Link to post

Er det ikke en aldri så liten detalj som heter kam

 

tja det har eg ikkje sjekka om de er like.

 

 

Slike såkalla turboer til maritimt bruk er også gjerne vannkjølt av ferskvannskjølinga til motoren.

 

Ja det finnest sikkert. Men so what? alle vanlige er oljekjølte

 

 

Jeg har hatt en 2715 og den var på 6,22

 

stemmer, eg såg feil. slaglengde var lik, ikkje boring.

 

 

Fleire avvik og/eller tips?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...