Scand_550 Svart 17.September.2004 Link til dette innlegget Svart 17.September.2004 Der har vi berggylta ja. Prøv å filiter den. Grå i kjøttet med store bein Men stekt på panna var den skikkelig god. Er vel blitt kallt for ufisk men det har jo steinbiten og breiflabben også blitt kallt for noen årtier siden.. Sitér dette innlegget Link to post
stisor Svart 17.September.2004 Link til dette innlegget Svart 17.September.2004 Har fått en del berggylte i garna i sommer. Hev i begynnelsen det meste rett på sjøen igjen, men da en med thailansk kone eller noe slikt så det, fikk vi klar beskjed om at det måtte vi ikke gjøre. De ville ha alt vi fikk som vi ikke ville ha selv. De fileterte dem, og stekte dem. Brukte det både som middag og som "pålegg" til brødskiva. Var noe av den beste matfisken de fikk tak i... En nederlender som var på fisketur i Norge som jeg snakket med mens jeg holdt på å greie garna sa også at det var en veldig populær matfisk i nederland. Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 17.September.2004 Link til dette innlegget Svart 17.September.2004 Joda, kjenner den nu. Får den ofte i store mengder på trollgarn. Jeg blir like forbannet hvergang. Den stikker så inn i h....... når den skal ut av garnet. Har alldrig spist den (har ingen planer om å gjøre det heller), men bruker den ofte til teinemat, både til krabbe og hummer, med bra resultat. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Eppa Svart 17.September.2004 Link til dette innlegget Svart 17.September.2004 Har alldrig spist den (har ingen planer om å gjøre det heller), Om du ikke vil spise den så bruk den til å koke fiskekraft på. Gir en meget god smak på fiskesuppen. Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 19.September.2004 Link til dette innlegget Svart 19.September.2004 Jeg har alltid kalt slike for Berggylter. Men vet at det er endel forskjellige typer. Her er en jeg tok en sen kveld i fjor sommer. Den ble sluppet pent uti igjen ettersom det ikke var fiskemat som stod på ønskelista akkurat da. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 17.August.2008 Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 Fikke denne raringen da vi hadde ut dorga idag. Det er vel en såkalt nebbsild eller horngjel? Vet ikke om det er noe mat i en slik, så vi hadde bare et kort møte og ble enig om gå hver til sitt og skilles som venner.. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Bitteliten Svart 17.August.2008 Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 (redigert) ser ut som en hornjel ha. biter gjerne på dorg i vannflata.Vi fikk en slik i sommer - og "vi fikk den til å slå av seg selv". Jr synes det var kjipt at vi "mistet den". Det "syntes jeg også" Det ble oppveid av makrellen vi fikk 10 minutter senere Redigert 17.August.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 17.August.2008 Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 Fikke denne raringen da vi hadde ut dorga idag. Det er vel en såkalt nebbsild eller horngjel? Hei roesok, ikke noe ufisk dette. Har spist den både som stekt og kokt, smaker som makrell. Sitér dette innlegget Link to post
mortenbohmer Svart 24.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2008 Fikk en raring i åleruse idag, karen har sugekopp under haken og øvre ryggfinne er omgjort til en slags pukkel. Noen som vet art ? Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 24.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2008 Er ikke dette rognkjekse/rognkall da? Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Mouche Svart 24.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2008 Enig med roesok og den har aldeles nydelig kjøtt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
mortenbohmer Svart 24.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2008 Set det ja. Tenkte meg det, når jeg avlivet den og puttet den i agn-bøtta så sa jeg til meg selv: dette er sikkert en god matfisk og når jeg kommer hjem vil jeg sikkert angre :headbang: Jaja... får håpe hummer og krabbe også liker det da...... Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 24.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2008 ...og den har aldeles nydelig kjøtt! Så har jeg hørt og jeg prøvesmakte en gang og det ble to ganger på en gang, første og siste... Det er visstnok bare den ene som er spisende (husker ikke om det er kjeks eller kall...) og det kan nok godt være der jeg bomma... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Mouche Svart 24.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2008 Anvendelse: Rogna er rosa, men farges ofte svart for etterligne russisk kaviar. Hver fisk kan produsere opptil 0,7 kg rogn. Kjøttet på rognkjeksen er løst og geléaktig, mens kjøttet på rognkallen er fastere med rosa farge og er meget velsmakende. På Island er tørket rognkjeks en delikatesse. Man spiser rognen fra rognkjeksen og kjøttet fra rognkallen. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
kringeland Svart 26.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2008 Fikk denne raringen i trollgarnet,konkluderte med at det var en "Røykefisk" Den svømmer fremdeles rundt i Boknafjorden hvis noen vil ha den. Sitér dette innlegget Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift Skjoldastraumen sluse Link to post
Framtia Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 Hvis man dykker kan man ha det litt morro på rognkjeksens bekostning. Den er en så dårlig svømmer at om en dytter den av gårde som et papirfly er det lett å sentre til en meddykker. Man kan også sette et par fingre på nesetippen dens og den vil da bare svømme og svømme uten å komme noen vei... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
hifo Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 høres artig ut. ( vi mennesker er rare :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.