Los Endos Startet 27.August.2010 Del på Facebook Startet 27.August.2010 Vi har solgt vår Marex 270 Estremo med Volvo Penta D4 motor. En helt fantastisk båt, med en kjempeflott motor. Hele familien likte godt å overnatte i båten, men da blir jo Marexen litt liten med 3 barn og to voksne. Derfor er vi litt på å prøve en større båt. Vi har sett litt på Nimbus 35 Nova. Vi synes båttypen er veldig tiltalende, men vi er litt usikre på om den er stor nok. Kan tre barn sove greit enten i forpiggen eller i midtkabinen? Neste dilemma er vanskeligere. Hvilken motor? Økonomien tilsier at vi kan kjøpe en 4-5 år gammel båt med VP D4 260, men disse er da snart uten reklamasjonsrett. Ut fra ”D-serie tråden” her på forumet frister det ikke så veldig. Jeg har riktignok god erfaring med D4, men et havari medfører en betydelig kostnad, og det er jo ikke ønskelig. Synd at strategien til VP er å tie dette i hjel. Dersom man skal kjøpe en 35 Nova med KAD motorer begynner de å bli ganske gamle (den heter vel 33 Nova da), men motorene har mye bedre rykte. I tillegg er vi nok mest på Hardtop denne gangen, og det er flest åpne av de gamle båtene. På så gamle båter begynner det vel å bli en del andre slitasjespørsmål også. Ikke meningen å lage en ny D-serie tråd, men det er et lite hjertesukk fra en litt frustrert båtkjøper. Det kan da ikke være bare meg som er i denne situasjonen. Kom gjerne med råd/innspill til både båt og motor. Mvh Los Endos Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 27.August.2010 Del på Facebook Svart 27.August.2010 Dette må vel være en flott båt: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23106869&UX_EL_c=boat&counterId=6 Vel, jeg vet ikke om Mercruiser/cummins er bedre. Men jeg forstår godt din frustrasjon. Jeg er nok av den typen som helst ikke vil ha VP i det hele tatt, men jeg ser jo at det da blir litt vel mange båter å utelukke. Denne D-serieproblematikken virker jo helt håpløs. Også så dyre som de motorene er. Men så virker det jo også som det slett ikke er bedre å kjøpe Iveco hos Frydenbø i Bergen. Men hvem er egentlig seriøse og skikkelige i båtbransjen? Nei, jeg for min del tenker at når jeg skal handle så går jeg nok for en med Yanmar eller en med VP 41 eller 43. Hvis ikke kan man jo like godt holde seg til en god gammal Ford eller Perkins. Disse er det sjeldent noe feil på. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 27.August.2010 Del på Facebook Svart 27.August.2010 Kjenner ikke båten så godt,men når det gjelder motor er jeg ikke i tvil. Hadde båten med Kad motor vært dyrere enn en med D motor,ville jeg kjøpt Kad uansett. Får du problemer er denne mye enklere å reparere,man kan bytte stempel og foring,det går ikke på D. Dessuten ville jeg hatt elektronisk innsprøytning,og unngått Common rail. Gir best driftsikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 27.August.2010 Del på Facebook Svart 27.August.2010 Dette blir nok en ny VP D-serie tråd. Men skit au. Jeg ville gått for motorer som er maks. 4 år gamle. Da har du minst 1 år igjen av reklamasjonstiden til å bli kjent med motoren(e). Etter mine begrep er problemstillingen snudd på hode. KAD 44 og 300 er etter mitt sy,n motorer som er "tynt" i forholdet vekt/sylindervolum/hk. Personlig har jeg nå min tredje båt med D-serie installasjon. Den forrige var en D6-350. Den hadde standardproblemene med styresylindre, slanger til styresylindre, lokk på kjølefilter og kavitasjon på propeller. Alt ble utbedret på reklamasjon uten diskusjon. Naboen i havna har en 2004 mod. D6-310, og fikk lekasje på hydraulikk nå i sommer, etter 6 år. Han nevendte seg til den lokale VP-handleren og fikk beskjed om å komme å hente et nytt sett slanger og sylindre. Kostnadsfritt. Jeg har ikke erfaring med andre motorer/drev, og kan derfor ikke uttale meg. Men det har da vel vært nok elendighet med Bravo-drevene som blir brukt av Mercruiser og Yanmar ? Eller ? Jeg har nettopp prøvekjørt en 4 år gammel Nimbus 35 som du nevner. Jeg kommer ikke til å kjøpe en slik båt. Det er fordi jeg synes den er for liten innvendig. Motorene derimot, (2xVP D4 260) hadde gått 500 timer og sparket vilt i fra seg. Den kjørte som en drøm. Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 27.August.2010 Del på Facebook Svart 27.August.2010 Etter mine begrep er problemstillingen snudd på hode. KAD 44 og 300 er etter mitt sy,n motorer som er "tynt" i forholdet vekt/sylindervolum/hk. KAD300 er på 3.6 liter, 6 syl, og yter 285 hk i benk. D4-300 er på 3.7 liter, 4 syl, og yter 298 i benk. Er ikke da D4-300 like tynt ? CR teknikken gir bedre dreiemoment og kanskje også mer HK, men ut fra motorstørrelse så er vel begge motorene like "tynt", eller ? :confused: /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 27.August.2010 Del på Facebook Svart 27.August.2010 Beklager. Jeg mente vekt/omdreiningstall/hk Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 27.August.2010 Del på Facebook Svart 27.August.2010 Jeg har riktignok god erfaring med D4, men et havari medfører en betydelig kostnad, og det er jo ikke ønskelig. Det trenger ikke bety enn betydlig kostnad hvis du tegner motorhavariforsikring. Ubetydlig mer i premie, og en grei forsikring mot store utlegg hvis uhellet inntreffer. Kravene er vel, ihvertfall fra Gjensidige, at motorene ikke kan være mer enn 12 år gamle. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
tkb Svart 27.August.2010 Del på Facebook Svart 27.August.2010 Havariforsikring er vel og bra,men injektorene er fremdeles dyre,pluss andre svakheter. Jeg hadde ikke tatt sjansen. Sitér dette innlegget Link to post
havørn Svart 27.August.2010 Del på Facebook Svart 27.August.2010 Dette blir nok en ny VP D-serie tråd. Men skit au. Motorene derimot, (2xVP D4 260) hadde gått 500 timer og sparket vilt i fra seg. Tja, det behøver ikke bli en ny tråd om VP D-serie. Hvis alle de som ikke har D-serie slutter å synse om motorer de ikke har eller har prøvd,så blir det levelig skal du se. Har selv hatt KAD motorer i tidligere båter og vært fornøyd med de. Nå har jeg etter hvert skaffet meg erfaring med D motorene, og er veldig fornøyd og meget imponert over ytelsen og driftssikkerheten. Det er rett og slett en annen verden enn "gammel" motorteknologi. Så jeg er ikke i tvil; kjøp D4. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 27.August.2010 Del på Facebook Svart 27.August.2010 Dette er jo en flott båt, men hvorfor ikke se på noe litt mere familievennlig med mere plass inne? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.August.2010 Del på Facebook Svart 27.August.2010 Hvis alle de som ikke har D-serie slutter å synse om motorer de ikke har eller har prøvd,så blir det levelig skal du se. Ja, hvis kun de som eier en D motor får uttale seg, da får vi nok en skikkelig saklig diskusjon... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bitteliten Svart 27.August.2010 Del på Facebook Svart 27.August.2010 Jeg er helt enig med deg Index. De som faktisk har erfaring med disse motorene er helt uten betydning. Det som er viktig er alle de som har lest alt om dem skriver det de mener. Det er først da vi får frem hvordan ting virkelig er. Sitér dette innlegget Link to post
havørn Svart 27.August.2010 Del på Facebook Svart 27.August.2010 Jeg legger meg langflat. index har selvfølgelig helt rett. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 27.August.2010 Del på Facebook Svart 27.August.2010 Cummins mercruiser diesel er meget bra maskiner, har den drev som tåler dreimomentet så har du problemfri båt i årevis. Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 Dette er jo en flott båt, men hvorfor ikke se på noe litt mere familievennlig med mere plass inne? Hva har du i tankene da Blue_Dragon ? Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 Smaken er som baken :) Ikke lett og velge båt. Sklisø 33 Sport kan fås med 3 kabiner. Kan jo være et alternativ. Scand Baltic er vel neppe aktuelt, men finnes også med 3 kabiner til en veldig grei pris. Seaco 1030 har lel 3 senger også Nor Star 350 har 5 senger. Av mere trauste vestlandsbåter finnes Viknes 1030 3K. Flem 340/350. Er sikkert mere også og velge mellom. Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 28.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2010 (redigert) Takk for innspill. Kravene er i utgangspunktet at det må være en lettbrukt båt med minst mulig styr med kalesjer, rigging ombord for å få tak i ting osv. Vi er litt opptatt av design, og kvaliteten må være god. Nimbusen synes vi er både tøff og pen, med en fantastisk badeplattform, og stor uteplass. Store stuverom lett tilgjengelig er flott. Walk around gjør at det blir mindre klatring og balansering for å komme seg rundt båten. Ulempen er selvsagt at det blir mindre plass i cockpit. Men vi er jo ikke bortskjemt med plass, vi var 5 i en Marex Estremo, og det gikk greit. Bruken vil være ettermiddagsturer ut for å bade, noen weekendturer, og kanskje noen lengre ferieturer. Vi liker også Nimbus 350 Coupe veldig godt, men den har kun blitt levert med strake aksler som henger ubeskyttet under båten. Det frister lite. Hva skjer da om man går på noe? Baltic er helt uaktuelt, Seaco og Nor Star er vel mye kalesjer? Nor Star har jeg ikke sett på, må innom Finn en tur etterpå. Viknes går nok ikke gjennom hos fruen, litt for mye fiskebåt. Flem har jeg aldri sett, tror jeg. Andre båter vi skal se på er Marex 350, både Cabriolet Cruiser og Scandinavia, og muligens Skilsø. Jeg er usikker på hvor godt jeg liker utseendet til 33 Sport. Men den har sikkert veldig god plass. Blue Dragon, du har jo 33 Arctic. Hvis man har drev på denne båten, hvor stor blir midtkabinen da? Nesten alle båtene vi liker har VP ombord. Så spørsmålet blir nok D serie kontra en eldre båt med KAD. Jeg har aldri kjøpt så gammel båt før, og det frister ikke veldig. Har man to motorer (de fleste Nimbus 35 har dette), så føles det iallfall tryggere fra et sikkerhetsperspektiv. Redigert 28.August.2010 av Los Endos (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 Vår midtkøye er 140 bred. Nimbus 350 Coupe finnes i noen få eksemplarer med et drev. Levert ca 2007-2008. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 KAD300 er på 3.6 liter, 6 syl, og yter 285 hk i benk. D4-300 er på 3.7 liter, 4 syl, og yter 298 i benk. Er ikke da D4-300 like tynt ? CR teknikken gir bedre dreiemoment og kanskje også mer HK, men ut fra motorstørrelse så er vel begge motorene like "tynt", eller ? Enig i den betraktningen, men hvis du ser på vekta så ser du at det er en hel del mer "mat" i en D4, ikke minst fordi en sekser i utgangspunktet skal være en del tyngre enn en firer når de har identisk sylindervolum. En annen indikasjon er vel at "ur" MD40 var noe sånt som 85 hk, mens "ur" D4 var 180 hk eller deromkring. Sitér dette innlegget Link to post
Halling Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 (redigert) Hvorfor ikke gå for en fly. Vi kjøpte en Skorgenes 375 Sonic. 3 lugarer, lukket båt og stor fly. dette er en båt med god plass som går godt i sjøen og er rimelig i drift. Har 2* D4-260 HK. Vi er meget fornøyde. Redigert 28.August.2010 av Halling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco/stvg Svart 7.Januar.2011 Del på Facebook Svart 7.Januar.2011 Halling! Siden du har en d4-260. Kan du svare meg på feilmelding i instrumentet "EVP"?? Takker selv om dette ikke har noe med denne tråden å gjøre Sitér dette innlegget Link to post
Halling Svart 31.Mars.2011 Del på Facebook Svart 31.Mars.2011 (redigert) Vet ikke har aldri hatt feilmelding på disse motorene eller forige båt med D6 motor. Redigert 31.Mars.2011 av Halling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.April.2011 Del på Facebook Svart 1.April.2011 Når det gjelder valg av båt kan det synes som om det jeg opplever som en fordel, er en bakdel for andre.. kokemulighet oppe eller nede.. avlukket mellom sov for voksne eller barn, dollbord osv Når det gjelder motor er det for min del enklere: Dersom en VP mekaniker skrur ~20 VP motorer i året og ser over 40 motorhistorikker og dermed har et brukbart grunnlag etter ca 25 år i bransjen, han bryr seg om faget sitt og drar gjevnlig på oppdateringkurs, han bor i en by med både Yanmar og mercruser verksted og har god kontakt med disse også. Helt erlig Havørn; når denne personen gir meg sin anbefaling, da holder jeg kjeft og lytter. Han kan og vet noe jeg allldrig kommer i nærheten av. Det er min mening. Alder: For meg så er en 1 år gammel D4 motor som er kjørt varm EN gang (kanskje pga en maneit som tetta for kjølevannet) mye mindre å ha enn en 1992 mod 41P som er eid av en som har preservert motoren som en smed, brukt den jevnlig, men ALLDRIG kjørt den varm, han skryter ikke av at den gikk på 94 grader hele sommeren og at hans motor er så bra at den bare trang ny impeller hvert 9. år, og traktor olja på fkjøpet holder 5 sesonger... Grusomt lei for det men jeg har sett mange motorer med sørvishefte så fint som bare det, som er å regne som et nedsett. Selv har jeg KAD44 i 2 planende båter. Har en ny FNM 250 på uttesting også. Jeg er også forb"@ på Volvo's nye reklamasjon og delebestillings rutiner, men med et grønnt beist i hekken vil du statistisk finne menge som kan hjelpe når det trengs... det kan fort vekk være forskjellen på ferie eller ikke ferie :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.