Jump to content

KAD 43, ryker mye - går dårlig ved "høy" fart

aslesp

Recommended Posts

Har en KAD 43 med VP290 drev.

Denne har gått dårlig i hele sommer (får den maks opp i 3200). Pluss det har manglet noen knop i fart. Ellers starter den og går som ei klokke.

Prøvde å "ruse" motoren. Da gikk den rett opp i 3650.

Virker som den ikke orker å gi fullt / eller komme opp i fullt turtall når den går med belastning.

Merket nå sist jeg skulle prøve å gi fullt at den ryker mye mere også nå en det den gjorde før.

Dette er en 2003 modell, gått 650 timer.

Har byttet luftfilter, oljefilter, olje etc. Men ikke diesel filter. Kan det være så enkelt at det ligger her?

Et tips jeg fikk var at dette kunne ha noe med røykbegrenseren å gjøre.??

Kan det også være kompressoren som ikke kutter?

Ikke så mye å gå etter, men drev, propell etc etc er i orden.

Har også prøvd med et annet turtalls instrument. (måtte bytte fordi timetelleren kuttet å virke).

Redigert av aslesp (see edit history)

Tenkte på det, og det kan jo sikkert ha noe å si nå så seint på sommeren, men i vår da båten gikk på vannet var den jo ny-stoffet.

Problemet har vært der i hele sommer.

Men om mulig, større nå.

Har ikke brukt båten så mye i sommer og har derfor ikke fått sett så mye på dette. Vil gjerne prøve å finne ut av noe og løse det før neste sommer.

Merket nå sist jeg skulle prøve å gi fullt at den ryker mye mere også nå en det den gjorde før.

Enig i at det er naturlig å begynne med begge dieselfiltrene. Men hvilken farge har eksosen? Dersom denne mørk kan det høres ut som om den får tilstrekkelig diesel men for lite luft.

Maks turtall på denne motoren med belastning skal vel være ca 3800 omdreininger, ubelastet noe over 4000. Har du samme propell som i fjor?

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Takker for all hjelp jeg kan få.

Mener fargen på eksosen er grå.

Ja, samme propeller som i fjor, men har aldri hatt mere en ca 3700 på maks turtall. Dvs jeg ligger 4-500 under dette nå.

Har C3 propeller, burde jeg også gå ned til C2? Hva har dette å si for maks fart?

Tommelfingerregelen er vel at ett hakk lettere propeller gir ca 200 omdreininger i økt turtall.

Men, bytt dieselfilterene først for å se om dette gjør noen forskjell.

Hvilken båt har du? Hel- eller halvplaner?

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Høres nesten ut som om motoren ikke får tilstrekkelig med luft, demonter intercooleren og rengjør denne, og hvis den er veldig "feit" innvendig så bør du også rengjøre turboen.

Tilstoppede "luftveier" er ofte ett problem på 42 mtoren pga. veivhusluftingen går i luftfilteret, og det kan også gjelde for 43 motoren. timetallet på din motor tilsier nok at det er på tide med rengjøring.

Lykke til.

Servicemanual ligger i dokumentarkivet, og der er denne jobben godt beskrevet

Min Kad43 har gått 1340timer, merker nå en viss turtall reduksjon men ikke mye. Tror kanskje det er fordi jeg har byttet fra et fabrikat bunnstoff til et annet?

Dykket ned for å se, men fant kun litt groe på propellen, som jeg fjernet.

Men uansett så er det vel tid for en service på enkelte komponenter i motoren.

Kan man selv vurdere eventuelle slitasjer?

- Intercooler er det vel i beste fall rengjøring eller ved korrosjon bytte innsatsen pluss noen pakninger?

- På turboen er jeg usikker: Rengjøring? overhaling? innbytte?

Redigert av Tutti Frutti (see edit history)

Jeg ville skjekket intercooleren og rengjør denne.

Hadde samme problem selv helt til jeg gjore det..

Kjener flere som har få seg "ny" båt etter og ha gjort det..

Og vist du ikke har gjort det før så hadde jeg gjort det uansett..

Lykke til!!!!!!

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Jeg vil si at det nesten garantert er groe og ikke noe annet. Nå vet jeg ikke hvor i landet du holder til men min ligger i Oslo. Der lå den stille i tre uker i juni og mistet 400 rpm og nesten fem knop. Da jeg tynte den opp i mot 30 knop (mot normalt 35) røyk den og oste så fælt at jeg måtte vaske ned hele hekken så fort jeg kom til kai. Opp på slipp, spylte og stoffet - og vips tilbake til normalen...fullt turtall,full fart og ren hekk :cheers_wine:

Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Takker for forslag. Får brette opp armene og ta noen timer i motor-rommet.

Positivt å høre at flere har hatt samme/tilsvarende problem og løst det.

Ett sikkert dumt spørsmål, men intercooler, er det samme som turbokompressor i den svenske service manualen?

Jeg har skrudd noe opp gjennom, er dette noe alle som kan skru litt kan gjøre selv eller bør en "fagmann" ta en titt???

bare sjekk dieselfilterene du, har og vært borti ei lita sil som står i matepumpa, men vet ikke hvordan det er på den motoren. turtallsproblemer og ikke ellers problemer så desisert billigst å sjekke å bytte dette , så sant du ikke gjorde det da du startet sesongen.da jeg mener sjekk så er det å bytt filter der du kan, kostnadene ved stopp eller farene ved det så r det ikke vits å være usikker...skift alt "diesel" og prøv motoren da.

Bytt dieselfiltre, og ta en visuell sjekk av dieselslanger. En knekk på tilførsel slangen og du får redusert flow.

Jeg gjorde et kjempestunt med min joda 7900 for å få tilnærmet samme toppfart som i våres: Skrudde av propellen, tok den med hjem og vasket med saltsyre. Etter dette gikk toppfart fra 28-30 knop. Båten har lagt ute i 4 mnd, et veldig tynt lag med "kalk" (rur) reduserte farten med 2 knop! Ifjor brukte jeg ikke drevspray, slik at drev var "tapetsert" med rur, da gikk den 32 knop på våren og 24 knop på høsten (4,5 mnd). Med drevspray finnes hverken rur eller annet rusk på drev/transom.

Så groe, spesielt på drev og propell har Veldig mye å si. Groe på drev var fra min side undervurdert tidligere, men det viste seg å være viktigere enn jeg hadde trodd....

Etter å ha sjekket dette, vill jeg feilsøkt videre.

Lykke til

Kan jo også være turbo som begynner å takke for seg - uansett høres det ut som pusteproblemer. Jeg ville gjort de enkle tingene før jeg hadde begynt på dyser og slikt.

1. Bytt dieselfilter

2. Sjekk slakk i turbo og evt mål turbotrykk (under belastning selvfølgelig)

Det med filterbytte i punkt 1 tror jeg er tingen - skal lite til. Det med groe har jeg liten tro på - du mister kanskje 200 rpm på dette. Jeg har hatt båten ute siden våren 2009 - har ikke merket noe forskjell på turtall eller fart.

Kompressor skal du vel høre når den slår inn - men det er turbo som betyr noe når du kommer opp i høyere turtall - er det ikke dieselfilter ville jeg mistenkt turbo.

Redigert av dante (see edit history)

Det at du kun får 3650 rpm ved rusing i fri, og tidligere har fått 3700 rpm under belastning indikerer vel at det er noe muffens? Som andre sier ville jeg skiftet dieselfiltre og "sil" i første omgang og sett om dette gjorde en forskjell(men vask under er alltid fornuftig på denne tida, hadde nettopp selv mistet rundt 350 rpm på temmelig beskjeden groe på propell/drev/flaps og fikk de tilbake igjen etter en halvtimes kaldt bad..).

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...