M/S AIOLOS Startet 27.August.2010 Del på Facebook Startet 27.August.2010 Lurer litt på om det går an å fjerne turbo og ladeluftkjøler på min yanmar 66hk. Har hatt så mye trøbbel med disse tingene at det enten må bli ny motor eller prøve enentuelt dette først Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 27.August.2010 Del på Facebook Svart 27.August.2010 Går nok an, men dieselpumpa må nok justeres ned på brennstoffmengde hvis den er mekanisk. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
SveinHa Svart 27.August.2010 Del på Facebook Svart 27.August.2010 En turbomotor uten turbo er ganske slappe saker, ville nok heller satset på å finne årsaken til problemene... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
M/S AIOLOS Svart 29.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2010 Blir vel litt justeringer regner jeg med ja men alt er bedre enn å fylle tiden med turbo og ladeluft trøbbel. Det verste er at disse delene er nye. Den blir vel ikke slappere enn feks. en yanmar med rundt 50hk. vel? Når jeg om et par uker får båten opp i hagen så skal motoren ut og mekanikker inn , vel og merke i garasjen så får han stå der og glo til han finner ut av det. Han har fått tre uker på seg til å finne og utbedre feil og mangler, etter det blir det enten hurrarop og en skål eller ny motor til våren. Blir umulig å få fruen med i en båt som får fikse ideer hele tiden, spesielt etter at jeg er gått tom for unskyldninger for diverse lyder og røykplager. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 29.August.2010 Del på Facebook Svart 29.August.2010 Hei ! Er nok mulig, denne motoren finnes vel i varianter uten turbo, og jeg lurer på om ikke en av dem er på 54 hk - rett ut av hodet. Men du skriver at du har skiftet turbo men fortsatt har problemer. Sikker på at det er turboen du sliter med ? Jeg hadde 77-hesteren, og hadde aldri annet enn godlyd, men røyk var det ved etpar anledninger. Motoren min røyk da den var kald - skyltes visstnok generell slitasje, for lite komp. mange dieseler sliter med dette. Videre så hadde jeg ved en anledning en svart sky etter båten ved stort pådrag - det skyldtes dysefeil. De mest vanlige problemene med denne motoren er jo marginal kjøling, og høy temp ved makspådrag etter år, og eksoslekkasje i miksebend. Var jeg deg ville jegg kostet på denne motoren - forutsatt at den fyller behovet når den funker. Etter min mening er dette blant de bedre marinemotorene som er laget. -koh Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 29.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2010 Ja røyk er det jo nok av men den er vel blågrå og forsvinner når jeg gir nesten fullt pådrag. Jeg er nok ikke helt sikker på at det er turbo som er feil med, det er jo tross alt den andre på et år. Forrige var det feil på fra leverandør.Kan jo hende at det er generell slitasje og noen tetninger og justeringer som er årsaken. Motoren går som en klokke og som regel uten ulyder, de kommer selvsagt når fruen er med. Miksebendet er ok så kanskje jeg bør lete etter litt mer tålmodighet før jeg bytter motor. KOH. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.