Renita Startet 26.August.2010 Del på Facebook Startet 26.August.2010 Hei, Båten skal ligge ute i vinter, og jeg planlegger å bygge et "telt" over kalesja. Ser for meg et rammeverk av aliminiumsstenger som jeg kan legge en tykk presening av god kvalitet over. Vil tro at det er viktig å få konstuert dette rammeverket slik at preseningen ikke ligger å gnager på kalesjen. Er det mulig å få kjøpt slike stativ noen plass? Finnes det andre alternativ for å ungå at kalesjen blir brutt ned av snø? Noen med tips og ideer rundt dette? Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 (redigert) Jeg skjønner ikke hensikten med å ha kalesje under preseningen. Ta den heller med hjem. Jeg hadde 31fot båt på vannet i Oslo sist vinter med full presenning over. Kjøpte vanlig dekkstativ i aluminium. Det var litt mye styr med stativ og presenning på og av, men ingen problemer med snø. Den skled av av seg selv. Kalesjen hadde jeg hjemme. Til vinteren vurderer jeg å droppe stativet og presenningen og i stedet bruke bare kalesjen. Da vil jeg lage et enkelt stativ for å støtte den innvendig for at den skal tåle litt snølast og få kona til å sy en topp som jeg legger over kalesjen . Er klar over at det betyr snømåking av og til, men gir tilgang til å bruke båten mer. Den skal ligge ved Hankø. Redigert 26.August.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Renita Svart 26.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2010 Grunnen til at jeg vil ha et telt, er at jeg blir bortreist store deler av vinteren. Trenger derfor en konstruksjon som gjør at snøen seiler av og ikke samler seg på kalesjen. Vurderte ogå et stativ som støtter opp kalesjen fra innsiden men føler meg ikke helt konfortabel med denne løsning i tilfelle store snømengder. Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Jeg skjønner ikke hensikten med å ha kalesje under preseningen. Ta den heller med hjem. Tar man kalesjen med hjem, blir båten mer utsatt innvendig. Da er egentlig spørsmålet om man er mest redd for kalesjen eller innredningen i båten. Kalesjer er riktignok dyre, men kan tross alt enkelt skiftes ut. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 (redigert) Hei, Båten skal ligge ute i vinter, og jeg planlegger å bygge et "telt" over kalesja. Ser for meg et rammeverk av aliminiumsstenger som jeg kan legge en tykk presening av god kvalitet over. Vil tro at det er viktig å få konstuert dette rammeverket slik at preseningen ikke ligger å gnager på kalesjen. Er det mulig å få kjøpt slike stativ noen plass? Finnes det andre alternativ for å ungå at kalesjen blir brutt ned av snø? Noen med tips og ideer rundt dette? Mvh Bjørn Dette med stativ/telt har en del åpenbare ulemper. Det er veldig utsatt for vind og uvær. Jeg kjenner flere tilfeller der eiere har fått ødelagt både egen og tilliggende båter som følge av stativer som har blåst overende. Det sikreste er å droppe stativet, legge presenningen rett på og heller måke snø ved behov. Men hvis du er fraværende hele vinteren ser jeg behovet, men dette må da vurderes opp mot risikoen nevnt over. Redigert 26.August.2010 av Cruiseliner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SiA Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Hei, prøver å vise hvordan jeg har gjort det. Jeg har bygget med stendere 2"x3", og "drager" 2"x6", plassert på dollbord og dekk, med surringer. Har ikke hatt problemer med gnaging på kalesje, menså er det bare så vidt presseningen er borti da. Jeg har kalesjen på, selv med lufting kan det oppstå kondens under presseningen. Lykke til! Hilsen Sindre Sitér dette innlegget Link to post
Flow Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Slike stativer forhandler og selger båtutsyrsbutikkene, f. eks. Maritim, Watski, Tolema, osv. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Dette får du kjøpt helt greit hos Ilas. Nabobåten min er en Marex Cabriolet-cruiser og han ligger med stativ/telt hele vinteren med originalkalesjen under. Selv har jeg FB-båt med samme stativ og det fungerer helt supert. Har brukt det samme stativet i mange år nå, supplerer bare med noen nye rør i ny og ne etterhvert som jeg bytter båt. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Fru Jacobsen Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Dette med stativ/telt har en del åpenbare ulemper. Det er veldig utsatt for vind og uvær. Jeg kjenner flere tilfeller der eiere har fått ødelagt både egen og tilliggende båter som følge av stativer som har blåst overende. Det sikreste er å droppe stativet, legge presenningen rett på og heller måke snø ved behov. Men hvis du er fraværende hele vinteren ser jeg behovet, men dette må da vurderes opp mot risikoen nevnt over. Dette er bare tullprat, for det første ramler ikke dette sammen om du gjør det ordentlig.Og for det andre så må det være en fleip når du mener at du kan like gjerne legge presenningen rett på?? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
VannTro Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Det sikreste er å droppe stativet, legge presenningen rett på Gjør du dette er du garantert jordslag og mugg i presseningen + måkejobb.... Det er viktig å ha god utlufting under en vinterpressening ellers kan hele båten få mugg/jodslag/sopp Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Cruiseliner Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Dette er bare tullprat, for det første ramler ikke dette sammen om du gjør det ordentlig.Og for det andre så må det være en fleip når du mener at du kan like gjerne legge presenningen rett på?? Hvorvidt det ramler sammen avhenger primært av værforholdene der båten står. Hadde for øvrig vært fint om du hadde noen argumenter å komme med. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 (redigert) Gjør du dette er du garantert jordslag og mugg i presseningen + måkejobb.... Det er viktig å ha god utlufting under en vinterpressening ellers kan hele båten få mugg/jodslag/sopp Som nevnt er dette et spørsmål om man er mest redd for kalesjen eller båtens innredning. Hvis båten ikke står hundre prosent i le vil tilstrekkelig lufting sikres gjennom alminnelig vær og vind. Forutsetningen er selvsagt at ikke presseningen er strammet som et pølseskinn. Jeg har faktisk 30 års erfaring med båt og har gjort meg noen erfaringer, men jeg respekterer selvsagt at du har en annen oppfatning. Redigert 26.August.2010 av Cruiseliner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Hvorvidt det ramler sammen avhenger primært av værforholdene der båten står. Hadde for øvrig vært fint om du hadde noen argumenter å komme med. Argumenter på hva da? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Cruiseliner Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Kaller du det å betegne andres erfaring som "tullprat og fleip" for seriøs argumentasjon? Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Ja.. jeg sier det er tullprat for det første at slike stativ ramler sammen hvis du gjør jobben skikkelig og bruker riktige rør og klemmer, og for det andre at det er like greit å legge presenningen rett på. Capiche? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Cruiseliner Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Ja.. jeg sier det er tullprat for det første at slike stativ ramler sammen hvis du gjør jobben skikkelig og bruker riktige rør og klemmer, og for det andre at det er like greit å legge presenningen rett på. Capiche? Det er faktisk ikke min forståelse av hva du skriver som er problemet her, men så var det dette med å kunne skille mellom argumenter og skittkasting da - selv om det sikkert er vanskelig å fatte. Hva er det som tilsier at din erfaring er den eneste riktige? Se for øvrig "VannTros" innlegg. Han evner å argumentere. Men hvis dette er alt du klarer å prestere, er du neppe verdt ytterligere kommentar. Ha en god dag. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Jeg bruker presenningsstativ fra ILAS - såkalt deksstativ. Jeg har rikelig med støtte-ben. Alle støttebena blir stroppet godt fast, så de sklir ingen vei. Over drageren har jeg fire lastestropper fordelt utover som spenner drageren ned mot båten. Den får ikke flyttet seg. Mellom støttebena ("A-ene" - har kun A-er) bruker jeg også stropper for å hindre at de lager press utover og spenner ting for hart ut. For hver meter har jeg i tillegg tynnere tau fra den ene siden av båten, over drageren, og ned på den andre siden. Dette holder alt på plass - og hindrer at presnningen kollapser ned. Så er det noen tau i lengederetningen begge veier. Så mitt stativ flytter seg ikke - det står i ro. Og når det står i ro skal det i flg produsenten ha rimelig stor bæreevne før det knekker. og om en stang skulle knekke - så er det fremdeles ingenting som kan nå noen nabobåt og lage skade. Overdriver jeg? Muligens - men så har jeg heller aldri hatt problemer med presenningen eller stativet. I vinter var det en gang litt yr/ regn som nærmest utgjorde et anti-skli belegg på presenningen. Når jeg da så 15 cm snø jevn over (også på de skråeste delene) var jeg bekymret - men det sto fint på min båt, selvom en del rundt hadde knekte stativer. Gjør man grundig forarbeid går det meste bra. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Klippet fra hjemmesiden til Jens Sagen: VINTERLAGRING Før kalesjen legges bort for vinteren, er det viktig at den får riktig stell. Bøylene tas av kalesjen. Kalesjen lagres separat, etter at du har rengjort duken. Når du lagrer din kalesje, sørg da for at den er helt tørr før den settes bort på et tørt sted. Dersom kalesjen legges på et fuktig sted, kan man risikere at den får jordslag, noe som utvikler seg hurtig under gunstige forhold. Vi fraråder lagring på båten under eventuell PVC-presenning, da dette kan gi slitasjeskader og ikke minst fremkalle jordslag på kalesjen. Selv tar jeg av kalesjen og benytter en utslitt en som jeg har valgt å kalle "Vinterkalesje" Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Renita Svart 26.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2010 Takker for mange gode svar! Da satser jeg på et dekkstativ med ca lengde 7,5 meter siden jeg ikke trenger å pakke inn hele båten. (kan jo utvide senere ved behov) Kalesjen beholder jeg på. Neste spm blir; hvor mange g/m2 må presenningen være for å være av god kvalitet? Det er ganske lunt der båten ligger, men den bør tåle en vintersstorm eller to, just in case. Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Takker for mange gode svar! Da satser jeg på et dekkstativ med ca lengde 7,5 meter siden jeg ikke trenger å pakke inn hele båten. (kan jo utvide senere ved behov) Kalesjen beholder jeg på. Neste spm blir; hvor mange g/m2 må presenningen være for å være av god kvalitet? Det er ganske lunt der båten ligger, men den bør tåle en vintersstorm eller to, just in case. Mvh Bjørn Har du først valgt å bruke stativ, vil det være en fordel å bruke en tung og kraftig pvc-presenning. Kvalitetspresenninger som dette vil du kunne ha lenge, uansett vær. Hvis du derimot dropper stativet vil jeg imidlertid anbefale en lett presenning for å sikre god nok lufting, gjerne en billigvariant fra eksempelvis Biltema. Disse holder imidlertid ikke særlig lenger enn et par år før de er utslitt, men til gjengjeld er de latterlig billige. Men husk at dersom båten står tilstrekkelig utsatt til og været er ekstremt nok, er det ingen stativer som er sterke nok til å holde. Det sier seg egentlig selv hvilket vindfang dette kan utgjøre. Der jeg har båten kan sydvesten være ekstrem på vinteren, og nedblåste stativer er et årlig fenomen. Og det hjelper dessverre lite at du har gjort en god jobb hvis ikke nabobåten har gjort det samme. Det oppstår lett en dominoeffekt med flere båter på rekke hvis stativer svikter. Hvis man da i tillegg har valgt å ta av kalesjen, kan du risikere en båt full av vann når du er hjemme for å se til båten. Da blir gjerne eventuell mugg og jordslag på kalesjen som sådan et bagatellmessig problem i forhold. Forslaget om "vinterkalesje" er en god ide, hvis man er så heldig at man har en gammel kalesje liggende som ikke er råtten. Når det gjelder oppbevaring av kalesjer tørt hjemme, er min erfaring at de som gjør dette, slipper unna med å måtte bytte hvert 15. år og ikke hvert 10. Selvsagt god kalesjehåndtering, men målt opp mot evt. økt slitasje på båtens innredning, kan jeg ikke se den helt store hensikten. Men alt dette avhenger selvsagt mye av hvor båten din står, og hvor utsatt den er for vind- og værforhold. Det finnes ingen absolutte sannheter i dette gamet. Kun egne erfaringer basert på lokale forhold. Ikke minst er det viktig å sette såkalte ekspertråd i et riktig perspektiv. Du vil tidsnok erfare hva som er mer eller mindre vesentlig. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.