Jump to content

KAD 43, ryker mye - går dårlig ved "høy" fart

aslesp

Recommended Posts

Det er viktig å måle litt rundt FØR du begynner å skru (bortsett fra filter osv).

Hvis du bør i Tønsberg distriktet kan du låne mitt nylagede turbotrykksmåler og måle trykket. Det er utrolig enkelt, 4 minutter skruing + prøvetur.

Svart røyk er mangel på luft, og den køler som fy.

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Diesel filter siftet, men ble ikke noe bedre.

Tok en prøvetur, kjørte den god og varm og testet litt.

Bytte begge filtrene og prøvetur etterpå, merket ikke noe forskjell.

Da blir det vel intercooleren som står for tur... Uff, bare å brette opp armene.

Båten ligger ca 3 timer fra Tønsberg. Får prøve intercooleren først.

Nå er det ikke meningen å være påståelig, men min forrige KAD44 (samme som deg, men med elektronikk) begynte å bli dau, manglet noen hundre rpm osv. Turboen hadde sunket fra 1,8 til 1 bar. Dette skjedde ved 780 timer.

Turbotrykksmåler lager du selv lett: Stikk innom TESS (takk EOS for tipset), kjøp manometer til 430+mva + 2 meter slange (blir under 650,-) og slangeklemmer. Skru ut den bolten som står litt for seg selv på innsugsmanifolden og ta med den, så finner TESS overgang for deg. Monter manometeret og ut på tur.

Det er enklere enn å skru ut ladeluftkjøler. begynn med det enkleste. Hvis du er usikker, så send meg en IM så kan jeg guide deg litt på tlf..

mvh

bavaria32sport

Nyutnevnt turbo-trykk-verktøy-bygger-som-funket-kjemppefint

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Fordi lengden alltid teller uansett hva andre forteller deg :-)

neida, det er for å få manometeret opp fra motorommet så er det lettere å se når du kjører. jeg har 1 meter slange og det er litt kort, må henge manometeret i strips.

mvh

Bavaria32sport

Luftfilteret hans var skittent, da vil vel ikke turbotrykket synke men heller stige vel? Men uansett ville jeg først og fremst tatt den opp og spylt den under - jeg tror fortsatt det er der skoen trykker.

Altfor mange har gått på en smell der

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Hvis virkningsgraden på turboen har sunket, vil den trykke mindre luft. Eieren sier også i første innlegg at den har værtsånn siden våren. ellers er jeg enig med deg mhp groe. Jeg har spylt båten selv på slutten av sesongen og fått 2 knop tibake.

mvh

bavaria32sport

• 2 uker senere...

<>Ser også at ved 1500 omdr kommer det en lyd, og omdr faller ned til 1000 ifølge turtelleren. Er vel kompressoren som kobler inn.

Dette kan jo ikke være normalt?

Dette er temmelig _normalt_ på KAD-serien... Kompressor slår inn og øker belastning på sirkulasjonspumpa, som drives av egen reim fra veiv. Når denne (reima fra veiven) begynner å slure sakker dynamoen også (da denne drives av egen skive på sirk. pumpa). Dermed ser det ut som om turtall går ned. Har vært mange tråder om dette.

Kur: stram alle 4 (evt. 3 hvis du ikke har servopumpe) reimer iht. instruksjon i manual.

Kom aldri så langt med disse motorene, men fra min erfaring med flatreimer på D-motor så ville jeg også dusjet litt med CRC Belt Grip (_aldri_ silikonbasert reimsmurning, kun den "klissete" typen) for å øke friksjon/grep.

Dette vil ikke nødvendigvis gjøre noe med toppturtallet, men det finnes en eller annen type "kick-down"-funksjon for kompressor -også på KAD42/43-motorene - som _kanskje_ kan ha betydning når en prøver å nå max. turtall.

Da har jeg skrudd en del. Hadde lekkasje i overgang mellom turbo og intercooler. Oljepartikler hadde sprutet ifra flensene, bestilt nye o-ringer. Åpnet intercooler. Rengjort. Denne var helt fin. Venter på nye pakninger før jeg får montert denne. Venter i spenning. Tror nok lekkasjen i rør mellom turbo og intercooler kan ha mye å si for turbotrykk ? Eller? :yesnod:

Ja helt klart. Dette er en gjenganger. Røret er av relativt stor diameter, slik at en lekkasje i feks. pakningen fort gjør at du mister mye luft.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Det er utrolig enkelt, 4 minutter skruing + prøvetur.

mvh

Bavaria32sport

Har kjøpt et par målere til båten og skal montere dem nå.

Båten er tatt opp for sesongen og spørsmålet er om jeg får testet

om turbo virker med båten på land. Får ikke belastning på motorene

uten at båen er på vann.

Turboen sviver rundt når motor går, men vil det bli noe utslag på måler ved å ruse motor?

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Jeg ville vente til våren var jeg deg. Du får neppe opp tilstrekkelig temperatur på motoren til at det er forsvarlig å ruse på fullt/høyt turtall.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Maks turtall på denne motoren med belastning skal vel være ca 3800 omdreininger, ubelastet noe over 4000. Har du samme propell som i fjor?

Brigg

Ikke meningen å stjele tråden, men familien har kjøpt seg en Scand Baltic med en KAMD43, her får vi ifølge turtelleren rundt 4300 omreininger på maks, har da ca. 22 knop. Har vi feil propell?

Mats

Sjekk turtelleren din i første omgang. Kjøp deg en portabel testteller på biltema. Koster noen hundrelapper.

ad. planlegging:

• 1 måned senere...

Etter rengjøring av intercooler. Status. Ingen forandringer. Max turtall fortsatt 3500 omin. Intercooler var helt rein innvendig. Greit å få sjekket denne. Det jeg så oppdaget. Grovfilter var ikke blir skiftet , sannsynligvis ikke på mange år. Jeg hadde helt glemt meg bort her. Kun vært nøye med å skifte finfilter hver sesong. Kun drenering av grovfilter. Kan nevne at grovfilteret så helt tett ut. Plenty med brunt stoff oppå. Men noe diesel har dog sluppet igjennom. Sannsynligvis ikke nok. Nå må jeg vente i spenning til våren og båten skal settes ut.

Hei.

Har lest innleggene. Det er mange muligheter for feil. Tror du bør ta ut dysene og sende disse til trykkprøving. For meg virker det som om fjærene har gitt seg litt i dysene, med det resultat at tenningstidspunktet på motoren er forandret.

Videre er noe feil i oppsettet ditt. Har god erfaring fra en kad 42(desverre bare negative)

Du har for lavt turtall og motoren går med for høy belastning. Som andre har nevnt bør turtallet ved full fart ikke være under 3800, og når du ruser motoren uten belastning, skal den klare minst 4200 uten problemer.

De stor feilkildene er: Turbo,ladeluftkjøler,luftlekkasje mellom turbo og insugningsmanifold,ventilklaring,dyser og dieselpumpen.

Det er også lurt å se etter at blandebendet på turboen er ok. Ta også av gassviren på dieselpumpen for å sjekke at du har fullt utslag på armen.

Blir litt mye frem og tilbake her nå,men for å ha rette fakta på bordet så er vi enige om at båten var ren og nystoffet og problemet var der. Du sier at på tomgang så gikk den rett opp i 3650. Vil dette si at du bare ga ett kikk på gassen og så tok den ned igjen eller kan vi tolke dette slik at du ikke fikk mer en 3650 på tomgang? I såfall merkelig da jeg er sikker på at det kreves mye mer diesel til å forbrenne i motoren for å nå 3500 når du kjører enn hva som kreves for å nå 3650 på tomgang.

For å få røk så må det være feil på enten luft tilførselen eller brennstoff tilførselen. Er det for lite brennstoff ved for eks at filtre begynner å tette seg så er min erfaring at motoren gjerne da begynner å gå urent på full fart eller at omdr endrer seg litt opp eller ned mens man kjører. I og med at dette ikke synes å være tilfelle her så tror jeg absolutt at du burde dra ut brennstoff ventilene dine og få dem sjekket. En dårlig dyse kan stelle til med mye(les kostbar) ball om det ikke blir tatt afære tidlig. Var jo temmelig sikker på at du hadde funnet problemet når du fant luft lekasjen men nå når dette er fikset og luftkjøleren er ren så er det vell bare turboen igjen på luft siden. Da anntar jeg at det ikke var noe endringer å se i det hele tatt etter at luft lekasjen var tettet. Ellers så er vell dette her en slik motor med litt elektronisk styring også kanskje? Har ingen kjennskap til denne motortype men er det slik så er jo også motorstyringen en feil kilde men her må det nok spesialister til om det skal feilsøkes.

Men til alle som har en turbo eller kompressor motor og ingen trykk giver på lufta så ville jeg ha kjøpt en med en gang. Ikke bare en som man kobbler inn ved problem søking men permanent da det er så lett å se når man begynner å få problem. Når så alt er i orden så kjører dere på forskjellig turtall og noterer ned omdr/trykk (og om mulig leser av indexen på fuel pumpa)så har dere en god referanse om det blir problemer senere. Nå er det jo litt trist også at du ikke får testet motoren før du kommer på sjøen igjen og får belastning på motoren men vi får håpe det beste.

Jeg heller nok, som noen andre, til dyseproblemer. Mye røyk kan tyde på dårlig forstøving av drivstoffet med dertil dårlig forbrenning. resten av dieselen må ut en plass, derfor mye røyk. Altså for mye fuel i forhold til luft.Du har kanskje startet motoren på land? Unormalt mye røyk i oppstarten og under gange? Håper du finner ut av det ihvertfall.

• 2 måneder senere...

Er problemet Dieselfilter så merker du det fort lenge før toppfart og høyt turtall.

Derimot viser instrumentene som det skal så er det nok heller at båten er grodd.

Da jeg kjørte Estremo D4-260 i oktober gikk den 26knop å turtall på 2990. (Max fart noen minutter. Tok den opp på slipp å spylte den,så gikk den 36kn.(ca 2350. Her mangler noen knop å litt turtall men det skyldes luftfilter mener jeg da den skal gå 38-39 ifølge marex.

Har også 2*kamd 43(kad43) i en Enes 31,der vi kjørte fra Sandnes til Røyksund. Manglet både Turtall og fart. Var endel grå/kvit røyk på veien,men det var damp.Fikk 22kn toppfart å manglet 7-800omdreininger- (gjør32kn) Instrumenter viste ingen feil,men den ene blir forferdelig varmere enn den andre på intercooleren. Har byttet O ringen etter turboen (pga lekasje) men det kommer trykk luft ut i huller nederst i hullet på kjøleren. Dette er beklageligvis isje i ditt tilfellet. Men slipp ann opp å spyl ann så skal du se kor problemet ditt ligger. Enormt så det Alge ødelegge. Husk å bytte anoder:-) Så lenge instrumentene viser hva de skal. Trykk/turbo/temp:-) så ligger ikke problemet der.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...