terron Startet 29.November.2002 Link til dette innlegget Startet 29.November.2002 Med bakgrunn i den "kompetansemengde" som synes å gjelde for alle de dyktige "bidragsyterne" i dette forumet håper jeg at det også er lov å komme med et spørsmål "litt utenfor båtstoff" men i hvertfall under båtripen: Er det noen som vet hvilken type fisk som russiske fiskere fanger i Beringstredet og som kalles for Rasp????? . En av mine "lettmatroser" kom i dag borti denne problemstillingen på jobben, knyttet til valg av fiskeutstyr... Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 29.November.2002 Link til dette innlegget Svart 29.November.2002 Mulig Du finner svaret her: http://www.marinbi.com/ Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 4.Desember.2002 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2002 Hei Jonny39, fant desverre ikke svaret under denne linken, men forøvrig var den meget bra - anbefales til alle maritimt interesserte. Forøvrig - Svaret på mitt spørsmål dukket for 1 time siden opp pr. min privatmail - Fiskeslaget som kalles for RASP er en lokal makrellart som fiskes i store mengder nord i Stillehavet og Beringstredet. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 11.August.2004 Link til dette innlegget Svart 11.August.2004 Var innom båten før jeg dro på jobben i dag (ca 0600). Da la jeg merke til endel fisk som jaget rett under overflaten. Så derfor litt nøyere etter, da de hadde en interessant størrelse, og så vel noe som jeg aldri har sett før. Ved første øyekast kunne fiskene minne om ål, for de var lange og tynne, men de var betydelig raskere, og svømte ikke slik ålen gjør. Det var mange av dem, og de gikk sammen med en og annen pir. Det var en livlig aktivitet nede i vannet i Paddehavet, et festmåltid på småfiskens (yngel) bekostning. Fiskene var omlag en halv meter lange, slanke, uten tegninger det jeg kunne se, blanke?, og de hadde et langt "nebb" (10 cm +), alla det jeg på bilder har sett på sverdfisk. Men sverdfisk, finnes det i Osloområdet? Kan noen si meg hva dette var? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
M/S Bastard Svart 11.August.2004 Link til dette innlegget Svart 11.August.2004 Helt sikkert Horngjell Forøvrig er den i makrellgjedde familien, så vet du det også Pleier og få en drøss av disse når jeg har begynt makrell fiske for tidlig. Makrell for man i bøtter og spann på brygga i Holmestrand. Sitér dette innlegget Link to post
arquebus Svart 11.August.2004 Link til dette innlegget Svart 11.August.2004 Ja, det er nok Horngjel, eller Nebbsild som noen kaller den. Mer informasjon her. Horngjel er snaddermat, smaken minner litt om krabbe. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 11.August.2004 Link til dette innlegget Svart 11.August.2004 Ja der ser vi. Kunnskapen er stor her på plassen. Bildet passer perfekt til utseendet. Jeg synes det var rart at jeg ikke har sett denne fisken tidligere, da jeg som guttunge (54 - 63) fisket masse sammen med min morfar i skjærgården utenfor Nøtterøy. Vi både dorget makrell, og fisket på makrellsnøre med egen agnpose, men horngjell fikk vi aldri. Siden har jeg også fisket endel i samme området etter både makrell og annet, men denne fisken har jeg aldri fått på kroken. I den senere tid har det blitt lite fisking, men lysten kom litt tilbake i dag, når jeg så de mengdene som var i sjøen. Er Horngjell god matfisk?? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Festina Lente IV Svart 11.August.2004 Link til dette innlegget Svart 11.August.2004 Ja, da fikk jeg svar mens jeg spurte. Det er kanskje lurt å prøve seg med en dorg?? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
M/S Bastard Svart 11.August.2004 Link til dette innlegget Svart 11.August.2004 Du får ta en tur til Holmestrand neste vår, rett før makrellen kommer. Da får du Horngjel i bøttevis. Når vi fisker etter makrell, med stang og dupp så er Horngjel en plage. Da den biter på så er den overalt i vannet og tukler seg inn i flere som sitter med snøret ute, om man sitter tett da Disse har jeg fått masse av. Sitér dette innlegget Link to post
arquebus Svart 11.August.2004 Link til dette innlegget Svart 11.August.2004 Ja, da fikk jeg svar mens jeg spurte. Det er kanskje lurt å prøve seg med en dorg??Ja, jeg har fått den på dorg. Faktisk har jeg opplevd flere ganger at den biter på idet jeg setter opp farten for å flytte meg til et annen plass og har dorgesnøret hengende ute. Tydligvis en kjapp og ivrig jeger denne fisken. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 11.August.2004 Link til dette innlegget Svart 11.August.2004 Horngjel er snaddermat, smaken minner litt om krabbe. Har du ei oppskrift på tilberedning? Sitér dette innlegget Link to post
arquebus Svart 11.August.2004 Link til dette innlegget Svart 11.August.2004 Har du ei oppskrift på tilberedning?Jeg pleier å koke den. Kok opp vann med litt salt og la den trekke til kjøttet løsner fra bena. Her er forøvrig junior med et eksemplar han fikk i forrige uke på Sletta nord for Haugesund. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 11.August.2004 Link til dette innlegget Svart 11.August.2004 He, he... Vi tok en slik sak på stang da vi var på Brekkestø. Vi var helt overbeviste om at vi hadde tatt sverdfisk. Tilbake på land sjekket vi med eksperisen som kunne fortelle at dette var en Horngjell. Videre fortalte vedkommende at disse ofte befant seg i forkant av makrellstimer. Vedkommende hevdet også at skjelettet er selvlysende, men dette ble aldri utforsket noe videre da den ble ansett som for liten til å tilberede. Sitér dette innlegget Link to post
arquebus Svart 11.August.2004 Link til dette innlegget Svart 11.August.2004 Vedkommende hevdet også at skjelettet er selvlysende, men dette ble aldri utforsket noe videre da den ble ansett som for liten til å tilberede.Om ikke akkurat selvlysende så har ryggbeinet i hvert fall en markert grønnfarge. Sitér dette innlegget Link to post
fjordbris Svart 16.September.2004 Link til dette innlegget Svart 16.September.2004 Hei folkens var ute og dorget etter sjøørret idag fikk denne på kroken, vet dere hva slags fisk det er? Er det en såkalt "stinte" av noe slag, artige farger ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
bjaas Svart 16.September.2004 Link til dette innlegget Svart 16.September.2004 Hm. Ligner veldig på Blåstål. Kanskje ikke den beste matfisken. Sitér dette innlegget - ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn Link to post
fjordbris Svart 16.September.2004 Link til dette innlegget Svart 16.September.2004 tror du har rett Bjaas, denne tror jeg er damefisk og heter dermed rødnebb, gjorde store øyne da den kom til over flaten ihvertfall. Fant denne siden etter et søk på weben http://www.marinbi.com/c-bimaculatus.htm Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 16.September.2004 Link til dette innlegget Svart 16.September.2004 Kanskje ikke den beste matfisken. TOPP suppefisk!!!! Har også hørt at den er ypperlig å ha i hummerteina. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 17.September.2004 Link til dette innlegget Svart 17.September.2004 du har helt rett sigurd. blåstål er en god suppe fisk og gjerne sammen med mye annet godt fra sjøen som blåskjell(sjekk funnstedet), lyr, torsk etc denne fiske finner en gjerne på grunt vann langs svaberg. har vært dykker i 24 år og dette er som regel det første man ser på vei ned så lenge det er klart vann i overflatesjiktet. :diving Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 17.September.2004 Link til dette innlegget Svart 17.September.2004 tror du har rett Bjaas, denne tror jeg er damefisk og heter dermed rødnebbNei, dette er nok ikke noen damefisk. Bildet er av en Blåstål som er hannfisk. Hunnen Rødnebb er rød/orange med noen sorte felt ved haleryggen. Sitér dette innlegget Link to post
bjaas Svart 17.September.2004 Link til dette innlegget Svart 17.September.2004 Det rareste med denne fisken er at den er av Espen "Ester" Benestad-slaget. Det vil si at noen av dem skifter kjønn et stykke ut i livet! Sakset fra http://www.marinbi.com/c-bimaculatus.htm: "De fiskene som vi kjenner som blåstål, er det vi kaller sekundære hanner. De har alle skiftet kjønn." Jeg bøyer meg til ripa for dem som har smakt fisken; mitt forhold til Blåstål og Rødnebb er preget av utallige fisketurer langs land på jakt etter torsk, men det eneste jeg fikk var fargesprakende småfisk. Kanskje jeg tar sjansen på en fiskesuppe neste gang. Sitér dette innlegget - ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn Link to post
Scand_550 Svart 17.September.2004 Link til dette innlegget Svart 17.September.2004 Kan dette være det vi kaller for berggylte på mine kanter(møre og romsdal) ?? Noen som har hørt det navnet på denne fisken? Vi filiterte å stekte den. Kjempegodt. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 17.September.2004 Link til dette innlegget Svart 17.September.2004 Kan dette være det vi kaller for berggylte . Det er søskenbarnet til berggylta Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 17.September.2004 Link til dette innlegget Svart 17.September.2004 Berggylte er en art i leppefisk familien og det samme er blåstålen. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 17.September.2004 Link til dette innlegget Svart 17.September.2004 Kan dette være det vi kaller for berggylte på mine kanter(møre og romsdal) ?? Noen som har hørt det navnet på denne fisken?.....Tror det er denne? Svigersønn, JIBB, fikk et prakteksemplar av denne sorten, 20. november i fjor. Men, akkurat godt å spise? Vet ikke, litt "grå-grønn" i kjøttet. Ikke direkte appetitlig, nei..... .....har hørt at sørlendingene bruker denne mest til hummer-agn i teinene........ Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.