FjordHT Startet 27.August.2010 Link til dette innlegget Startet 27.August.2010 En kompis har en 85hk vro fra en gang på 80 tallet som fungerte utmerket helt til den mistet kjølingen og stoppet. Motoren stoppet under kjøring, og ble observert som ekstremt varm. Motoren turner rundt med startmotor, men ved komp test er det store sprik og generelt lav komp. Ettersom motoren ikke starter(kan få den å slå noen takter, men for lite komp til å gå) så er komp testen tatt på "kald" motor. Regner med det burde være håp for å bygge opp denne motoren med deler bestilt fra statene hvis ikke sylindrene er helt revet. Noen som føler for å dele meninger om denne motoren? Tenker at det kan ikke koste allverden for pakningsset, nye stempelringer og impeller hvis man kommer unna med honing. Ellers med borring og overdim stempel samt pakninger så burde det vell være håp? Så fremst ikke veiv er skadet, mener jeg å ha sett kit med stempel og ringer, samt pakninger til disse for ca 3000kr inkl frakt. Hvor mye vil det koste å borre, å er det andre grunner til at vi bare burde "kaste" denne motoren? Det skal også nevnes at vi har en delemotor liggende, med ukjent tilstand som kanskje har mange bra deler. Håper på meninger, erfaringer m.m :) Hvis det er håp for denne, så blir det "vinterprosjekt" :) Sitér dette innlegget Link to post
knetrom Svart 27.August.2010 Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 (redigert) Å bygge opp igjen en totakter er ikke så vanskelig, så det første jeg hadde gjort er å demontere topp og sylindere for å se hvor gale det er. Hadde gjort det samme med delemotoren også, kanskje den har finere sylindre som bare må hones hvis det er rust i de, kanskje er de så bra at ingenting må gjøres. 3000 + noen kroner i borring, evt bare honing som du kanskje kan gjøre selv om du har utstyr, vil jeg si er verdt det for 85 hester :) Taper ingenting på å demontere i alle fall! Redigert 27.August.2010 av knetrom (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 27.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 Vi skal begynne å demontere om noen uker, har skrudd litt de siste årene å kan en del. hadde håpet noen hadde noe mer "modelspesifik" å komme med, kanskje erfaringer fra denne motoren :) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 28.August.2010 Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 Hvis dere overhaler motoren så ville jeg hvertfall kuttet ut vro systemet og blandet olje rett i bensinen. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 28.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 Det er allerede gjort hvis jeg ikke husker feil :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.