Jump to content

Kondens i tak på seilbåt

Stryder

Recommended Posts

Hei

Vi er tre stk som endelig har kjøpt oss en seilbåt.

Båten er en Jouet 22 / Elor 65 / Elvstrøm 65, kommer litt ann på hvor du er i europa. :)

I skandinavia er den kjent som Elvstrøm 65, mens i frankrike hvor den er bygd kalles den Jouet 22

88.jpg

Den står fortsatt i gøteborg, men vi skal hente på en henger neste helg. Jeg ville seile den hjem, men de to andre feiga ut... :(

Tror ihvertfall vi har gjort et kupp, båten ser knallbra ut utenom vinduene og taket hvor vi da kommer til spørsmålet.

Eiern før han vi kjøpte den av har nemmelig etterisolert taket og det ser ikke særlig bra ut:

103.jpg

Han gjorde dette visstnok pga kondens i båten, det er ca 10 mm med sort isolasjon med en stygg duk oppå og det ser styggere ut en på bildet og har løsnet flere steder.

Men trenger man egentlig isolasjonen i taket? Vi har ikke tenkt til å bruke den om vinteren, og tror heller ikke at vi kommer til å sove så mye i båten mens det er kaldt ute.

Burde det ikke da holde at vi f.eks limer på et litt tykt stoff i taket? Eller behøver vi i det hele tatt det?

Redigert av Stryder (see edit history)

Gratulerer med båt og velkommen til Båtplassen!

Brukt eldre seilbåt betyr gjerne litt arbeid i kahytten til å begynne med.

Du må regne med litt dråpesamling i taket hvis du ikke isolerer. Varme stiger som kjent og møter kaldt tak:

Da blir kondens uunngåelig. Spørsmålet om det gjør noe er et komfort-tema.

En båt helt uten innertrekk føles litt "rå".

Hvis du etterlater båten i lengre tid vil det til slutt sette seg litt sorte prikker i materialet.

Da er det best å ha malt/lakkert overflate som er lett å rengjøre.

Det er en del jobb å rive av det gamle trekket, fordi mye sitter antagelig ganske fast i lim og skumgummiert bakside av trekket. For å få det vekk trenges en kombinasjon av sliping, pussing og børsting og påføring av limløsende stoffer.Det er forøvrig ikke sikkert at det er malt/lakkert under.

Lykke til!

Takk for innspill!

Det så ut som han som gjorde jobben har tatt av det gamle trekket som pleier å være på de båtene, det var ihvertfall rett inn til glassfiber under. Og isolasjonen han hadde satt på virket dårlig festet så skal nok være grei å få av.

Så hvis man regner med at det er bare glassfiber, hva anbefales det at det gjøres? Kan godt kreve litt arbeid, så lenge resultatet blir bra! :)

Sommeren har jommen nok kondens i seg den også!

Viktig at feste for nytt lim blir bra, så det må ikke være puss/pulver og helst ikke gamle limrester på overflaten. Bruk støvsuger.

Det nye trekket jeg ville lagt på skulle IKKE innholde et eget lag med skumgummi fordi det tørker og smuldrer etter noen år. Det finnes andre trekk som koster litt mer, virker lunere og tykkere og har bedre kvalitet.

Det er også kommet et off-white trekk med ørlite grann struktur i overflaten som virket lunt. (Butikken Trebåten, www.trebaten.no)

Store flak med trekk er vanskelig å få til å sitte pent, det vitner mange besøk i bruktbåter om.

En fagmann/møbelsnekker vil nok kunne strekke nytt trekk både raskt og pent.

Det er vel grunnarbeidet tar som tar mest tid.

Gjør-det-selv forenklingstips:

* Skjære til plater som man kan montere trekket på og deretter skru hele platen opp.

* Del opp i trekket i mindre flater.

* Kanskje pynte overganger/skiller med lister?

* Kombinere materialer. F.eks rader med listverk i det skrå i taket og trekk i resten?

* Noen vanskelige/krumme flater kan jo få maling/lakk i stedet.

Hei

Har en gammel Shipman28 fra 1974.

Disse er kjent for kondensproblemer.

Første året jeg hadde den hadde jeg store problemer med kondens i kahytten, alt av papir muglet, og kondensdråpene hang "overalt".

Laget meg så en "takhatt" over forluka, med den egenskap at den er åpen for luft uten at nedbør har mulighet til å komme inn.

Takluka står nå åpen hele året rundt, det er slutt på kondens, det er slutt på bøker og annat papir som krøller seg og mugler....

Etter mitt syn er det barer en sikker løsning: Luft, luft og atter luft.

Om det er interesse for det kan jeg ta bilder av løsningen og legge ut her.

Mvh

Den står fortsatt i gøteborg, men vi skal hente på en henger neste helg. Jeg ville seile den hjem, men de to andre feiga ut... :(

For all del, ikke glem og skru av masten! :giggle: Vil vell ikke risikere og miste den på vei inn i en tunell, eller under en bro :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...