Jump to content

Dilemma: Kjøpe Eldre D4 eller enda eldre KAD?


Los Endos

Recommended Posts

Vi har solgt vår Marex 270 Estremo med Volvo Penta D4 motor. En helt fantastisk båt, med en kjempeflott motor.

 

Hele familien likte godt å overnatte i båten, men da blir jo Marexen litt liten med 3 barn og to voksne. Derfor er vi litt på å prøve en større båt.

 

Vi har sett litt på Nimbus 35 Nova. Vi synes båttypen er veldig tiltalende, men vi er litt usikre på om den er stor nok. Kan tre barn sove greit enten i forpiggen eller i midtkabinen?

 

Neste dilemma er vanskeligere. Hvilken motor?

 

Økonomien tilsier at vi kan kjøpe en 4-5 år gammel båt med VP D4 260, men disse er da snart uten reklamasjonsrett. Ut fra ”D-serie tråden” her på forumet frister det ikke så veldig. Jeg har riktignok god erfaring med D4, men et havari medfører en betydelig kostnad, og det er jo ikke ønskelig. Synd at strategien til VP er å tie dette i hjel.

 

Dersom man skal kjøpe en 35 Nova med KAD motorer begynner de å bli ganske gamle (den heter vel 33 Nova da), men motorene har mye bedre rykte. I tillegg er vi nok mest på Hardtop denne gangen, og det er flest åpne av de gamle båtene. På så gamle båter begynner det vel å bli en del andre slitasjespørsmål også.

 

Ikke meningen å lage en ny D-serie tråd, men det er et lite hjertesukk fra en litt frustrert båtkjøper. Det kan da ikke være bare meg som er i denne situasjonen.

 

Kom gjerne med råd/innspill til både båt og motor.

 

Mvh Los Endos

Link to post

Dette må vel være en flott båt: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23106869&UX_EL_c=boat&counterId=6

 

Vel, jeg vet ikke om Mercruiser/cummins er bedre. Men jeg forstår godt din frustrasjon. Jeg er nok av den typen som helst ikke vil ha VP i det hele tatt, men jeg ser jo at det da blir litt vel mange båter å utelukke. Denne D-serieproblematikken virker jo helt håpløs. Også så dyre som de motorene er. Men så virker det jo også som det slett ikke er bedre å kjøpe Iveco hos Frydenbø i Bergen. Men hvem er egentlig seriøse og skikkelige i båtbransjen?

 

Nei, jeg for min del tenker at når jeg skal handle så går jeg nok for en med Yanmar eller en med VP 41 eller 43. Hvis ikke kan man jo like godt holde seg til en god gammal Ford eller Perkins. Disse er det sjeldent noe feil på.

Link to post

Kjenner ikke båten så godt,men når det gjelder motor er jeg ikke i tvil. Hadde båten med Kad motor vært dyrere enn en med D motor,ville jeg kjøpt Kad uansett. Får du problemer er denne mye enklere å reparere,man kan bytte stempel og foring,det går ikke på D.

Dessuten ville jeg hatt elektronisk innsprøytning,og unngått Common rail. Gir best driftsikkerhet.

Link to post

Dette blir nok en ny VP D-serie tråd. Men skit au.

Jeg ville gått for motorer som er maks. 4 år gamle. Da har du minst 1 år igjen av reklamasjonstiden til å bli kjent med motoren(e). Etter mine begrep er problemstillingen snudd på hode. KAD 44 og 300 er etter mitt sy,n motorer som er "tynt" i forholdet vekt/sylindervolum/hk.

Personlig har jeg nå min tredje båt med D-serie installasjon. Den forrige var en D6-350. Den hadde standardproblemene med styresylindre, slanger til styresylindre, lokk på kjølefilter og kavitasjon på propeller. Alt ble utbedret på reklamasjon uten diskusjon. Naboen i havna har en 2004 mod. D6-310, og fikk lekasje på hydraulikk nå i sommer, etter 6 år. Han nevendte seg til den lokale VP-handleren og fikk beskjed om å komme å hente et nytt sett slanger og sylindre. Kostnadsfritt.

Jeg har ikke erfaring med andre motorer/drev, og kan derfor ikke uttale meg. Men det har da vel vært nok elendighet med Bravo-drevene som blir brukt av Mercruiser og Yanmar ? Eller ?

Jeg har nettopp prøvekjørt en 4 år gammel Nimbus 35 som du nevner. Jeg kommer ikke til å kjøpe en slik båt. Det er fordi jeg synes den er for liten innvendig. Motorene derimot, (2xVP D4 260) hadde gått 500 timer og sparket vilt i fra seg. Den kjørte som en drøm.

Link to post

Etter mine begrep er problemstillingen snudd på hode. KAD 44 og 300 er etter mitt sy,n motorer som er "tynt" i forholdet vekt/sylindervolum/hk.

 

KAD300 er på 3.6 liter, 6 syl, og yter 285 hk i benk. D4-300 er på 3.7 liter, 4 syl, og yter 298 i benk. Er ikke da D4-300 like tynt ? CR teknikken gir bedre dreiemoment og kanskje også mer HK, men ut fra motorstørrelse så er vel begge motorene like "tynt", eller ? :confused::confused:

 

/Øystein

Link to post

Jeg har riktignok god erfaring med D4, men et havari medfører en betydelig kostnad, og det er jo ikke ønskelig.

 

Det trenger ikke bety enn betydlig kostnad hvis du tegner motorhavariforsikring. Ubetydlig mer i premie, og en grei forsikring mot store utlegg hvis uhellet inntreffer.

Kravene er vel, ihvertfall fra Gjensidige, at motorene ikke kan være mer enn 12 år gamle.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post

Dette blir nok en ny VP D-serie tråd. Men skit au.

Motorene derimot, (2xVP D4 260) hadde gått 500 timer og sparket vilt i fra seg.

Tja, det behøver ikke bli en ny tråd om VP D-serie. Hvis alle de som ikke har D-serie slutter å synse om motorer de ikke har eller har prøvd,så blir det levelig skal du se.

Har selv hatt KAD motorer i tidligere båter og vært fornøyd med de. Nå har jeg etter hvert skaffet meg erfaring med D motorene, og er veldig fornøyd og meget imponert over ytelsen og driftssikkerheten. Det er rett og slett en annen verden enn "gammel" motorteknologi.

 

Så jeg er ikke i tvil; kjøp D4.

Link to post

Smaken er som baken :) Ikke lett og velge båt. Sklisø 33 Sport kan fås med 3 kabiner. Kan jo være et alternativ. Scand Baltic er vel neppe aktuelt, men finnes også med 3 kabiner til en veldig grei pris. Seaco 1030 har lel 3 senger også Nor Star 350 har 5 senger.

 

Av mere trauste vestlandsbåter finnes Viknes 1030 3K. Flem 340/350.

 

Er sikkert mere også og velge mellom.

Link to post

Takk for innspill.

 

Kravene er i utgangspunktet at det må være en lettbrukt båt med minst mulig styr med kalesjer, rigging ombord for å få tak i ting osv. Vi er litt opptatt av design, og kvaliteten må være god. Nimbusen synes vi er både tøff og pen, med en fantastisk badeplattform, og stor uteplass. Store stuverom lett tilgjengelig er flott. Walk around gjør at det blir mindre klatring og balansering for å komme seg rundt båten. Ulempen er selvsagt at det blir mindre plass i cockpit. Men vi er jo ikke bortskjemt med plass, vi var 5 i en Marex Estremo, og det gikk greit. Bruken vil være ettermiddagsturer ut for å bade, noen weekendturer, og kanskje noen lengre ferieturer.

 

Vi liker også Nimbus 350 Coupe veldig godt, men den har kun blitt levert med strake aksler som henger ubeskyttet under båten. Det frister lite. Hva skjer da om man går på noe?

 

Baltic er helt uaktuelt, Seaco og Nor Star er vel mye kalesjer? Nor Star har jeg ikke sett på, må innom Finn en tur etterpå. Viknes går nok ikke gjennom hos fruen, litt for mye fiskebåt. Flem har jeg aldri sett, tror jeg.

 

Andre båter vi skal se på er Marex 350, både Cabriolet Cruiser og Scandinavia, og muligens Skilsø. Jeg er usikker på hvor godt jeg liker utseendet til 33 Sport. Men den har sikkert veldig god plass.

 

Blue Dragon, du har jo 33 Arctic. Hvis man har drev på denne båten, hvor stor blir midtkabinen da?

 

Nesten alle båtene vi liker har VP ombord. Så spørsmålet blir nok D serie kontra en eldre båt med KAD. Jeg har aldri kjøpt så gammel båt før, og det frister ikke veldig. Har man to motorer (de fleste Nimbus 35 har dette), så føles det iallfall tryggere fra et sikkerhetsperspektiv.

Redigert av Los Endos (see edit history)
Link to post

KAD300 er på 3.6 liter, 6 syl, og yter 285 hk i benk. D4-300 er på 3.7 liter, 4 syl, og yter 298 i benk. Er ikke da D4-300 like tynt ? CR teknikken gir bedre dreiemoment og kanskje også mer HK, men ut fra motorstørrelse så er vel begge motorene like "tynt", eller ?

Enig i den betraktningen, men hvis du ser på vekta så ser du at det er en hel del mer "mat" i en D4, ikke minst fordi en sekser i utgangspunktet skal være en del tyngre enn en firer når de har identisk sylindervolum. En annen indikasjon er vel at "ur" MD40 var noe sånt som 85 hk, mens "ur" D4 var 180 hk eller deromkring.
Link to post
  • 4 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Når det gjelder valg av båt kan det synes som om det jeg opplever som en fordel, er en bakdel for andre..

kokemulighet oppe eller nede.. avlukket mellom sov for voksne eller barn, dollbord osv

 

Når det gjelder motor er det for min del enklere:

Dersom en VP mekaniker skrur ~20 VP motorer i året og ser over 40 motorhistorikker og dermed har et brukbart grunnlag etter ca 25 år i bransjen, han bryr seg om faget sitt og drar gjevnlig på oppdateringkurs, han bor i en by med både Yanmar og mercruser verksted og har god kontakt med disse også. Helt erlig Havørn; når denne personen gir meg sin anbefaling, da holder jeg kjeft og lytter. Han kan og vet noe jeg allldrig kommer i nærheten av. Det er min mening.

 

Alder: For meg så er en 1 år gammel D4 motor som er kjørt varm EN gang (kanskje pga en maneit som tetta for kjølevannet) mye mindre å ha enn en 1992 mod 41P som er eid av en som har preservert motoren som en smed, brukt den jevnlig, men ALLDRIG kjørt den varm, han skryter ikke av at den gikk på 94 grader hele sommeren og at hans motor er så bra at den bare trang ny impeller hvert 9. år, og traktor olja på fkjøpet holder 5 sesonger... Grusomt lei for det men jeg har sett mange motorer med sørvishefte så fint som bare det, som er å regne som et nedsett.

Selv har jeg KAD44 i 2 planende båter. Har en ny FNM 250 på uttesting også. Jeg er også forb"@ på Volvo's nye reklamasjon og delebestillings rutiner, men med et grønnt beist i hekken vil du statistisk finne menge som kan hjelpe når det trengs... det kan fort vekk være forskjellen på ferie eller ikke ferie :-)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...