Jump to content

Vinterlagring i boblehavn eller på land?


overoe

Recommended Posts

Greit å ligge på vannet gjennom vinteren hvis du har tenkt å bruke båten utover til sent på høsten, og som regel så blir ikke motorrommet så kaldt at det fryser. Det medfører at du evnt slipper å vinterkonservere motorene, og skulle du være i tvil, så er det bare å ha en frostvakt nedi rommet. Hvis ikke båten skal brukes om vinteren, så er det greiere å ligge på land slik at du kan begynne tidlig med vårpussen. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post

Hvis ikke båten skal brukes om vinteren, så er det greiere å ligge på land slik at du kan begynne tidlig med vårpussen. :smiley:

 

Ligger alltid i boblehavn og bruker ikke båten om vinteren(desember, januar og februar). Jeg har vanligvis vasket og er sjøklar lenge før det begynner å skje noe på opplagsplassene rundt omkring. Poleringen av overbygget tar jeg litt etter hvert og polering av skroget tar jeg ifm. den årlige turen på slipp. Jeg vil derfor si at om du ønsker å bruke båten litt før og etter høysesongen(mai-september) så er boblehavn å forerekke.

Link to post

Jeg lurer på det samme! Har muligens et alternativ med å legge den i Skienselva - der er det vel ferskvann, samt at jeg har hørt at det ikke fryser til der.

 

Tenkte å foreta service av motor og drev i høst + at jeg regner med å vinterkonservere det som kan konserveres. Må også sjekke med forsikringsselskapet - de har forutsatt at jeg tar opp båten...

 

Bør det være frostfritt i cockpit siden jeg har et kjøleskap der ??

 

Hva med ute vs. inne generelt ? Bør båten dekkes til for å skjerme hvite fine overflater mest mulig?

 

mvh

J-I

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
  • 5 år senere...

Trekker denne opp igjen. HAr alltid tenkt at det å ligge på land er best, men nå fikk jeg ikke plass på land i havna, så alternativet er å flytte båten for å få landplass. Men så tenker jeg jo på at hvis det er isfritt frem til desember, så kan jo båten brukes masse.....Jeg har store planer for å bli bedre på seil utover og derfor vil jeg jo gjerne at sesongen kanskje blir noe lenger. Er det vanskelig å få gjort alt som skal gjøres før "kulda setter inn"? Eller er det grei skuring til vanns?

Link to post

Jeg er ganske fersk båteier. Hadde den på vannet i vinter, noe jeg syntes var veldig trygt, enkelt og greit. Men lurer på å ta den opp nå til vinteren da den burde vært pussa og stoffa etter 1,5 år på vannet. Zink og slikt burde jo også vært sjekket. Eventuelt blir det jo opp så fort som mulig til våren.

 

Vil gjerne uti så fort som mulig også. En påsketur er jo ålreit. Så må også sjekke litt med havna når siste opptaksdato er og første utsett dato.

 

Synes derfor det hadde vært veldig greit med litt innspill i denne tråden jeg også

Link to post

Boblehavn gir fordelen av lenger sesong. Ulempen er å måtte betale for å få båten opp i løpet av sommeren for stoffing etc. Vet ikke hvordan regnestykket er rundt omkring i landet, men det blir fort dyrere enn å ha båten på land. Jeg foretrekker annenhver vinter på land og i boble. Og tar ikke båten opp i det hele tatt sommeren etter boblehavn. Bunnstoff og anoder holder helt greit to sesonger.

Link to post

Selv ligger jeg med snekka mi i Oksval på Nesodden. har alltid ligget i boblehavn (har hatt båten i tre år). Det har gått stort sett knirkefritt. Har en varmekolbe i kjølen under motoren, en varmekolbe akter ved eksosutløpet og en frostvakt på toalettet. Har frostvæske i toalettskåla for sikkerhets skyld. Har også hatt en liten presenning over deler av kalesjen, men ikke over hele båten fordi jeg bruker båten året rundt. Så lenge det ikke er is på fjorden er det jo muligheter for båttur!

 

Får båten løftet opp på våren for spyling og stoffing. Her i båtforeningen koster det 850,- for å få den løftet. da står den på bukker på land i 24 timer, nok til å få gjort endel om man er effektiv!

Link to post
Guest Avmønstret#

Ja, jeg sjekket med forsikringen idag, og de skiller ikke på om båten ligger på land eller i boblehavn i løpet av vinteren.

Du må også spørre om de godtar at du har masta oppe om den står på land, hvis det blir aktuelt. Og om du må lukke alle kraner til gjennomføringer ved vinterbruk.

Link to post

Hulda ble sist sjøsatt medio juni 2014. Damen starter altså på sitt tredje år i sjøen uten å ha vært på land. Baugpropellen begynner å bli litt slakk, rur på propellbladene. Det er så og si ikke groe på skroget, kun litt på roret. Jeg har dykket ned og fjernet en del rur på propellen og sjøvannsinntakene. Børstet litt på anodene for å se om de er aktive. Verktøy for å gjøre denne jobben er en standard oppvaskbørste. Hulda fryser fast når isen legger seg, og er sjøklar igjen når isen går. Istykkelsen kan vel være så der 30 cm, og noe mer til tider. Kommer litt an på om naboenes ispropellere konker eller ikke. Vi har stabil landstrøm og konserverer ikke motorer, toalett eller ferskvann. Etter planen skal Hulda på land ettervinter/vår 2017. For oss virker hvert tredje år som en grei frekvens. Når vi kommer til 2020 må vi pusse ned og male skroget over vannlinjen. Ellers begrenser pyntevedlikeholdet seg til litt flekking (maling) og såpe/spyling hver vår.

 

Når det gjelder forsikring, så godkjenner Pantaenius prosedyren.

 

Poenget mitt er at det ikke er noen risiko forbundet meg å ligge i sjøen om vinteren om det er en sikker havn. Det er heller ingen risiko forbundet med å fyse fast, det har jeg gjort med at fra klinkbygget trebåt (dog ikke optimalt) via plastseiler til Hulda. Aldri hatt snev av problem. Jeg har heller aldri ligget i boblehavn. Den eneste gangen var på Kambo for 30 år siden, men der streiket kompressoren i desember og forble uvirksom resten av vinteren. Uten reduksjon i prisen.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
  • 3 uker senere...

Løfter denne problemstillingen.

 

Vi fikk ny båt i år. Denne har 2 stk VP D4 300hk med drev.

Noen sier at den ikke bør ligge på vannet da den har drev....Noen som har noen inspill på dette?

 

Alternativet er innendørs lagring, forstår dette er best, men sparer kanskje fort 30 båtlapper på å ha den i boblehavn, samt gjøre vask ol selv...... Er jo penger det.......

Samtidig kan jeg bestemme selv når jeg vil bruke den ihvertfall så lenge det er isfritt, og ta båten opp en tur i juni når det har roet seg på land.

 

Takknemlig for innspill!

Link to post

Vi lå i boblehavn med drev i fjor. Gikk helt fint!

 

Fikk beskjed om at det var lurt å ta service på drevet så tett opptil vinterlagringen som mulig. Dette for å sjekke at drevet er tett og ikke fått noe vann i oljen.

 

Er du i en god boblehavn fryser det uansett ikke og da er dette et mindre problem, men jeg hadde nok tatt drevservice på høsten ? pass også på at drevet er godt under overflata så er du sikker på at det ikke fryser.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
  • 7 år senere...

Trekker opp denne tråden (av mange pro et contra om samme tema). 

 

Har fått tilbud/mulighet til å velge til høsten.

Prismessig/økonomisk er det omtrent likt. 10 for boble. Landplass er noe rimeligere. 14 for opp og ut (som vi må uansett).

Sparer tæring på sinken ved landligge vinter. 

Frostsikring og presenninger må ordnes uansett. 

Får god tid til vårpuss og lett tilgang til skroget. 

 

Noe som er litt uklart besvart i disse trådene: 

1. Hva kan skje med et 25 år gammelt glassfiberskrog som har ligget i vann i de siste 10 år, unntatt 10 dager på land hver vår?

2. Hva kan skje med talgpakninger i pakkbokser - andre skroggjennomføringer? 

 

Noen som har erfaringer? 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post

Selv var jeg så heldig at nybåten ikke gikk inn i naustet! Så jeg har lagret båten i frostfri hall.Må si det er meget betryggende, for det er veldig vanskelig å få ut alt av vann i slanger og pumper, tanker og vasker/toalett. Hos oss er det i tillegg værhardt på vinteren, kan bli masse is og det kan bli masse snø.  Det er kraftig industri høytrykkspyler på brygga og veldig fint å pusse båt i påska eller før påske innendørs. Det er jo også strøm til verktøy/pusseutstyr og lading av batterier. Om båten ligger ute på vinteren er det mye som tæres slites og bleikes, gjenoføringer og kraner som må passes på, snø og is, vann som fryser på dekk i karmer og luker osv. gummi og pakninger forringes. Enkelte i nærheten har måttet bytte Interseptorer flere ganger pga. frostskader og isspregning.

jeg synes prisen er verd det! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Hekri skrev for 4 timer siden:

Trekker opp denne tråden (av mange pro et contra om samme tema). 

 

Har fått tilbud/mulighet til å velge til høsten.

Prismessig/økonomisk er det omtrent likt. 10 for boble. Landplass er noe rimeligere. 14 for opp og ut (som vi må uansett).

Sparer tæring på sinken ved landligge vinter. 

Frostsikring og presenninger må ordnes uansett. 

Får god tid til vårpuss og lett tilgang til skroget. 

 

Noe som er litt uklart besvart i disse trådene: 

1. Hva kan skje med et 25 år gammelt glassfiberskrog som har ligget i vann i de siste 10 år, unntatt 10 dager på land hver vår?

2. Hva kan skje med talgpakninger i pakkbokser - andre skroggjennomføringer? 

 

Noen som har erfaringer? 

Skroget har nok best av å ligge på sjøen, som det er konstruert for.

Jeg har hatt min ligget på  sjøen tre av de fire siste vinterene, jeg er litt "pysete" og frostsikrer motorer og generator som om båten hadde ligget på land, jeg bruker også selvregulerende frostsikring rundt skroggjennomføringer(kabler).

 

Båter som aldri er på land for å tørke kan eller vill utvikle plastpest, men problemet er nok svært lite eller sjeldent på engelske båter(forekommer garantert, men aldri hørt om det).

Skjer ikke noe spesielt med pakkboks, er 1000vis av båter med forskjellige typer pakkboks ute hver vinter.

 

Hvis du likevell må på land, hadde jeg vurdert å bare ta den opp, jeg har den på land annethvert år, men det er pga sink bytte og får da en skikkelig polering ned mot vannlinja.

Jeg har den ute av økonomiske grunner og ligger i brakkvann og i en elv som da ikke fryser. Har hatt en vinter i sjøen hvor det frøs 30cm is rundt hele båten, det gikk helt fint det også.

 

Som et eksempel på første linja jeg skrev, en kompis har en Fairline Ph 50, ca 20tonn, står på land annet hvert år denne også, støttet opp etter alle kunstensregler, men bakluka blir alltid trang når den er på land og går lett og fint når båten er i sjøen. Det blir store krefter når båter på 12-15-20 tonn + skal støttes opp på land.

Link to post
Hekri skrev for 15 timer siden:

Noe som er litt uklart besvart i disse trådene: 

1. Hva kan skje med et 25 år gammelt glassfiberskrog som har ligget i vann i de siste 10 år, unntatt 10 dager på land hver vår?

2. Hva kan skje med talgpakninger i pakkbokser - andre skroggjennomføringer? 

 

Noen som har erfaringer? 

Begge båtene jeg har hatt har ligget i boblehavn, både snekka fra 1974 og Tresfjorden fra 1981. Ikke noe problemer med det.

Hadde talgpakninger i Nidelven, null problem.

 

Men jeg bruker jo gjerne båten om vinteren også, så jeg har alltid varme om bord. Aldri hatt noen problemer. Båten tas jo opp på land for puss og stell, bunnstoffing og bytte av anoder.

 

Har laget en liste med hva jeg gjør med båten om vinteren: https://pequod.nesodd1.no/?page_id=16809

Link to post

Takk for gode råd og tips! 

 

Å ligge inne i varm hall @-morten-, det hadde vært nydelig. Men som du nevner har det en økonomisk side, ihvertfall når lommeboka er mye mindre enn båten :smiley:.

 

Enig i dine punkter @Førstefender. Pakkboksen tåler selvfølgelig å ligge i vann, det er konsekvensene av en vinter på land/tørt jeg er litt usikker på. Rett og slett om talgen svekkes eller tette-egenskapene reduseres. 

Seilte forøvrig gjennom/nær ditt brakkvann på vei til/fra Telemarkskanalen i sommer!

 

Og din fullstendige beskrivelse @Pequod, har jeg lest.

Bloggen din er "gull"!

Et par punkter om boblehavn som kan være litt forskjellig ift å bruke båten vinterstid:

- på Vallø mener jeg at det brukes en stor kompressor som blåser luft i perforerte tykkvegga stålrør som er festet på bunn. (?).

- jeg brukte krympeplast i fjor, (egen tråd her om det), dyrere enn presenning, men snøen skled elegant av.

- min Victron lader står alltid på når landstrøm er tilkoblet. Batterier er 100% på sjette året. 

- karabinkroker, sjakler og kauser av metall er forbudt, fordi galvaniseringen på brygga tar skade, og metallet ruster. 

 

Så da får tiden vise om skuta får en vinter på land, eller fortsatt i vann. 

Og om talgpakningene eventuelt vil lekke (mer).

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Hekri skrev for 14 timer siden:

 

 

Enig i dine punkter @Førstefender. Pakkboksen tåler selvfølgelig å ligge i vann, det er konsekvensene av en vinter på land/tørt jeg er litt usikker på. Rett og slett om talgen svekkes eller tette-egenskapene reduseres. 

Seilte forøvrig gjennom/nær ditt brakkvann på vei til/fra Telemarkskanalen i sommer!

 

Talgpakninger tar ikke skade av å stå en vinter eller tre på land, 1000vis av båter som gjør det hver vinter også.

 

På vei til Telemarkskanalen har du passert vinterplassen min ja, og har nok passert sommerplass også :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...